ضرورت نهادینه کردن فرهنگ خوابگاه‌سازی بین خیّرین
ضرورت نهادینه کردن فرهنگ خوابگاه‌سازی بین خیّرین

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، مهران محسنی در نشست خبری که به مناسبت هفته خوابگاه‌ها برگزار شد، با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه ساله در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه برنامه‌هایی را تحت عنوان هفته خوابگاه‌ها برگزار می‌کند، گفت: امسال به مناسبت انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها این هفته […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، مهران محسنی در نشست خبری که به مناسبت هفته خوابگاه‌ها برگزار شد، با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه ساله در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه برنامه‌هایی را تحت عنوان هفته خوابگاه‌ها برگزار می‌کند، گفت: امسال به مناسبت انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها این هفته به تاخیر افتاد و از شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه تا جمعه ۵ خرداد به مدت یک هفته ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال هفته خوابگاه‌ها «خوابگاه استاندارد، نماد مسئولیت و مشارکت» است، گفت: بر اساس برنامه‌های معاونت بهداشت و دانشجویی اقدام به رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی در سه سطح A و B و C کرده‌اند. همچنین تصمیماتی در خصوص استانداردهای زندگی خوابگاهی صورت گرفته است و از خیرین برای تهیه هزینه معیشت دانشجویان در این زمینه کمک گرفته خواهد شد.

معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به روزشمار این هفته، افزود: شنبه برابر با ۳۰ اردیبشت‌ماه که به نام «خوابگاه روز اقوام ایرانی، اتحاد فرهنگی» نام‌گذاری شده است که در این روز ستاد اجرایی هفته خوابگاه‌ها برنامه‌هایی را در نظر دارد که مسئولان دانشگاه در دو خوابگاه روزبه و دانش که دارای قومیت‌های متفاوتی است بازدید خواهد کرد و از اتاق‌های نمونه هم تقدیر به عمل می‌آید.

محسنی تصریح کرد: روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت برابر با روز «خوابگاه و همتایاران و ترویج پزشکی» و روز دوشنبه یرابر یکم خرداد «روز خوابگاه و تولیدات فرهنگی دانشجویان» و روز سه‌شنبه برابر با دوم خرداد روز «خوابگاه نشاط و تندرستی، ورزش همگانی» است. همچنین روز چهارشنبه برابر با ۳ خرداد «خوابگاه‌سازی، نگرش خیرین و آینده دانشجویان»، روز ۴ خرداد «خوابگاه و اوقات فراغت و تندرستی برای زندگی» و روز ۵ خرداد «خوابگاه تغذیه سالم و تندرستی» نام‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: همتایاران کسانی هستند که به‌عنوان بال کمکی در بین دانشجویان به کمک معاونت فرهنگی و دانشجویی می‌آیند و با آموزش‌هایی که می‌بینند، می‌توانند دانشجویان مستعد به افسردگی و هیجانات خلقی را شناسایی و به مشاوران معرفی کنند، از همین منظر است که روز دوم این هفته را به این گروه اختصاص داده‌ایم.

معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان افزود: از طرف وزات بهداشت طرحی با عنوان GHQ به اجرا درآمد که طی این طرح پرسش نامه‌هایی در اختیار دانشجویان ایرانی قرار گرفت و بر اساس آن در حیطه مشکلات روان‌شناسی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت که ۱۷۰۰ نفر از تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی این پرسش‌نامه را پر کردند و از همین جهت است که دانشگاه علوم‌پزشکی رتبه اول همکاری در این طرح را کسب کرد و مورد تقدیر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در مسابقات فرهنگی نیز قریب به ۴ هزار و ۷۰۰ اثر به جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت فرستاده شد و ۲ هزار و ۶۰۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد و ۱۶ اثر از دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان حائز رتبه شدند. همچنین در جهت تجهیز کتابخانه‌های خوابگاه‌ها نزدیک به ۵ میلیون تومان کنار گذاشته شده که امید است بتوانیم با کمک خیرین این هزینه را بیشتر و در جهت تکمیل و بهسازی کتابخانه‌های خوابگاه ها اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت خوابگاه‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است، گفت: خوشبختانه خوابگاه‌های دانشگاه علوم‌پزشکی از یک استاندارد نسبی برخوردار بوده و امید است با تلاش مسئولان این شرایط همچنان بهبود یابد.

معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: تعداد کل دانشجویان این دانشگاه در حدود ۳ هزار و ۶۷۵ نفر است و در حدود ۷۵۰ نفر آن در خوابگاه‌های دانشگاه علوم‌پزشکی مستقر هستند که دو سوم این افراد را دختران شامل می‌شوند و یک سوم را آقایان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام