هولیگانیسم رجال شهری در تبریز
هولیگانیسم رجال شهری در تبریز

اویاقلیق: واژه هولیگانسم (Hooliganism) بمعنی شرورگری و عملی نفاق‌انگیز و غیرقانونی که شامل آشوب و قلدری است. هولیگانیسم دو وجهه دارد؛ یک وجهه آن از جهت رفتاری بوده و وجهه دیگر آن از جهت صفت امری واقع شدن است. دیروز فایل صوتی مهمی در کانال #بیداری_آذربایجان درج شد که با استقبال خوبی از سوی شهروندان […]

اویاقلیق: واژه هولیگانسم (Hooliganism) بمعنی شرورگری و عملی نفاق‌انگیز و غیرقانونی که شامل آشوب و قلدری است.

هولیگانیسم دو وجهه دارد؛ یک وجهه آن از جهت رفتاری بوده و وجهه دیگر آن از جهت صفت امری واقع شدن است.
دیروز فایل صوتی مهمی در کانال #بیداری_آذربایجان درج شد که با استقبال خوبی از سوی شهروندان مجازی تلگرام، مواجه شد. سخنرانی دکتر دبیری در یک جلسه پر تنش که منجر به درگیری فیزیکی نیز شده بود . این فایل صوتی حاوی برخی نکات کلیدی است که ما در فاز اول ارائه فایل صوتی، قسمتی از سخنان ایشان که در پاسخ به پرسش ایجاد شده در مورد میدان افلاک نما بوده است را منتشر کردیم و ان شاء الله قسمت های بعدی آن نیز منتشر خواهد شد.
در این مقاله از دو جهت به بررسی تحلیلی این فایل منتشر شده خواهیم پرداخت و سعی مان روشنگری نسبت به خطری است که ممکن است به فاجعه ای جبران ناپذیر و رویه ای دائمی منتهی گردد.

الف: بررسی انگیزه های روانی مخاطب دکتر دبیری در فایل صوتی

با توجه به فایل صوتی که دیروز منتشر شد، سوالاتی به ذهن می رسد که می تواند مسیر بررسی انگیزه های روانی «مخاطب پاسخ دکتر دبیری» را هموار کند.
🔹اولا چرا #مخاطب_پاسخ_دبیری با وجود اینکه می دانسته خود از امضا کنندگان طرح میدان افلاک نما بوده (که سند مکتوب آن موجود بوده و عینا مشاهده شده است)، به جنگ روانی سنگینی علیه رفیق سابق خود اقدام نموده است؟!
🔹ثانیا چرا #مخاطب_پاسخ_دبیری بجای مطالبه صحیح درخواست های مردمی، از شورای شهر به سنگر سازی از کارگران و اقشار مستضعف جامعه روی آورده و مثلا جریان اروپاگردی برخی اعضا را پیش می کشد با اینکه خود نیز اروپا گردی را در کارنامه شورائی خود دارد؟!
🔹ثالثا جبهه گیری #مخاطب_پاسخ_دبیری پشت سپر انسانی مستضعفین و نفرت افکنی مستمر در فضای مجازی و مجالس سخنرانی دقیقا کجای تعریف انسانی از عدالت گرائی و مبارزه با فساد قرار دارد و این مدل جهت گیری انتخاباتی قرار است چگونه ضعف عملکرد ایشان را بپوشاند؟!
🔹رابعا دوقطبی بمعنای ساده این است که مثلا اینجا یا جای من است یا جای تو، بهمین دلیل وقتی فضای رقابت دوقطبی می شود طرفین برای بقا می جنگند نه برای رسیدن به خط پایان.
حال این سوال مطرح است که اهتمام عجیب #مخاطب_پاسخ_دبیری برای تولید دو قطبی، کجای مردم داری و دفاع از مظلوم معنی و مفهوم می گردد و قرار است چه ارزش ها و معصومیت هائی فدای شهوت قدرت طلبی آقایان بشود؟!
🔹خامسا چرا #مخاطب_پاسخ_دبیری در صدد القای این مطلب است که هر کس مخالف دبیری است ، باید پشت سر #مخاطب_پاسخ_دبیری بایستد و تحت فرمان او باشد؟! اگر بر فرض کسی مخالف رویه ایشان بود و طرف دکتر دبیری هم نبود، کجای ماجرای نفرت افکنی هر دو طرف دفن شدنی است؟!
لابد اگر من نوعی مخالف این عضو محترم باشم ،حتما طرفدار دکتر دبیری قلمداد می شوم. کجای این معادله سازی های ناجوانمردانه اخلاقی و شرعی است و چرا فکر می کنند مردم اسیر بازی مضحک اقلیت-اکثریتند؟!
نفرت افکنی افرادی همچون #مخاطب_پاسخ_دبیری در فایل صوتی منتشر شده، نهایتا منجر به این میشود که هر کس دبیری را در خیابان ببیند، بدون هیچ دلیل منطقی و موجهی سعی کند که به هر نحو ممکن حساب خودش را با وی تسویه کند ولو با خشونت فیزیکی. وقتی در تلگرام یکسره از دبیری، موجودی منفعت طلب مطلق و خود محور ترسیم میشود ، بدون اینکه فرصت دفاع به دبیری داده شود و یا مراجع قانونی مطالبه اثبات مدعای گوینده را پیگیری کنند، طبیعتا جامعه دچار وحشت اجتماعی و سرخوردگی گردیده و حس فریب خوردگی و ایجاد عقده های روانی پدیدار گردیده، آنقدری انگیزه است که برای نمونه در مسجد حضرت ابوالفضل خیابان ۴۲ متری تبریز قبل از اینکه دبیری در مقام سخنرانی و یا پاسخ در قبال سوالات و یا اتهامات علیه خودش باشد جمعیتی به قصد آسیب زدن به سمت وی هجوم ببرند.
با هجمه تلگرامی #مخاطب_پاسخ_دبیری، مخاطبین دچار بمباران هیجانی و احساسی علیه دکتر دبیری شده اند و اقدامات عضو شورای شهر رسما کلید زدن نا امنی روانی در جامعه است.

