خسارت ۱۰۰ میلیارد ریالی سیل بر تاسیسات و شبکه‌ های آب و فاضلاب آذربایجان شرقی
خسارت ۱۰۰ میلیارد ریالی سیل بر تاسیسات و شبکه‌ های آب و فاضلاب آذربایجان شرقی

اویاقلیق : علیرضا ایمانلو ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد:جمعیت تحت پوشش آب شهری ۲ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۴۰ نفر، تعداد شهرهای تحت پوشش ۶۰ شهر، تعداد انشعابات آب یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۱۲۶ فقره، تعداد چاه‌های آب، قنات و چشمه ۳۸۳ حلقه است. وی با بیان […]

اویاقلیق : علیرضا ایمانلو ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد:جمعیت تحت پوشش آب شهری ۲ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۴۰ نفر، تعداد شهرهای تحت پوشش ۶۰ شهر، تعداد انشعابات آب یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۱۲۶ فقره، تعداد چاه‌های آب، قنات و چشمه ۳۸۳ حلقه است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری تحت پوشش آب شهری قرار دارد، افزود: حجم مخازن درمدار ۹۲۱ هزار و ۹۸۸ متر مکعب، تعداد آزمایشگاه‌های آب ۳۴ واحد، تعداد تصفیه‌‌‌خانه‌های آب در مدار ۹ واحد و طول شبکه اصلی توزیع آب ۹ هزار و ۶۶ کیلومتر است.

ایمانلو یادآور شد: جمعیت تحت پوشش فاضلاب استان یک میلیون و ۷۲۶ هزار و ۱۶۰ نفر است که در واقع ۵۸٫۶۴ درصد جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد و تعداد انشعابات فاضلاب ۶۶۶ هزار و ۹۶۰ فقره است.

وی با بیان اینکه تامین آب و دفع بهداشتی فاضلاب از جمله عمده فعالیت شرکت آب و فاضلاب استان است، افزود: معمولا استان آذربایجان شرقی در رتبه های اول تا دوم در کشور در زمینه دفع بهداشتی و تامینبا کیفیت آب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی با تاکید به اینکه مدیریت مصرف و تامین آب هدف دیگر ما است، گفت: برای انجام مدیریت مصرف آب منتطر اعتبارات دولتی نیستیم در حالی که   بالای ۶۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم ولی با این وجود اجازه ندادیم مشکل کمبود آب باشد.

ایمانلو خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ به هیچ وجه مشکل کمبود آب در استان نداشتیم و این به معنای عدم وجود بحران در آب نیست و باید بیشتر روی مدیریت مصرف داشته باشیم.

وی با تذکر به کمبود آب در کشور و استان و توجه ویژه به این موضوع، گفت: حوزه ای برای آوردن آب در استان وجود ندارد و محدودیت بسیاری در منابع آبی وجود داریم و در ابتدا باید به فکر تامین آب باشیم و سپس آن را توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با تاکید به اهمیت  شبکه فاضلاب از نظر بهداشتی و اولویت قرار دهی آن در بخش اب و فاضلاب، افزود: با تعامل با استانداری جهشی برای توسعه شبکه فاضلاب در تبریز داشتیم و که در سال گذشته بالای ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب کار شد  و می توان گفت که  متوسط درصد تحت پوشش شبکه فاصلاب در شرایط مطلوب است و اگر بخواهیم جزو اولین ها قرار گیریم باید  بیشتر عمل کرده و با طرح های بهینه راه خود را ادمه داد.
وی با بیان اینکه شبکه فاضلاب طراحی شده برای دفع پساب بوده و همیشه تذکر در این زمینه بوده که متاسفانه آب باران،  مستقیم به این شبکه  وارد می شود و این خسارات  زیادی دارد، تصریح کرد: باید اطلاع رسانی شود که شبکه فاضلاب فقط برای دفع پساب است و بارش باران که جزو منابع طبیعی است به هدر می رود که باید متخصصان به فکر چاره ای در این زمینه باشند.

ایمانلو با اشاره به اینکه مدول دوم تصفیه خانه تبریز جزو بزرگ ترین تصفیه خانه ها است که بعد از پایان پروژه  یک میلیون نفر تحت پوشش قرار خواهند گرفت، افزود: مدول دوم تصفیه خانه تبریز در بازه سه ساله به پایان خواهد رسید.

