نبود بصیرت عامل لغزش انسان‎های بزرگ است
نبود بصیرت عامل لغزش انسان‎های بزرگ است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از ارومیه، حجت‎الاسلام سید مهدی قریشی امشب در جلسه اخلاق با مدیران که در باشگاه فرهنگیان ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس حدیثی از نبی گرامی اسلام(ص) قصرهای بهشتی از ذکر و تسبیح مومنان در دنیا ساخته می‎شود. وی افزود: این […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از ارومیه، حجت‎الاسلام سید مهدی قریشی امشب در جلسه اخلاق با مدیران که در باشگاه فرهنگیان ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس حدیثی از نبی گرامی اسلام(ص) قصرهای بهشتی از ذکر و تسبیح مومنان در دنیا ساخته می‎شود.

وی افزود: این روایت نشان از اهمیت ذکر، عبادت در عالم آخرت و نقش اعمال ما در ساخت خانه آخرت است که هر عمل خیری سبب آبادانی عالم بقا و عمل شر موجب ویرانی آن است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به نقش گسترش عدالت در جامعه بر اساس بیانات امیر‌المؤمنین(ع) در نهج‎البلاغه، گفت: سخن حق گفتن در مواقعی بسیار دشوار می‎شود و انسان احساس می‎کند باید مماشات کرده یا از گفتن حق خودداری کند و برای همین تاکید به سخن حق گفتن در هر شرایطی شده است.

وی با اشاره به نفوذ صفات رذیله مانند کبر و خودنمایی به قلب انسان‎ها در صورت انجام اعمال نیک، ادامه داد: بر اساس سخن معصوم(ع) کسی که مردم به خیر او امیدوار بوده و از شر وی در امان هستند و عمل خیر خود را هر چند بزرگ کوچک دانسته و خیر دیگران را هر چند کوچک بزرگ بداند، چنین افرادی از بهترین مردم است.

امام جمعه ارومیه به گذر ایام و چرخش دوران اشاره و اضافه کرد: پست و مقام‎ها از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و برخی از افراد به فرض آمدن بر سر کاری همه کاستی‎ها را به گردن مدیر قبلی انداخته و سعی در تبریه خود با تخریب دیگری می‎کند.

وی در ادامه چنین فردی را دارای مشکل عقلی دانست و افزود: انسان عاقل به جای تخریب مدیر قبل‎تر از خود به تعریف از وی می‌پردازد و به جای توجه به نواقص دیگران به ایرادات خود پرداخته و سعی در اصلاح اخلاق و صفات خویش می‎کند.

قریشی با اشاره به ثبت تمام اعمال و گفتار انسان نسبت به خود و دیگران، ابراز کرد: اگر مومن با زبان خود سبب آزار کسی یا رسیدن آسیب به آبروی دیگری شود باید در روز قیامت پاسخ‎گو باشد.

وی با بیان اینکه در جامعه بیشتر مفاسد و اختلاف‎ها ناشی از زبان و سخن افراد است، گفت: در اثر سخن گفتن خون بی‎گناهان ریخته شده یا در جامعه مفاسد رخ می‎دهد، به همین جهت در احادیث است که سخت‎ترین عذاب‎ها در روز قیامت برای زبان گناهکاران در نظر گرفته می‎شود.

*ارتباط و اطاعت محض از خدا حلال مشکلات بشری است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی طلب ارتباط و اطاعت مداوم از خدای متعال را مورد سفارش در دعاهای وارده از سوی معصومین(ع) عنوان و اضافه کرد: مومن نباید اجازه دهد که ارتباط و اطاعت او از خدای متعال قطع شده و گاه از خدا اطاعت و پیروی کند و گاه به پیروی از هوای نفس روی آورد.

وی با توجه به ضرورت دوری از بدعت‎ها و فتنه‎هایی که نفس و شیطان برای دور ساختن انسان از اطاعت خدای متعال طرح ریزی می‎کند، خاطرنشان کرد: اگر ما همواره از خدای متعال اطاعت کرده و از هر بدعتی دوری کنیم، هر مسئله و مشکلی که در زندگی افراد به ویژه ازدواج پیش بیاید با رجوع به خواست و فرمان الهی حل می‎شود.

امام جمعه ارومیه با تاکید بر این مسئله که اگر در جامعه معیار عملکرد همه افراد خدای متعال و قانونی که بر اساس تعالیم دینی تدوین شده است، باشد هیچ اختلاف و مشکلی در بین افراد و نهادهای مختلف غیر قابل حل نیست، گفت: مومن باید با حالی خوش با اطاعت و عبادت خدا بپردازد.

وی با اشاره به اجر و ثواب نماز جعفر طیار(ع)، ابراز کرد: یکی از مسئولان به استان آمده بود و شنیدم که این نماز را که اذکار طولانی دارد، هر روز می‎خواند و حتی در هر نماز یک جز از قرآن را نیز قرآئت می‎کند، اما متاسفانه برخی از افراد تا به یک پست ساده‎ای می‎رسند نماز یومیه را هم به سختی و با بی‎حالی می‎خوانند.

قریشی با بیان اینکه انسان نباید از عبادت و بندگی خدای متعال فاصله بگیرد، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به داشتن بصیرت تاکید می‎فرمایند و در دین هم این موضوع مطرح شده است، چرا که نبود بصیرت و ارتباط عمیق با خدای متعال سبب لغزیدن انسان‎هایی در تاریخ شده است که تصور می‎شد افراد بزرگی باشند.

وی، ظلم به دیگران را عامل رفع محبت الهی از انسان و لغزش او خواند و گفت: برخی از اعمال فوری محبت الهی را از انسان سلب می‎کند که ظلم به انسان‎های ضعیف و محروم از جمله آن‎ها است و در مقابل برخی از افراد به سرعت رضایت الهی را جلب افراد می‎کند که دستگیری از ضعفا و فقرا در خفا بهترین آن‎ها است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: انسان باید برای انجام اعمالی که رضایت الهی را جلب می‎کند، همواره تلاش کرده و از هر عملی که سبب خشم الهی می‎شود، پرهیز کند و دعای مکارم اخلاق یکی از بهترین دعاهایی است که چنین روشی را به انسان آموزش می‎دهد.