ب: فرصت هائی که بخاطر هولیگانیسم رجال شهری می سوزد

در جلسه سخنرانی دکتر دبیری و قبل از سخنرانی ایشان، جلسه بشدت متشنج شده و کار به دعوای فیزیکی هم کشیده است و عمده پرخاشگری ها علیه ایشان حول تصویرسازی آن عضو محترمی است که بذر نفاق و واکنش عصبی را در ذهن مردم حاشیه نشین کاشته است. وقتی برای مردمی که با وجود وضعیت بد اقتصادی، از جمع و تفریق خمس سالیانه خود غفلت نمی ورزند و در قبال عوارض و مالیات شهرداری بدلخواه و یا باجبار مسئولین سازمان شهرداری تا ریال آخر حساب و کتاب شان را با سازمان تسویه می کنند، گفته شود که پولی از آنها گرفته می شود، صرف ساماندهی جلوی بیمارستان بین المللی می شود و دکتر دبیری از جیب ملت بساط شهرت طلبیش را پهن می کند، طبیعتا انتظاری نباید از مردم مستضعف حاشیه نشین شهر داشت که وقتی دبیری را می بینند بدون اینکه توضیحی از او بخواهند به او حمله ور شوند.
اتفاقی که در جلسه اخیر شورای شهر تبریز نیز بنوعی تکرار شده و گوئی همین عضو محترم بنوعی در صدد القای حمله گازانبری علیه دکتر دبیری بوده است.
وقتی القای خیانت بر افکار عمومی تضعیف شده بخاطر مسائل اقتصادی، بصورت روزانه و برخا ساعتی، پمپاژ می شود ، نتیجتا نباید انتظاری جز بروز پدیده «وحشت اجتماعی» از مردمی که دچار حسن نا امنی روانی شده اند داشت.
حال برگردیم به صدر بحث و رمز گشائی از صفت رفتاری این عضو شورای شهر تبریز:
گفته شد که گاهی هولیگانیسم بعنوان یک صفت رفتاری قابل تحلیل و تعمق است. رفتار این عضو محترم نمونه ای از غلبه روحیه هولیگانی، جهت ایجاد تشویش اذهان عمومی و ترغیب مردم عادی به هولیگانیسم عینی و عملی است.
اشتباه راهبردی امثال این عضو محترم آنجائیست که با هولیگانیسم گفتاری خود، جامعه را در سراشیبی افراطی گری و آشوب های روانی و فیزیکی قرار می دهند و آرامش جامعه را فدای شهوت قدرت طلبی خود می کنند.
سخن پایانی اینکه؛ اتفاق تلخ مسجد حضرت ابوالفضل ۴۰ متری یک هشدار امنیتی برای مسئولین امر است. اگر در بررسی صلاحیت های نامزدهای انتخاباتی زمینه های هولیگانیسم رفتاری کاندیداها هم لحاظ نشود، چه بسا افرادی از قبیل عضو محترم یاد شده در صورت راهیابی به پارلمان شهری، صرفا بخاطر قدرت طلبی و شهوت مقام گرائی و صرفا بخاطر جلب توجه، در جهت ایجاد جو روانی تخریبی علیه رقیبان، مردم عادی را به اشتباه انداخته و به هوای شهوت ریاست طلبی ایشان، خود را به هیچ هزینه کنند.