تمام شاخص ها گویای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است
تمام شاخص ها گویای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است

شهرام طهماسبی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران زنجان افزود: برای بهبود وضعیت اقتصادی و خروج از رکود، باید پذیرفت که اقتصاد یک علم است و با استفاده از تئوری ها و نظریه های آن باید برای یافتن راهکار تلاش کرد.وی یادآورشد: باید پذیرفت که اگر هر جای سیستم اقتصاد دستکاری شود تبعات آن سایر بخش […]

شهرام طهماسبی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران زنجان افزود: برای بهبود وضعیت اقتصادی و خروج از رکود، باید پذیرفت که اقتصاد یک علم است و با استفاده از تئوری ها و نظریه های آن باید برای یافتن راهکار تلاش کرد.
وی یادآورشد: باید پذیرفت که اگر هر جای سیستم اقتصاد دستکاری شود تبعات آن سایر بخش های سیستم را تحت تاثیر قرار می دهد تا جایی که ممکن است آن را از کار بیندازد.
طهماسبی اظهار کرد: علم اقتصاد، دانش تخصیص بهینه منابع کمیاب به نیازهای نامحدود بشری محسوب می شود و همین تخصیص بهینه است که می تواند سیستم را به تعادل برساند.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: پرداخت یارانه ها به تمام اقشار مردم بدون کوچکترین ارزیابی از وضعیت خانوارها نمونه ای از دستکاری نادرست اقتصاد کشور است، گرچه پرداخت مستقیم پول و نه خدمات، تسهیلات یا یارانه به افراد غلط ترین و غیر علمی ترین نحوه پرداخت به شمار می آید.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود همین یارانه نقدی را هم می توانستیم به شکل منطقی تر مدیریت و متناسب با شناسایی دهک ها و نیازهای آنها، این مبالغ را پرداخت کنیم.
طهماسبی با بیان اینکه مشکل و وضعیت معیشت همه مردم یکی نیست، ادامه داد: مسکن، اشتغال، تثبیت شغل، هزینه تحصیلات فرزندان، بیماری و هزینه های درمانی و مشکل معیشت از جمله مسائلی است که هر کدام گریبان گیر گروهی از مردم است.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: یارانه نقدی با در نظر گرفتن وجود مشکل معیشت برای تمام اقشار جامعه حتی دهک های مرفه، پرداخت شد.
وی اضافه کرد: یکی از ابزارهای ارزیابی کارکرد یک سیستم سالم و کارآمد، ارزیابی روابط درونی و ارتباط منطقی، نظام مند و ارگانیک اجزای آن است.
طهماسبی ابراز کرد: دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را به کار گرفت تا سیستم اقتصاد را که در اثر بی تدبیری و بی سامانی دولت نهم و دهم از کار افتاده بود، مانند یک بیمار در حال مرگ اورژانسی، احیا و راه اندازی کند.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: گرچه این راه اندازی هزینه های زیادی داشت و انرژی فراوانی را از دولت مردان گرفت اما هم اکنون و پس از ۴ سال خون دل خوردن و تلاش توان فرسا بالاخره راه اندازی شد و به گواه همه اقتصاد دانان منصف و بی طرف، برنامه های اقتصادی دولت به شکل منطقی و علمی به سرانجام رسید.
وی تاکید کرد: در دولت یازدهم با حذف پنج میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران مبلغ ۲۷ هزار میلیارد ریال صرفه جویی شد و با پرداخت هدفمند آن به اقشار آسیب پذیر تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد، میزان یارانه آنان ۳٫۵ برابر شده است.
طهماسبی به ادعای برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر سه برابر کردن میزان یارانه پرداختی اشاره کرد و افزود: بر اساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس به ازای هر ۵۰۰ هزار ریال یارانه اضافی و با استقراض از بانک مرکزی نرخ تورم فقط برای سال اول ۲ برابر خواهد شد.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان تصریح کرد: افزایش یارانه برای همه مردم و بدون توجه به گروه های هدف، نه فقط به افزایش قدرت خرید مردم کمکی نخواهد کرد، بلکه پس از مدتی قدرت خرید مردم از وضعیت فعلی هم بدتر شده و به شدت کاهش خواهد یافت و این پدیده ضد عدالت اجتماعی و ضد توسعه خواهد بود.
۳۰۰۱/۶۰۸۵
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی