بسترسازی برای تهدید دموکراسی !
بسترسازی برای تهدید دموکراسی !

اویاقلیق – علی صبا : طی روزهای اخیر حضور چندین کاندیدای شکست خورده در انتخابات مجلس سال ۹۴ در ثبت نام دوره پنجم شورای شهر تبریز خبرساز شده است. حضور این بزرگواران در انتخابات شوراهای شهر شاید فرصتی برای راهیابی نفراتی به پارلمان شهری است که می توانند خلاهای مدیریت کارآمد فعلی را پر کنند و از […]

اویاقلیق – علی صبا : طی روزهای اخیر حضور چندین کاندیدای شکست خورده در انتخابات مجلس سال ۹۴ در ثبت نام دوره پنجم شورای شهر تبریز خبرساز شده است.
حضور این بزرگواران در انتخابات شوراهای شهر شاید فرصتی برای راهیابی نفراتی به پارلمان شهری است که می توانند خلاهای مدیریت کارآمد فعلی را پر کنند و از جهات مختلف می توانند سطح مدیریت شهری تبریز را ارتقا بخشند.
اما در کنار این دیدگاه ، برخی دیگر نیز بر این باورند که اگر سطح مقبولیت شعارها و ایده های این عزیزیان مورد توجه اقشار توده های مردم قرار میگرفت، طبیعتا الان بایستی در جایگاه نمایندگی مجلس آنها را می دیدیم و برای همین ، اصرار این عزیزیان برای انتخاب شدن، بنوعی باعث تحقیر دموکراسی می گردد.
البته باید در نظر داشت که از بین هزاران فرد شایسته برای نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین برای حضور در پارلمان شهری، عده معدودی با ربودن گوی رقابت از دیگران توفیق خدمت می یابند ولی اگر فردی ۱۲ سال و یا در برخی موارد ۱۶ سال پیاپی در انتخابات مجلس شرکت کرده و توانائی کسب اعتماد عمومی را نداشته اند و نتوانسته اند اکثریت جامعه را نسبت به کارائی خود در مجلس قانع کنند، احتمالا ایرادی در کار است.
برخی دیگر از کاندیداهای ناکام انتخابات مجلس ۹۴ از فردای اعلام نتایج، با تشکیل کارگروه های تشکیلاتی ، سودای شهرداری کلانشهر تبریز را در سر دارند و در صنعت لیست سازی و اقناع عمومی برای اهداف خود هستند.
از این رو بنظر می رسد اصل انتخاب مردم بسیار محترم است و باید محترم نیز نگریسته شود ولی لزوما هر انتخابی بعنوان انتخاب صحیح نیست و چه بسا در بستر تبلیغات، برخی بشیوه های گوناگون از رای مردم کلاه برداری کنند.
اگر فرصت انتخاب مردم در برگزیدن نفرات مورد نظرشان در ورطه بازی احساسی سرخوردگان رای گیری سابق درگیر شود؛ فضای انتخابات پارلمانی شهر ، به بستری برای عقده گشائی از ناکامی های سابق و جبران ناتوانی برخی کاندیدها در اقناع افکار عمومی مبدل خواهد شد.