سیگار کشیدن ؛ زنانه یا مردانه ؟ / اعتیاد زنانه و پرستیژ اجتماعی!
سیگار کشیدن ؛ زنانه یا مردانه ؟ / اعتیاد زنانه و پرستیژ اجتماعی!

اویاقلیق: امروزه دیگر قبح و زشتی کشیدن قلیان در بسیاری از خانواده‌ها از بین رفته و در خیلی از خانواده‌ها نوجوانان مقابل پدر و مادر خود به استفاده از مصرف قلیان اقدام می‌کنند که اغلب در جامعه نوعی پرستیژ به حساب می‌آید. کشیدن قلیان در خانواده‌های ایرانی با ممنوعیت مواجه نیست و آنها با جمع […]

اویاقلیق: امروزه دیگر قبح و زشتی کشیدن قلیان در بسیاری از خانواده‌ها از بین رفته و در خیلی از خانواده‌ها نوجوانان مقابل پدر و مادر خود به استفاده از مصرف قلیان اقدام می‌کنند که اغلب در جامعه نوعی پرستیژ به حساب می‌آید.

کشیدن قلیان در خانواده‌های ایرانی با ممنوعیت مواجه نیست و آنها با جمع شدن دورهم بساط قلیان را فراهم می‌کنند. بخش تاسف‌بار این ماجرا زمانی است که مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان علاوه بر این که بین پسران نوجوان به شدت افزایش یافته است،بین دختران و زنان نیز مصرف فزآینده‌ای پیدا کرده است و در بسیاری از خانوادها پدر خانواده در یک دورهمی ساده شاهد کشیدن قلیان در میان همسر و دختران خود است.

افزایش مصرف دخانیات چون قلیان و سیگار تا حدی دامن‌گیر زنان و دختران شده است که مدیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات زنگ خطر را برای مردم و مسؤولان به صدا درآورده و اعلام کرده است ۳۰ درصد دانشجویان دختر از قلیان استفاده می‌کنند و یک تا سه درصد خانم‌ها به سیگار معتاد هستند.

۵،۵ میلیون نفر درگیر اعتیاد هستند

وزیر کشور نیز در گزارشی که از آسیب‌های اجتماعی در صحن علنی مجلس ارائه کرد، اعلام کرده است ۵،۵ میلیون نفر درگیر اعتیاد هستند که ۱۰۰درصد این افراد قلیان و سیگار را پیش از اعتیاد  به مخدرها تجربه کرده‌اند و در این میان زنان قربانیان اصلی هستند.

اینگونه که کارشناسان و متخصصان جامعه پزشکی اعلام می‌کنند، در کشورهایی که زنان مصرف‌کننده دخانیات از جمله سیگار و قلیان هستند، سرطان ریه شایع‌تر از سرطان سینه است و این ویژگی متاسفانه در کشور ما اتفاق افتاده که باید به خانواده‌هایی که دختران و زنان  قلیان می‌کشند هشدار داده شود .

بنا به اظهارات مسؤولان ستاد مبارزه با مواد مخدر تنباکوهایی که در دخانیاتی قلیان و سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاوی مواد سرطان‌زا، مواد روان‌گردان و موادشیمیایی هستند که این مواد زمینه‌ساز و پیش‌زمینه ابتلاء به انواع بیماری‌های سرطان‌زا هستند .

در گزارشی که از سوی محمدرضا مسجدی،مدیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات منتشر شده است، در تازه‌ترین پژوهش و بررسی اعتیاد دختران مشخص شده است ۴۳ درصد دختران و ۶۴ درصد پسران به صورت تفریحی و گاه‌گاهی قلیان می‌کشند که با بررسی کامل مشخص شد بیشتر این تفریح‌ها آنان را به دام اعتیاد کشاند.

دو سوم مرگ و میرها به علت ابتلاء به بیماری‌های داخلی

وی ادامه می‌دهد: دو سوم مرگ و میرها در ایران به علت ابتلاء به این بیماری‌های داخلی به ویژه قلیان است که باید با آن مقابله شود.

مسجدی معتقد است: با وجودی که طبق قانون استفاده از دخانیات در فضای بسته و مکان‌های عمومی ممنوع شده اما تاکنون به صورت کامل اجرا نشده است و در این زمینه باید دولت و مجلس برای تدوین و اجرایی شدن برنامه فراموش شده ۱۰ساله پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر پیگیری کنند زیرا با اجرای این برنامه بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی،سرطان و دیابت با کاهش ۳۰ درصدی  استعمال دخانیات، به کاهش شدید معتادان قلیان و سیگار و در نهایت سلامت جامعه منجر می‌شود.

متاسفانه  با وجود  هشدارهای فراوان از سوی وزارت بهداشت و نهادهای مربوطه اما بسیاری از خانواده‌ها نسبت به این هشدارها در مورد سلامت خود و گرفتار شدن در آسیب‌های اجتماعی و درمانی بی‌توجه هستند و گرفتار شدن زنان و دختران در دام اعتیاد باید به عنوان یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی در کلان‌شهرها و حتی شهرهای کوچک باید مورد تحلیل، آسیب‌شناسی و بازبینی قرار گیرد.

