جلوگیری از ایجاد ضایعات؛ پیش‌شرط توسعه کشاورزی
جلوگیری از ایجاد ضایعات؛ پیش‌شرط توسعه کشاورزی

عبدالمجید هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: استان زنجان پتانسیل‌های فراوانی در بخش‌های کشاورزی دارد، به طوری که در تولید زیتون رتبه اول کشوری و در محصولاتی چون سیب درختی، زردآلو، انگور نیز این استان در زمره استان‌های ۱۰ کشور برتر است. این مسئول ادامه داد: از مهم‌ترین عواملی که سبب شده این […]

عبدالمجید هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: استان زنجان پتانسیل‌های فراوانی در بخش‌های کشاورزی دارد، به طوری که در تولید زیتون رتبه اول کشوری و در محصولاتی چون سیب درختی، زردآلو، انگور نیز این استان در زمره استان‌های ۱۰ کشور برتر است.

این مسئول ادامه داد: از مهم‌ترین عواملی که سبب شده این پتانسیل عظیم در استان به موفقیت‌های بزرگ نرسد، کمبود سرمایه و سرمایه‌گذاری است؛ چرا که بخش خصوصی تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد که مهم‌ترین دلیل آن عدم تضمین سوددهی و نبود شرایط رقابتی است.

وی افزود: یکی از راهبردها و پیش‌شرط‌ های توسعه کشاورزی برای جلوگیری از ضایعات و افزایش ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی در وضعیت حاضر محسوب می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: صنایع تبدیلی می‌تواند نقش موثری را در اقتصاد استان ایفا کند و این صنعت در افزایش تولید و امنیت غذایی، تامین نیازهای عمده معیشتی جامعه و مواد خام مورد نیاز بسیاری از صنایع، خودکفایی در محصولات و فرآورده‌های کشاورزی و کاهش ضایعات حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان زنجان، با اشاره به ثبات نداشتن قیمت کالاها در کشور، خاطرنشان کرد: این مهم سبب شده که گاها صادرکننده بازار و مشتری مورد نظر را پیدا کرده اما در زمانی که قصد صادرات دارد، افزایش قیمت در داخل سبب می‌شود صادرات کالا مقرون به صرفه نباشد.

وی یادآور شد: صدور محصولات خام و مواد اولیه و با ارزش‌افزوده پایین از دیگر چالش بخش کشاورزی است که این مهم سبب می‌شود که عایدی کشاورز و دامدار پایین باشد و نیز کشورهای خریدار این مواد اولیه با فرآوری مجدد محصول خود را به ما صادر می‌کنند و از این جریان تولیدکننده داخلی بهره‌ای نمی‌برد.

انتهای پیام