برگزاری کنگره بزرگداشت «مولانا صافی تبریزی» در تبریز
برگزاری کنگره بزرگداشت «مولانا صافی تبریزی» در تبریز

به گزارش اویاقلیق، حسن میلانی با اعلام خبر گفت: کنگره بزرگداشت «مولانا صافی تبریزی» اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود. وی خاطر نشان کرد: این کنگره در دو بخش شعر و مقاله برگزار خواهد شد و مهلت ارسال آثار نیز تا پایان بهمن ماه سال جاری می‌باشد. میلانی در خصوص شرایط ارسال آثار در بخش […]

به گزارش اویاقلیق، حسن میلانی با اعلام خبر گفت: کنگره بزرگداشت «مولانا صافی تبریزی» اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این کنگره در دو بخش شعر و مقاله برگزار خواهد شد و مهلت ارسال آثار نیز تا پایان بهمن ماه سال جاری می‌باشد.

میلانی در خصوص شرایط ارسال آثار در بخش شعر، گفت: در بخش استقبال از شعر صافی شاعران می‌توانند در بحر و وزن اشعار تعیین شده در دو زبان فارسی و ترکی سروده و ارسال کنند.

وی تصریح کرد: اشعار سروده شده باید هم وزن و هم قافیه و هم ردیف شعر انتخابی باشد و نیز شعر باید در یکی از قالب‌های کلاسیک شعر ترکی و فارسی نوشته شود.

رئیس حوزه هنری آذربایجان‌شرقی در ادامه با بیان اینکه به اشعار سروده شده در قالب نیمایی و سپید ترتیب اثر داده نخواهد شد، افزود: شاعر در انتخاب مضمون آزاد است، از این رو پیشنهاد می‌شود به دلیل برگزاری کنگره در ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) شاعران اشعار خویش را در مدح یا رثای بانوی دو عالم بسرایند.

رئیس حوزه هنری استان با اشاره به محورهای ارسال آثار در بخش مقاله نیز گفت: پژوهشگران، محققان و علاقمندان می‌توانند مقالات خود را در موضوعات « تغزل در اشعار آیینی عاشورایی صافی، صنایع بدیع و شاعرانگی اشعار صافی، نقش و جایگاه موسیقی در اشعار عاشورایی صافی، ویژگی و خصوصیات تخلص‌های صافی، تاثیر شعر صافی در شاعران هم عصر و شاعران عاشورایی امروز، راز ماندگاری اشعار عاشورایی صافی، نمود عزت و شجاعت اهل بیت (ع) در اشعار آیینی عاشورایی صافی، تولی به امر در اشعار صافی، اخلاص و حب اهل بیت در اشعار صافی و مفهوم نهضت عاشورا در اشعار صافی» ارائه کنند.

میلانی در خصوص شرایط ارسال آثار نیز خاطرنشان کرد: آثار ارسالی باید با فونت ۱۴ قلم B nazanin به آدرس safyitabrizi@gmail.com ارسال شود.

وی ادامه داد: محدودیتی در تعداد صفحات مقالات وجود ندارد و در بخش شعر نیز هر شاعر می تواند حداکثر سه اثر ارسال نماید.

وی اضافه کرد: نویسندگان مقالات و سرایندگان اشعار بایستی بیوگرافی مختصری به همراه شماره تماس در ابتدای هر یک از آثار خود بنویسند.

میلانی در پایان گفت: علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانن به به دبیر خانه کنگره بزرگداشت « مولانا صافی تبریزی» به نشانی تبریز، خیابان امام خمینی(ره)، تقاطع شریعتی، مجموعه فرهنگی هنری سینما قدس، حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۵۵۵۲۵۵۷-۰۴۱ تماس حاصل کنند.

گفتنی است، کنگره بزرگداشت « مولانا صافی تبریزی» توسط شهرداری کلانشهر تبریز و با همکاری حوزه هنری استان آذربایجان شرقی و سایر نهادهای فرهنگی برگزار می شود.

لازم به ذکر است، حاج کریم صافی تبریزی اهل تبریز در اوایل قرن ۱۴ هجری قمری یعنی در سال ۱۳۰۰ هجری قمری متقارن با ۱۲۶۱ شمسی از خانواده متموّل و سرشناس و بنام زاده می شود که ادوار روزگار برایش سرنوشتی عجیب و عبرت آموز رقم می‌زند. صافی تبریزی نام‌آورترین شاعر اهل‌بیت (ع) آذربایجان در یک‌ صد سال گذشته بوده که علاوه بر مراثی درخشان خود، اشعار بسیاری در مناسبت‌ها و حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی دوران مشروطیت سروده است.