فعالیت ۲۱۰۰ زنبوردار در استان زنجان
فعالیت ۲۱۰۰ زنبوردار در استان زنجان

سیدمحمدعلی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه بیشترین تعداد زنبورداران در ماه‌نشان و کم‌ترین در خرم‌دره فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: خوشبختانه ۹۵۹ نفر از زنبورداران استان با ۵۳۳۹ کلنی تحت پوشش بیمه کشاورزی بوده و کلنی‌های خود را بیمه کرده‌اند. این در حالی است که ۱۶۹۷ نفر از زنبورداران استان شغل دیگری […]

سیدمحمدعلی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه بیشترین تعداد زنبورداران در ماه‌نشان و کم‌ترین در خرم‌دره فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: خوشبختانه ۹۵۹ نفر از زنبورداران استان با ۵۳۳۹ کلنی تحت پوشش بیمه کشاورزی بوده و کلنی‌های خود را بیمه کرده‌اند. این در حالی است که ۱۶۹۷ نفر از زنبورداران استان شغل دیگری به جز زنبورداری ندارند.

این مسئول ادامه داد: از مجموع بیش از ۹۲ هزار کندوی موجود در سطح استان، ۶۳۲ کندوی بومی و ۹۱ هزار و ۷۶۶ کندوی مدرن را شامل می‌شود. این در حالی است که سالانه ۲۱۶۵ کیلوگرم عسل از کندوهای بومی و ۵۷۶ هزار و ۳۶۱ کیلوگرم نیز از کندوهای مدرن تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر کندو سالانه به طور میانگین ۶٫۵ کیلوگرم عسل تولید می‌کند، افزود: زنبورداران استان زنجان علاوه بر تولید براموم، موم، گرده، ژل رویال و ملکه، سالانه ۵۷۸ تن عسل تولید می‌کنند و علاوه بر بازار داخلی، به بازار استان‌های قزوین و البرز می‌فرستند. مقداری از این تولیدات نیز از سمت آذربایجان‌غربی به عراق صادر می‌شود.

صادقی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی از جانب بخش خصوصی و دولتی برای زنبورداران، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر، تولید عسل با اسانس‌های مختلف پررنگ‌تر شده و از بازار مناسبی برخوردار است. در حال حاضر نیز پنج پشتیبان زنبور عسل در سطح استان فعال هستند و ۷۰ درصد از زنبورداران را تحت پوشش قرار داده‌اند.

این مسئول تصریح کرد: پشتیبانان، زنبورداران را در تولید لوازم و تجهیزات جانبی، شناسایی نیرو، آموزش، پیگیری برای ارائه تسهیلات و بازاریابی حمایت می‌کنند. علاوه بر این، طی دوره پرورش نیز مسائل بهداشتی و فنی کلنی‌ها و تغذیه زنبورها را تحت نظارت قرار می‌دهند. این باعث می‌شود که زنبورداران نوپا قدرتمند شوند و به خاطر ضعف در برخی مسائل، چرخه تولید را ترک نکنند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های زنجان، سلطانیه، ماه‌نشان، ایجرود و خدابنده به ترتیب ۲، ۱، ۱، ۱ و ۱ پشنیبان فعال هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۶۶ درصد از عسل تولیدی استان، توسط پشتیبان ها تولید می‌شود.

انتهای پیام