روزی که پل غله‌زار معروف شد
روزی که پل غله‌زار معروف شد

اویاقلیق: از همان ساعات اولیه رخ دادن این حادثه، نظرات مختلفی درباره علت حادثه مطرح شد که بعضا بسیاری از آنها کاملا برداشت‌های شخصی از حادثه بود و حتی برخی بر اساس فیلم‌های موجود در فضای مجازی نسبت به آن قضاوت کردند. در برخی موارد موضوع به شکلی در رسانه‌ها مطرح شد که گویا اهالی […]

اویاقلیق: از همان ساعات اولیه رخ دادن این حادثه، نظرات مختلفی درباره علت حادثه مطرح شد که بعضا بسیاری از آنها کاملا برداشت‌های شخصی از حادثه بود و حتی برخی بر اساس فیلم‌های موجود در فضای مجازی نسبت به آن قضاوت کردند. در برخی موارد موضوع به شکلی در رسانه‌ها مطرح شد که گویا اهالی زیر پل غله‌زار آذرشهر در حال تماشا و فیلم گرفتن از جریان سیل بودند و ناگهان به همراه خودروهایشان در جریان سیل قرار گرفته و غرق شده‌اند؛ اما فیلم‌هایی که در دو روز گذشته در فضای مجازی دست به می‌شود موضوع را به شکل دیگری نشان می‌داد.
بر اساس آنچه که در برخی از این فیلم‌ها مشاهده می‌شود ظاهرا به دلیل بسته شدن دوربرگردان، مردم از مسیر فرعی زیر پل برای تردد استفاده می‌کردند که در این مسیر، جریان سیل آنان و خودروهایشان را درنوردیده است. اما محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی، در این خصوص به ایسنا گفت: عدم تردد از دوربرگردان جایگزین پل غله‌زار آذرشهر زمینه ساز افزایش قربانیان بود. به عبارتی در حالی‌که ۳۰۰ متر جلوتر از دوربرگردان قبلی، دوربرگردان جایگزین ‌قرار داده شده اما ساکنان آن منطقه اصرار به تردد از مسیر قبلی داشته و دارند و همین موضوع نیز سبب افزایش شمار قربانیان سیل شد.
وی افزود: از رسانه‌ها و مردم نیز می‌خواهیم با بی‌اطلاعی و بدون آگاهی از حقایق و منابع رسمی، شایعه پراکنی و جوسازی نکرده و مسئولان را در راستای امدادرسانی و یافتن مفقودین یاری کنند.
اما یدالله الهیاری فرماندار شهرستان آذرشهر در این خصوص به ایسنا گفت: با توجه به این‌که پل غله‌زار از قدیم بوده، باید این موضوع را از اداره راه پرس‌وجو کنید.
وی با اشاره به این‌که، ما واقعا برای قربانیان سیل آذرشهر داغدار و متاثر هستیم، اضافه کرد: طبق اطلاعات قبلی، ما نیروهای ستاد بحران را در آن منطقه مستقر کردیم، اما این حادثه دلخراش اتفاق افتاد و طبق اطلاعات ما و مواردی که در دست داریم، باید این موضوع را از اداره راه و هم‌چنین امور آب پرس‌وجو کنید.
وی با اشاره به این‌که، ما نیروها را در آن منطقه مستقر کردیم، خاطرنشان کرد: بنده کم و کیف قضیه را نمی‌دانم و نمی‌توانم وارد شوم که در چه شرایطی است، شاید برخی نیز این موضوع را شانتاژ کرده و بهره‌برداری می‌کنند که کار معقولی نیست.
الهیاری بیان کرد: به جای این‌که افراد به ما کمک کنند در این شرایط بحران خلق کرده‌اند، به هر ترتیب ما داغدار ۲۲ نفر از جانباختگان هستیم، برخی سوالاتی حاشیه‌دار و منفی می‌کنند که آیا زیر پل‌غله‌زار محل گذر بوده است؟ در حالی که این کار فنی و کارشناسی است، نه در صلاحیت فرماندار و نه اشخاصی است که در این زمینه اطلاعاتی ندارند.
وی خاطرنشان کرد: اداره راه و امور آب و مسیری که در مالکیت آنان است، باید توضیح دهند و فنی بررسی شود که مقصر کیست، باید درست به موضوع پرداخته شود.
وی یادآور شد: ما در این راستا، ستاد بحران شهرستان را تشکیل داده و راس ساعت ۱۰ نیز نیروهای اداره راه و امور آب در منطقه حضور داشتند و بعد از ظهر نیز نیروهای انتظامی همراه با عوامل دیگر در آنجا حضور یافته و بخشدار مرکزی ما نیز در آنجا مستقر شد.
فرماندار شهرستان آذرشهر اضافه کرد: شدت سیل زیاد بود، در عرض یک ثانیه، ۱۵۰ مترمکعب آب از زیر پل تخلیه می‌شد.
وی در پاسخ به این‌که آیا امکان آن نبوده که در روز طغیان سیل، تردد در اطراف پل غله‌زار مسدود شود؟ گفت: ما این منطقه را به عوامل ذی‌ربط داده بودیم و نیروی انتظامی، اداره راه و هم‌چنین امور آب این امکان را داشتند که این منطقه را مسدود کنند، اگر این موضوع به لحاظ فنی و کارشناسی بررسی شود، عوامل مشخص خواهند شد.
هم‌چنین در خبر دیدار استاندار آذربایجان‌شرقی با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که دیروز (دوشنبه ۲۸ فروردین) در سایت استانداری منتشر شد نیز اسماعیل جبارزاده در خصوص حادثه پل غله زار گفته است: تلفات ما در این شهرستان در محدوده زیر پل غله‌زار بود که این مسیر، جاده رسمی نبود و در طول زمان به راه عبوری تبدیل شده بود و به هر حال خودروهایی که قصد عبور از این مسیر را داشتند، دچار حادثه شدند.
گزارش از مهری هاشم‌زاده – ایسنا