اویاقلیق : وضعیت حال حاضر تیم تراکتورسازی از مدت ها پیش به وضوح قابل پیش بینی و مورد انتظار بود. ضعف های مبتدیانه و مشهود تاکتیکی و دانش فنی بسیار پایین سرمربی تیم مهمترین علل ناکامی و فرجام نامیمون! تراکتور در لیگ امسال را تشکیل می دهد. با عنایت به روند کلی لیگ امسال به […]

اویاقلیق : وضعیت حال حاضر تیم تراکتورسازی از مدت ها پیش به وضوح قابل پیش بینی و مورد انتظار بود. ضعف های مبتدیانه و مشهود تاکتیکی و دانش فنی بسیار پایین سرمربی تیم مهمترین علل ناکامی و فرجام نامیمون! تراکتور در لیگ امسال را تشکیل می دهد.
با عنایت به روند کلی لیگ امسال به نظر می رسد می توان دلایل ذیل را به عنوان عمده ترین علل ناکامی تراکتور در لیگ برتر امسال دانست؛
۱- سرمربی فاقد دانش فوتبالی و به طورکلی کم خرد در زمینه برخورداری از دانش بروز دنیای فوتبال: جذب بازیکن های مسن، بکارگیری تاکتیک تیمی مبتدیانه و استفاده از بازیکن ها در پست های غیر تخصصی – به طور مشخص استفاده نامعقولانه از ادینهو – از جمله دلایل رقم خوردن ناکامی آقای قلعه نویی همگام با سلسله ناکامی های دهه ۹۰ شمسی او دانست – لازم به ذکر است که منظور نگارنده دو فصل ناکامی پی در پی ایشان در تیم استقلال می باشد که ظاهرا آقای قلعه نویی در تلاش است این فرایند ناکامی خود را در تیم تراکتورسازی نیز استمرار ببخشد!
۲- ضعف مدیریت باشگاه؛ به طور مشخص موافقت با درخواست مربی تیم در مورد جذب بازیکن های مسن مهمترین ضعف مدیریت باشگاه است که اساسا تیم رو که قبلا پادگان فوتبال بود به آسایشگاه سالمندان فوتبال تبدیل کرد. بدیهی است که در همه باشگاه های دنیا مدیریت باشگاه اجازه جذب بازیکن مسن فراتر از حدود معقولانه را به سرمربی تیم نمی دهد. همچنین نحوه عملکرد مدیریت باشگاه در قضیه شکایت بازیکن های خارجی و متعاقبا محرومیت از دو پنچره نقل و انتقالات زمستانی و تابستانی، مهمترین ضعف های مدیریتی باشگاه را تشکیل می دهند.
۳- فدراسیون فوتبال؛ داوری های جانبدارانه، مغرضانه و در راستای منافع تیم پرسپولیس و حمایت صریح مسئولین فدرسیون فوتبال از تیم پرسپولیس در مقابل عملکرد بسیار نامطلوب داوران دیدارهای تراکتورسازی به نظر می رسد یکی دیگر از علل ناکامی امسال تراکتور می باشد.

معذالک به نظر می رسد تا زمانی که نگاه مدیریت -به طور مشخص مدیریت در سایه تیم- تراکتورسازی به این تیم تغییر نکند؛ از جمله اینکه جذب بازیکن سرباز استمرار داشته باشد و همچنین باشگاه تراکتورسازی با اصول حرفه ای گیری اداره نشود و در واقع فرهنگ اداره هیئتی و عوام فریبانه در تیم حاکم باشد، تراکتورسازی هیچ گاه موفق نخواهد شد.

بنابراین به نظر می رسد انجام اقدامات ذیل مهمترین اقدامات ضروری و حیاتی برای موفقیت تراکتور سازی باشد؛
۱- تغییر نگاه امنیتی به تیم تراکتورسازی
۲- تغییر سه فوریتی!! سرمربی تیم
۳- عدم جذب بازیکن سرباز و تلاش برای ساختن چارچوب و اسکلت مستحکم برای تیم با عنایت به کارایی چندین ساله بازیکن های حاضر در اسکلت تیمی مورد نظر
۴- انحلال تیم های زیر مجموعه شهرداری تبریز – به طور مشخص ماشین سازی – و واگذاری بخشی از سهام باشگاه تراکتورسازی به شهرداری تبریز در جهت پشتیبانی قوی مالی از این تیم.

یاداشت : محمد تراختورچی