دولت باید پاسخگوی خریداران خودروهای وارداتی باشد
دولت باید پاسخگوی خریداران خودروهای وارداتی باشد

به گزارش اویاقلیق به نقل از میهن صنعت، پس از شروع تحریم ها شرکت های واردکننده خودرو با اخذ مجوز نمایندگی های برندهای خارجی از شرکت های واسطه، فعالیت خودرا در ایران ادامه دادند و به فروش خودروهای لوکس وارداتی مشغول شدند. پس از لغو تحریم ها، برجام شروع یک اتفاق تازه در حوزه واردات […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از میهن صنعت، پس از شروع تحریم ها شرکت های واردکننده خودرو با اخذ مجوز نمایندگی های برندهای خارجی از شرکت های واسطه، فعالیت خودرا در ایران ادامه دادند و به فروش خودروهای لوکس وارداتی مشغول شدند.

پس از لغو تحریم ها، برجام شروع یک اتفاق تازه در حوزه واردات خودرو بود و آن اینکه شرکت های وارد کننده ملزم به دریافت مستقیم نمایندگی از برند اصلی شدند که این امر کار را برای واردکنندگان خودرو تا حد بسیار زیادی سخت و دشوار کرد.

پس از گذشت چندین ماه، هنوز برخی از شرکت های واردکننده موفق به دریافت نمایندگی از برند اصلی نشده و بر همین اساس نام برندهای خودرویی هوندا، سئات، ب. ام. و، اشکودا، اوپل و آئودی از لیست خودروهای مجاز وارداتی در سامانه سیستم مدیریت ثبت سفارش واردات حذف شده و ثبت سفارش و واردات برای شرکت های وارد کننده این خودروها مقدور نخواهد بود.

رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران نیز در خصوص اعتبار مجوز فعالیت شرکت های واردکننده این برندها با وجود حذف نام آنها از سایت “ثبتارش” اظهار داشته که در صورت تعیین تکلیف نشدن وضعیت شرکتهای واردکننده این برندها، مجوز فعالیت آنها نیز باطل خواهد شد.

حال سوال اینجاست که در صورت عدم کسب نمایندگی مستقیم این شرکت ها از برندهای اصلی و حذف مجوز فعالیت این شرکت ها، وضعیت خریدارانی که از این شرکت های خودرو خریداری کردند چه خواهد شد و با توجه به وضعیت نابسامان خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، در صورت بروز مشکل چه کسی پاسخگوی نیاز این مشتریان می شود؟

شرکت هایی که با توجه داشتن مجوز فعالیت خدمات مناسبی ارائه نمی دهند، آیا پس از باطل شدن موجوز فعالیت خود، پاسخگوی تعهدات خدمات پس از فروش خودروهای فروخته شده ی خود خواهند بود ؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص  می گوید : مجوز این شرکت ها تنها در خصوص ثبت سفارش خودرو کارایی داشته و عملا داشتن اعتبار مجوز فعالیت آنها در شرایطی که توان ثبت سفارش خودرو را ندارند ، بی معنی است.

وی در ادامه افزود : دو سال پیش زمانی که وزارتخانه اعلام کرد که سه درصد به واردکنندگان خودرو پرداخت شود تا خدمات پس از فروش ارائه دهند، این موضوع مطرح شد که اقتصادی نبودن خدمات به دلیل اینکه اگر روزی نتوانند خودرو وارد کنند، این واردکنندگان دیگر توان ارائه خدمات نخواهند داشت، چه باید کرد؟ اما با این حال و بدون توجه به این موضوع پرداخت های ۳ درصدی صورت گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو بیان داشت : با وجود آنکه شرکت ها موظف به ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش هستند اما به واسطه ی عدم فعالیت این شرکت ها تکلیف خریدارانی که خودروهای خودرا از واردکنندگان خریداری کرده اند نا مشخص بوده چنانکه به دنبال عدم ثبت سفارش خودرو عملا خدمات دهی آنان نیز متوقف خواهد شد.

زاوه خاطرنشان کرد : در حال حاضر نیز برخی از برندهای چینی که دیگر در ایران فعالیت نداشته و واردات آنها متوقف شده است، ارائه خدماتشان بر عهده ی برند دیگری است اما به واقع شرکتی که ورشکسته شده است، عملا توان ارائه خدمات نخواهد داشت.

زاوه در پایان با اشاره به اینکه وزارتخانه می بایست در وضع قوانین اینچنینی دقت بیشتری کند، بیان داشت : اگر ثبت سفارش های در طولانی مدت متوقف بماند و جواز نمایندگی این برندها تمدید نشود، تمام خریدارانی که از این شرکت های خودرو خریداری کرده اند متضرر خواهند شد و دولت می بایست پاسخگوی این خریداران باشد.

انتهای پیام/