برنامه‌های ماهواره‌ای و سریال‌های تلویزیونی مروج مصرف دخانیات

مصرف دخانیات در بین زنان جوان به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده و آنها مصرف سیگار و قلیان را نشانه بزرگ شدن و احساس غرور می‌دانند،البته  تبلیغات صورت گرفته در برنامه‌های ماهواره‌ای و سریال‌های تلویزیونی ترویج و مصرف دخانیات در بین جوانان را افزایش داده است.

بنا به گفته پزشکان متخصص دود سیگار و قلیان اثرات زیانباری بر روی جنین دارد و می‌تواند علاوه بر تأخیر رشد داخل رحمی بر روی نمو عصبی-روانی جنین هم تأثیر منفی بگذارد.

اجزایی از دود سیگار و قلیان که این عوارض را ایجاد می‌کنند دارای مونوکسید کربن و نیکوتین هستند.

وی افزود: از دیگر عوارض وابسته به دود سیگار و قلیان،اختلال تکامل در جنین و ناهنجاری‌های مادرزادی هستند.

دود سیگار و قلیان علت تولد نوزاد نارس

علاوه بر آن دود سیگار و قلیان می‌تواند باعث تولد نوزاد نارس شود.مصرف سیگار و قلیان در دوران بارداری با عوارضی از جمله سقط خود به خود و جفت سرراهی یا کنده شدن جفت همراه است.

مصرف سیگار و قلیان توسط مادر در دوران بارداری به عنوان یک عامل خطر عمده برای بیماری‌های بدخیم از جمله سرطان خون یا لوسمی در سنین بعدی در فرزند او محسوب می‌شود.

بنزن موجود در دود سیگار و قلیان می‌تواند باعث ایجاد “لوسمی” در افراد غیرسیگاری شود که در معرض دود دخانیات قرار دارند همچنین استنشاق دود سیگار و قلیان می‌تواند باعث افزایش بیماری بدخیم بافت لنفاوی موسوم به لنفوم در کودکان شود.

دخانیات در دوران جنینی می‌تواند با ایجاد تغییراتی بر روی راه‌های هوایی در افزایش خطر بیماری‌های دستگاه تنفس تحتانی موثر باشد.

زنانه شدن اعتیاد

هر چند باور کردنش سخت به نظر می‌آید ولی زنانه شدن اعتیاد این روزها صدای بسیاری از افراد و مسؤولان را درآورده است اما ‌محمدعلی نصرتی رئیس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی بر این امر تاکید کرده و در این زمینه هشدار داده است.

خانم ف -ع یکی از زنانی است که در یک مجتمع تفریحی مشغول کشیدن سیگار است هر چند تمایل زیادی برای حرف زدن ندارد اما خیلی نمی‌تواند در مقابل حرف‌هایم مقاومت کند بنابراین می‌گوید، مثل خیلی از افراد تفننی سیگار می‌کشد و شاید برای رفع خستگی.

 سر و وضع مرتبی دارد و تنها کاری که با ظاهر او همخوانی ندارد، همین سیگار کشیدن است، می‌گویم کشیدن سیگار یک کار مردانه است و البته کاری اشتباه ست.

با تعجب نگاهم می‌کند، انگار حرف نامربوطی زده‌ام با پکی دیگر به سیگارش می‌گوید حالا دیگر هیچ کاری مرز ندارد، زن‌ها در تمام حوزه‌ها چه خوب چه بد وارد شده‌اند و سیگار کشیدن زنانه و مردانه ندارد.

 دوستی می‌گفت در کلینیک‌های ترک اعتیاد هم می توانی سراغ زنان دخانی را بگیری بنابراین به یکی از کلینیک‌های ترک اعتیاد سر می‌زنم، افراد مختلفی برای درمان و تهیه داروی ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند.

یکی از زنان توجهم را جلب می‌کند، او نیز تمایلی به گفتن نام خود ندارد و من نیز اصرار نمی‌کنم اما می‌گوید سیگار سرمنشاء تمام گرفتاری‌های اوست و وضعیتی که اینک برایش پیش آمده ناشی از نخستین پکی است که به سیگار زده و در واقع زندگی او را تباه کرده است.

به حرف‌هایش فکر می‌کنم که دختر نوجوانی هم برای تهیه دارو وارد کلینیک ترک اعتیاد می‌شود، تصور اینکه دختر نوجوان نیز دخانیات مصرف می‌کند برایم سخت است.

 او برای خرید دارو برای ترک اعتیاد خواهرش آمده است و در مقابل نگاه‌های پرسش‌گرانه‌ام می‌گوید: ما زندگی خود را در راه اعتیاد خواهرم باخته‌ایم .

وی اضافه می‌کند: اعتیاد، خواهرم را از ما گرفته است و البته با وجود دوستان بد و به اصطلاح دوستان خلافکار و ناباب خود در دام اعتیاد گرفتار شد که البته او هم با کشیدن سیگار شروع کرده بود.

مطمئناً زنانه شدن اعتیاد در سایه ناآگاهی زنان تبعات بسیار جبران‌ناپذیری به بارمی‌آورد که دیگر شعار دادن‌ها و برنامه‌ریزی‌های گوناگون نیز جوابگوی تبعات این آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها نخواهد بود بنابراین باید از حالا به فکر بود.

منبع : فارس