نبود وحدت رویه در ساماندهی زنان آسیب دیده/ رشد آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان
نبود وحدت رویه در ساماندهی زنان آسیب دیده/ رشد آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان

به گزارش اویاقلیق به نقل از از دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم تبریز در مجلس، زهرا ساعی در در واکنش به شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم‌شده با موادمخدر و ضرورت ساماندهی زنان آسیب دیده، گفت: متاسفانه در دهه‌های اخیر رشد آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه زنان بیش از پیش بوده است، که باید […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از از دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم تبریز در مجلس، زهرا ساعی در در واکنش به شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم‌شده با موادمخدر و ضرورت ساماندهی زنان آسیب دیده، گفت: متاسفانه در دهه‌های اخیر رشد آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه زنان بیش از پیش بوده است، که باید این آسیب جدی تلقی شده و به بهترین نحو ممکن مدیریت شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «درمان» اولین قدم مدیریت زنان آسیب‌دیده است، تصریح کرد: پیشگیری در همه حوزه‌ها اهم از درمان است اما وضعیت فعلی زنان آسیب‌دیده به گونه‌ای است که درمان این افراد باید در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دولت در مجموع و سازمان‌های متولی چون بهزیستی باید اقدام به بازتوانی زنان آسیب دیده کنند، افزود: در این زمینه NGOهای فعال در حوزه زنان هم می‌تواند بازوی تقویتی برای دولت باشند، در حقیقت موضوع درمان زنان آسیب دیده باید از وحدت رویه برخوردار باشد، متاسفانه تاکنون راهبرد مشخص، منسجم و هدفمندی وجود نداشته است.

ساعی با بیان اینکه تولد کودکان معتاد و مسمومیت نوزادان به موادمخدر ماحصل بی‌توجهی به زنان آسیب دیده است، گفت: سازمان‌های مذکور در سال جاری باید ساماندهی این زنان به خصوص زنان معتاد را در اولویت کاری خود قرار دهند، متاسفانه نوزادان مسموم به مواد مخدر فرزندان زنان معتاد و کارتن خواب هستند بنابراین باید این زنان را در خانه‌های امن و گرمخانه ها تحت حمایت قرار دهند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کمبود گرمخانه‌های مختص زنان آسیب دیده، گفت: تعداد این اماکن باید افزایش یابد، البته با این شرط که در این اماکن ضمن حمایت از زنان آسیب دیده،  شرایط بازتوانی آنان نیز فراهم شود، متاسفانه در شرایط فعلی زنان آسیب دیده تنها برای مدت کوتاهی در این اماکن نگهداری می‌شوند.

وی با تاکید بر حمایت اجتماعی از زنان آسیب دیده، افزود: زنان آسیب دیده عموما از خانواده طرد شده و تحت هیچ حمایتی نیستند بنابراین باید حمایت ادامه دار از آنها صورت گیرد تا به شکل مهارتی و روحیه‌ای به زندگی عادی برگردانده شوند، این اقدامات به کمک مددکاران حرفه‌ای در تمام دنیا دنبال می‌شود.

ساعی معتقد است: مددکاران اجتماعی ضمن پاکسازی این زنان از اعتیاد و آسیب‌های روحی باید مهارت‌های لازم را جهت اشتغال‌زایی این افراد ارائه دهند، در شرایطی که امکانات و کمبودهایی در این حوزه وجود دارد می‌توان برای گروه‌های مختلف از زنان آسیب دیده مددکارهایی گماشت.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان متولی رسیدگی به این موضوع در حال  برسی قوانین این حوزه است و در صورت خلاء قانونی در سال جاری طرحی را به هیات رئیسه تقدیم خواهد کرد تا روند ساماندهی زنان آسیب دیده تسهیل شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر غیرسیاسی بودن ساماندهی زنان آسیب‌دیده جامعه، گفت: در چهار سال فعالیت دولت یازدهم توانمند سازی زنان آسیب دیده در استان هایی چون تهران دنبال شده است، بنابراین امیدواریم این موضوع به صورت جدی در آینده و از سوی دولت دوازدهم هم دنبال شود.

حسین اسدبیگی رییس اورژانس اجتماعی کشور از شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم‌شده با موادمخدر طی ۹ ماهه اول سال ۹۵ خبر داد./