بانک مرکزی و مقاومت در برابر تولید داخل!
بانک مرکزی و مقاومت در برابر تولید داخل!

همچنان بانک مرکزی بی توجه به این امر در برابر تعلق ارز مبادله ای برای ماشین الاتی که به منظور تولید وارد کشور می شوند مقاومت نشان می دهد و بی توجه به این نکته که عدم تعلق ارز مبادله ای به ماشین الات بخش تولیدی که نمونه داخلی ندارند موجب توقف واحدهای ایجادی می […]

همچنان بانک مرکزی بی توجه به این امر در برابر تعلق ارز مبادله ای برای ماشین الاتی که به منظور تولید وارد کشور می شوند مقاومت نشان می دهد و بی توجه به این نکته که عدم تعلق ارز مبادله ای به ماشین الات بخش تولیدی که نمونه داخلی ندارند موجب توقف واحدهای ایجادی می گردد موجب خواهد شد اندک رمقی که با اعطای تسهیلات و مشوق های قانونی برای تکمیل واحدهای کوچک ناتمام وجود داشت از بین برود و هزینه مصروف برای اعطای تسهیلات و مشوق ها نیز هدر شود.

مقاومت بانک مرکزی در اجرای بخشنامه ای که رییس بانک مرکزی راسا” در جلسه تدوین بخشنامه فوق حضور داشته است هم اتفاق نامیمونی است که منبعد به جهت یک بدعت ناگوارهیچکس پس از جلسه پای امضای خود نخواهد ایستاد .
مصداق روشن آن، بخشنامه اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به فرماندهی معاون اول رییس جمهور در خصوص ارز است که بلافاصله رییس کل محترم بانک مرکزی تعبیر دیگری از نرخ ٣۶٠٠ ارایه داد.
مضافا”بانک مرکزی در برابر ۴۵ردیف اضافه شده و مشخصا” اضافه شدن ماشین الات مورد نیاز خط تولید به ردیف ارز مبادله ای مقاومت می کند و آن را نیز که در جلسه موصوف مصوب شده نمی پذیرد . حال آیا با این نگاه بانک مرکزی که به تولید به عنوان منبع درآمدی برای فروش ارز به قیمت ازاد دارد می توان امیدی به تولید داخلی داشت ؟
امروز بانک مرکزی به مثابه پدافندی ، ارابه تولید را درعرصه اقتصادی هدف قرار می دهد و ان را سرنگون می کند .ای کاش بانک مرکزی حداقل دندان طمع به فروش ارز به نرخ ازاد در بخش تولید بکند.
افزایش قیمت ارز تا ۴١۵٠تومان و متعاقبا مصاحبه رییس بانک مرکزی و بلافاصله کاهش ان تا٣٨۵٠تومان و ایجاد رقم کذایی ٣۶٠٠ تومان و جمع اوری ارز از بازار به جهت افزایش عرضه و پاک کردن مجدد ٣۶٠٠ تومان به فاصله یک روز توسط بانک مرکزی ، شاید درامدی قابل توجه داشته باشد لیکن به جهت هزینه های روانی موجب خواهد شد ثبات اقتصادی تحت الشعاع قرار گیرد.
اما آن کسی که در این میان به مثابه مرغ عروسی و عزا سرش را می برند تولید کننده است، وقتی تولید است و صادرات ، باید قیمت ارز صادراتی اش کاهش یابد و زمانی که میخواهد ماشین الات بخرد یا مواد اولیه وارد کند نرخ بازار را متحمل شود !
مثال جالبی وجود دارد و آن اینکه ، ماشین الات تولید کاغذ باید با ارز متقاضی وارد کشور شوند ، در حالیکه کاغذ وارداتی با ارز مبادله ای و با تعرفه بسیار اندک قابل تحقق است ایا این مفهومی به غیر از این پیغام دارد که این محصول در این کشور صرفا باید وارد شود و زمینه ای برای تولید ان وجود ندارد؟!
به نظر راقم، پس از برجام ، این بار بانک مرکزی تولید را تحریم می کند.
همانگونه که به جهت تحریم ها انتقال وجه و ارز از مبادی بانکی مقدور نبود و بایستی از مبادی غیر بانکی و غیر رسمی و صرافی و با هزینه مضاعف مبلغ خارج می شد امروز به صفت تبدیل “ارز مبادله ای “به “متقاضی “و یا “ازاد “همان هزینه مبادی غیر رسمی و صرافی به تولید کننده و مبادلات ارزی ایشان تحمیل می شود.
پس به جهت هزینه برای تولید کننده تحریم باشد یا نباشد هیچ فرقی ندارد چرا که ارز تولیدکننده اگر در زمان تحریم با متوسط حواله با ٣۶٠٠ به دست طرف خارجی می رسید امروز پس از تحریم در حالت خوشبینانه با ٣٩٠٠ تومان می رسد .
البته تفاوتی وجود دارد در ٣۶٠٠ قبلی ، درصد مضاعف حاصله به جیب دلالان و واسطه می رسید و امروز کمی هم بیشتر نصیب بانک بانک مرکزی می شود اما اگر عنوان “فرماندهی”برای ستاد اقتصاد مقاومتی را پذیرفته ایم و قایل به تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم مصوبات ان را بدون تعمیم به سلایق خود اجرا نماییم
مزید تلطیف مطلب مضمون واقعه ای اخیرا شنیدنی است.
طی تماس تلفنی با بانک مرکزی در خصوص ارز مبادله ای بی انکه در مقام بیان مساله و اساسا موضوع مطرح شود بدون مقدمه کارشناس محترم مربوطه فرمودند پاسخ درخواست شما منفی است!
متعاقب اینکه اصلا مشکلی بیان نشده است فرمودند: با دایره ارزی کسانی تماس می گیرند که عموما درخواست ارز دارند و دستور “اقای هاشمی “همیشه منفی است. به عبارتی بدون انکه بشنوند و بدانند پاسخ شما منفی است. متعاقب اعلام اینکه اگر مکاتبه معاون وزیر یا وزیر محترم باشد، تلویحا توضیح دادند بدتر و اینکه حساسیت خاصی به امضای ایشان وجود دارد . شاید به این معنی که اگر به نامه شما پاسخ منفی دهند به نامه موصوف اصلاپاسخ نمی دهند.
حال با این سیستم چگونه تولید داخل و اقتصاد مقاومتی محقق میشود؟!
اگر تجهیزات و دستگاهی تولید داخل و حتی تولید مشابه داشت شاید ارز مبادله ای توجیه نداشته باشد لیکن توقف ارز مبادله ای وقتی حتی تولید داخل و مشابه ندارد برای تولید محصولی که وارداتی است و با ارز مبادله ای با تعرفه اندک وارد می شود مفهومی جز اقدام ضد تولید داخل و ضد اقتصاد مقاومتی ندارد .
حال به موجب ماده ١۴ بخشنامه صدرالاشاره مراجعی موظف به ارایه گزارش هفتگی از اجرای مفاد این بخشنامه به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بودند که ١٨ دیماه موعد اول ان است.

انتهای پیام/