خسارت دو هزار و ۵۴۰ میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی
خسارت دو هزار و ۵۴۰ میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

اویاقلیق :کریم مهری اظهارکرد: عمده خسارت سیل در بخش کشاورزی مربوط به شهرستان های تبریز، سراب، مراغه، عجبشیر و آذرشهر است. وی گفت: خسارت زیربخش زراعت در سطح ۱۸ هزار و ۵۷۴ هکتار به مبلغ ۷۲۲ میلیارد و ۹۷۴ میلیون ، زیربخش باغبانی در سطح ۴ هزار و دویست و چهار و نیم هکتار و […]

اویاقلیق :کریم مهری اظهارکرد: عمده خسارت سیل در بخش کشاورزی مربوط به شهرستان های تبریز، سراب، مراغه، عجبشیر و آذرشهر است.
وی گفت: خسارت زیربخش زراعت در سطح ۱۸ هزار و ۵۷۴ هکتار به مبلغ ۷۲۲ میلیارد و ۹۷۴ میلیون ، زیربخش باغبانی در سطح ۴ هزار و دویست و چهار و نیم هکتار و به مبلغ ۵۳۵ میلیارد و ۳۹۰ میلیون (۲۱درصد خسارت) برآورد شده است.
مهری ادامه داد: سیل به تاسیسات زیربنایی، کانال ها، جاده های بین مزارع، سامانه های آبیاری تحت فشار و قنات های استان آذربایجان شرقی یک هزار و ۲۴۲ میلیارد و ۹۰ میلیون ریال خسارت زده که ۴۲٫۹درصد از کل خسارت بخش کشاورزی استان را شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه در زیربخش دام و طیور ۲ هزار و ۷۱۰ راس دام سبک و سنگین تلف شده است، خسارت این زیر بخش را ۲۴ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال اعلام کرد.
مهری همچنین گفت: ۵ هزار و ۱۳۵ کندوی زنبور عسل به مبلغ ۴ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال و ۸۷ واحد اماکن دامی به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از سیل ۲۵ فروردین خسارت دیده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش بنیاد مسکن حدود ۷۵۰ واحد مسکونی استان در اثر سیل خسارت دیده اند، خاطرنشان کرد: در روستاها مسکن روستایی بدون وجود اماکن دامی مفهومی ندارد و از این رو به تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده در روستاها اماکن دامی نیز خسارت دیده اند و لازم است تسهیلات در نظر گرفته برای واحدهای مسکونی برای اماکن دامی نیز لحاظ شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اقدام های انجام شده پیش از وقوع سیل از جمله آگاهی بخشی شرایط خطر به بهره برداران از طریق کارشناسان مستقر در پهنه، گفت: از ۱۸ هزار و ۵۷۴ هکتار اراضی خسارت دیده تنها ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار تحت پوشش بیمه و از ۴ هزار و ۲۰۴ هکتار اراضی باغی خسارت دیده ۸۰۰ هکتار تحت پوشش بیمه بود.
وی با اشاره به اینکه از ۲ هزار و ۷۱۰ راس دام خسارت دیده ۵۵۰ راس بیمه بودند، گفت: کل مبلغ غرامت ارزیابی شده محصولات بیمه شده در مناطق خسارت دیده استان۷۰۰ میلیارد ریال است.
وی با اشاره به اینکه این مناطق از بابت غرامت سال زراعی قبل نیز ۸۰۰ میلیارد ریال از صندوق بیمه کشاورزی طلب دارند، ادامه داد: با وضع موجود صندوق بیمه باید یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تنها به سطح خسارت بیمه شده به بهره برداران سیل زده پرداخت کند.
سیل ناشی از بارش شدید باران روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۴ و ۲۵ فروردین، موجب خسارت دیدن زیرساخت های شهری و روستایی، اراضی زراعی و باغی آذربایجان شرقی و همچنین جان باختن تعدادی از مردم شهرستان های آذرشهر و عجب شیر شد.
مساحت کل اراضی کشاورزی استان یک میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار است که از این میزان ۸۰۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم و ۲۹۴ هزار هکتار نیز اراضی زیر کشت آبی بوده و اراضی زیر کشت محصولات دائمی ۱۲۳ هزار هکتار است.
خبرنگار: پرویز انصاری- ایرنا