پرونده «ارسباران» هفته آینده برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می شود
پرونده «ارسباران» هفته آینده برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می شود

به گزارش اویاقلیق ، مرتضی آبدار گفت: طبق اعلام معاون میراث فرهنگی سازمان وپس از چندین مرحله حضور کارشناسان سازمان در منطقه و انجام بررسی های تخصصی پرونده ثبت جهانی ارسباران تکمیل شده است و در روزهای اول بهمن ماه به یونسکو ارسال خواهد شد. وی افزود: پرونده ارسباران ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر ساخته […]

به گزارش اویاقلیق ، مرتضی آبدار گفت: طبق اعلام معاون میراث فرهنگی سازمان وپس از چندین مرحله حضور کارشناسان سازمان در منطقه و انجام بررسی های تخصصی پرونده ثبت جهانی ارسباران تکمیل شده است و در روزهای اول بهمن ماه به یونسکو ارسال خواهد شد.

وی افزود: پرونده ارسباران ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر ساخته شدن اولین گنبد جهان در آن، دقیق‌ترین شهر دایره‌ای جهان، سیستم شهرسازی منحصر به فرد، تکنولوژی مواد و مصالح و ساخت برای اولین بار را دارا است.

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در تشریح این موضوع عنوان کرد:  جمع‌آوری اطلاعات و مستندسازی در این منطقه در همکاری نزدیک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی انجام شده است.

لازم به ذکر است جنگل‌های ارسباران با احتساب عرصه وحریم هابیش از ۱۶۰هزارهکتاروسعت دارد و درشمال استان آذربایجان شرقی قرارگرفته است وصرفنظر ازجاذبه‌های شکارگاهی،اقتصادی،اجتماعی‌و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی وجانوری کمیاب،چشم‌اندازهای بکر و وسیع وشکنندگی و آسیب‌پذیری بالای خود درسال‌های۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ شمسی ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه وسپس منطقه حفاظت شده تحت حفاظت و نظارت اعلام شد. این منطقه باداشتن کمتراز ۵ صد مساحت کشوربیش از ۱۳ درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است و۲۹ درصد از پستانداران کشور،۴۴ درصد پرندگان ایران، ۳۲ درصد ازدوزیستان کشور، ۹ درصدآبزیان و ۲۰ درصد خزندگان ایران دراین منطقه ارسباران زندگی میکنند.