وی برنامه احداث تصفیه پیشرفته گرانولی را یکی دیگر از اقدامات شرکت آب و فاضلاب عنوان کرد و ادامه داد: این طرح با حجم کم و اختلال کننده بیشتر ابتدا در هلند کار شده و نمونه آن در استان استفاده می شود در صورت موفقیت به تولید انبوه خواهد رسید و با استفاده از این طرح استفاده از  تصفیه خانه متمرکز که هزینه بالایی داشت کاهش خواهد یافت.
وی طرح دیگر را سیستم حذف ریزات سنگین عنوان کرد و ادامه داد: این طرح در نظرکهریزی هشترود  استفاده خواهد شد که  با ارتباط با دانشگاه ها طرح حذف ریزات سنگین، حدف سنگینی آب که پایلوت کشوری شده است نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت و همچنین طرح دیگر ایستگاه پمپاژ فاضلاب برای کاهش بوی نامطلوب آب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با ابراز تاسف از حادثه سیل آذربایجان شرقی گفت: در سیل اخیر استان یک سری مشکلاتی برای شهرهای تبریز، مراغه، لیلان و ملکان بستان اباد، عجب شیر، چاراویماق و ورزقان وارد شد که  تاسیسات آبرسانی و خط آب و تصفیه خانه و مسکن مهر و مسیر خسروشهر آسیب جدی در سیل دیدند.

وی با بیان اینکه تامین آب شرب  تبریز از سه منطقه زرینه رود با تامین  ۶۰ درصد و مابقی از سد  نهند و چاه ها است، گفت:  در حال حاضر  ۴ هزار مترمکعب آب از این سه بخش تامین می شود اما در حوزه تامین آب با محدودیت جدی روبه رو است و با این حساب  ۹ هزار متر مکعب آب مصرفی شهروندان در استان است که باید مدیریت مصرف وارد عمل شود.

ایمانلو میزان خسارت به تاسیسات آبی و فاضلابی در اثر سیل اخیر آذربایجان را  بالای  ۱۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: در بارندگی اخیر و در اثر جاری شدن سیل در تبریز خط آبرسانی چاههای هروی دچار شکستگی شد .

وی ادامه داد:  سیلاب به شبکه انتقال فاضلاب وارد و موجب پس زدگی فاضلاب به منازل تعدادی از مشترکین شهروندان و بروز خسارت شد.

این مسئول گفت: اقداماتی که با استفاده از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام می‌شود عبارتند از: احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز با ظرفیت اسمی ۲٫۳ متر مکعب در ثانیه، اجرای انتقال شبکه فاضلاب تبریز به طول ۱۱ کیلومتر، اجرای بخشی از شبکه فاضلاب تبریز به طول ۳۰۰ کیلومتر، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر، تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب بناب هستند.

ایمانلو با بیان اینکه اولویت مهم شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی حفاظت از منابع آب و ترویج مصرف بهینه آب است، بر لزوم مدیریت مصرف تاکید کرد و گفت: اگر ۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات مربوط به کمبود آب مرتفع می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی پیک مصرف آب در استان را ۹ متر مکعب عنوان و تصریح کرد: حفظ سلامت جوامع انسانی و صیانت از محیط زیست و منابع آن ایجاب می کند تا زایدهای حاصل از فعالیت مختلف شهری جمع آوری، تصفیه و دفع شود.

وی تشریح کرد: تصفیه خانه ها در فرایند جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نقش مهم و بسزایی را ایفا می کنند، گندزدایی و بازگرداندن آب های آلوده حاصل از پساب شهری به صورت تصفیه شده و استفاده مجدد از این آب ها در بخش کشاورزی و صنعت از محل ایجاد تصفیه خانه ها محسوب می شود.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اینکه ۱۸.۵ درصد پرت شبکه داریم و از نظر مقدار کاهش میزان پرت جز استان های برتر هستیم، ادامه داد: میانگین کشوری در این زمینه ۳۶ درصد است و البته میزان پساب تصفیه شده در سه ساله ۱۵۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص ضرورت تامین منابع جدید آبی برای کلانشهر تبریز گفت : تامین آب کلانشهر تبریز از سه منبع ( طرح آبرسانی زرینه رود ، تصفیه خانه آب نهند و چاهها و قنوات دامنه شمالی سهند ) تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در ساعات پیک مصرف و روزهای پر مصرف سال از حداکثر ظرفیت هر سه منبع آبی استفاده می گردد با کاهش آب یکی از سه منبع از جمله تصفیه خانه آب نهند، کمبود آب در شهر بوجود می آید که لازمه حل مشکل افزایش ظرفیت تامین غیر از سه منبع مذکور است.

ایمانلو اضافه کرد: یکی از منابع پیش‌بینی شده انتقال آب از طرح آبرسانی ارس به تبریز است که ضرورت دارد در اجرای آن تسریع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از شهروندان و مشترکان درخواست کرد در مصرف آب نهایت صرفه‌جویی را به عمل آورده و از مصارف غیرضروری اجتناب کنند تا سایر مشترکان نیز بتوانند از نعمت آب بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: جهت تامین آب شرب مورد نیاز مشترکان که با کمبود آب مواجه هستند این شرکت نسبت به اعزام تانکرهای آبرسانی به محلات یاد شده اقدام می‌کند.