بهره مندی بیش از ۲۰ هزار روستایی از خدمات درمانی و آموشی  رایگان هلال احمر زنجان
بهره مندی بیش از ۲۰ هزار روستایی از خدمات درمانی و آموشی  رایگان هلال احمر زنجان

شهرام میرزایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمعیت هلال‌احمر به عنوان نهادی مردمی و با استفاده از ظرفیت این بخش و بهره‌گیری از اعتبار و جایگاه اجتماعی‌، نقش مهمی در رفع نارسایی‌های اجتماعی ایفا می‌کند.وی یادآوری کرد: خدمات ارائه شده کاروان های سلامت در مناطق روستایی استان با هدف […]

شهرام میرزایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمعیت هلال‌احمر به عنوان نهادی مردمی و با استفاده از ظرفیت این بخش و بهره‌گیری از اعتبار و جایگاه اجتماعی‌، نقش مهمی در رفع نارسایی‌های اجتماعی ایفا می‌کند.
وی یادآوری کرد: خدمات ارائه شده کاروان های سلامت در مناطق روستایی استان با هدف ارتقای سلامت جامعه بوده که این اقدامات در سه بخش آموزش سلامت، حفاظت از سلامت، پیشگیری از بیماری و خودمراقبتی توسط گروه‌های پزشکی و درمانی انجام می شود.
میرزایی افزود: در مجموع با مشارکت ۴۵۶ پزشک متخصص و عمومی، پیراپزشک و یکهزار داوطلب، خدمات درمانی و آموزشی رایگان برای ساکنان مناطق روستایی محروم ارائه شده و علاوه بر آن توزیع بروشورهای آموزشی- بهداشتی و داروی رایگان از دیگر خدمات کاروان‌های سلامت است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، هدف از اجرای این طرح را کمک به بهبود سطح سلامت محرومان، تاثیرگذاری بر رفتار جامعه، ایجاد رشد و توسعه سلامت در مناطق محروم و نیز ارتقای سطح فرهنگ سلامت اقشار آسیب‌پذیر در جامعه با رویکرد آموزشی و پیشگیری در حوزه سلامت ذکر کرد.
وی، همچنین ویزیت رایگان و سلامت روان و مشاوره‌های اجتماعی، آموزش نکات مرتبط با سلامت سالمندان، آموزش روش‌های خود مراقبتی و تغذیه سالمرا از دیگر خدمات متنوع این کاروان ها بیان کرد که بنا بر نیازهای بومی در هر شهرستان متفاوت است.
میرزایی افزود: سالانه کاروان‌های سلامت در چند نوبت به مناطق محروم این استان اعزام می‌شوند و این خدمات تا دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده، ادامه خواهد یافت.
وی ابراز کرد: پس از اعزام کاروان سلامت به مناطق محروم، ابتدا پزشک عمومی به این مناطق رفته و نیازسنجی می‌کند و سپس پزشکان متخصص برای شناسایی اعزام می‌شوند.
این مسئول افزود: برخی از کاروان‌های سلامت در صورت نیاز، بیماران را به شهرستان و استان به ‌صورت رایگان اعزام می‌‌کنند و هزینه درمان آنها توسط خیران پرداخت می‌شود و خیران کاروان‌های سلامت را پشتیبانی می‌کنند.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، سازمان داوطلبان به عنوان یکی از بدنه‌های اصلی جمعیت هلال‌ احمر از سال ۸۱ با هدف حل مشکلات بهداشتی حاشیه‌نشینان شهری و روستایی، طراحی و اجرای طرح ملی کاروان‌های سلامت را به ‌عنوان یکی از اهداف بشردوستانه و داوطلبانه خود در دستورکار قرار داد.
داوطلبان شرکت‌کننده در طرح کاروان سلامت، با شرکت در جلسات توجیهی و آموزشی در جمعیت هلال‌ احمر استان زنجان آموخته‌های خود را به ساکنان مناطق روستایی محروم و حاشیه شهرها منتقل و برای حفظ سلامتی و درمان رایگان بیماران نیازمند تلاش می‌کنند.
حیطه فعالیت داوطلبان متناسب با نیازهای جامعه هدف، توسعه یافته، همچنین در امور اجتماعی و خانوادگی با ارائه مشاوره‌های گوناگون تخصصی به عنوان مثال در زمینه روانشناسی، تغذیه، کنترل جمعیت، مبارزه با بیماری‌های واگیردار و آموزش کمک‌های اولیه به کمک مردم می شتابند.
۶۰۸۵/۷۳۲۰
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی