توصیه‌های رئیس پلیس فتا در خصوص استفاده از حساب الکترونیکی
توصیه‌های رئیس پلیس فتا در خصوص استفاده از حساب الکترونیکی

  رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی می‌گوید: به واسطه حضور مرزبانان سایبری با عنوان پلیس فتا،  مردم از امنیت پایدار در فضای مجازی برخوردار هستند، ولی این امنیت نسبی است و کاربران باید نکات ایمنی را رعایت کنند. سرهنگ محسن محمودی، در خصوص امنیت شبکه‌های مجازی ابراز کرد: توصیه ما به خاطر استفاده امن از فضای […]

 

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی می‌گوید: به واسطه حضور مرزبانان سایبری با عنوان پلیس فتا،  مردم از امنیت پایدار در فضای مجازی برخوردار هستند، ولی این امنیت نسبی است و کاربران باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

سرهنگ محسن محمودی، در خصوص امنیت شبکه‌های مجازی ابراز کرد: توصیه ما به خاطر استفاده امن از فضای مجازی این است که از شبکه های اجتماعی استفاده کنند که سرورهای آن در داخل می‌باشد.

وی افزود: کاربران باید یک سری استانداردها را رعایت کنند، دلیلی ندارد چون از  یک شبکه اجتماعی پرسرعت استفاده می‌کنیم، هر اطلاعاتی در آنجا بازگو کرده و  اطلاعات شخصی خود را در آن نشر دهیم و یا به هر شایعه‌ای دامن بزنیم .

وی خاطرنشان کرد: با نظر به اینکه امنیت مقوله‌ای است که با هزینه‌های هنگفت، رشادت‌‎ها و دلاوری های مولدان امنیت ایجاد می‌شود، هیچ کس نباید با هربهانه و شایعه‌ای امنیت و تلاش دلسوزان کشور را زیر سئوال ببرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مهندسین اجتماعی گفت: مهندسین اجتماعی فریبکاران هنرمندی هستند که می‌خواهند افراد را فریب دهند تا اطلاعات شخصی و یا محرمانه‌ی آنها را در اختیار بگیرند، در دنیای کنونی باید بیاموزیم که چگونه ترفندهای مشترک مهندسین اجتماعی را شناسایی کرده و به دام آنها نیفتیم.

وی با بیان اینکه پلیس فتا مرجع تایید فعالیت اقتصادی شرکت‌ها نیست، ولی در صورت وقوع جرم با جرایم، برابر با قانون مقابله می کند، گفت: لازمه تجارت الکترونیک در فضای مجازی دارا بودن برخی مجوز‌ها است، مجوز نماد اعتماد الکترونیک است که کاربران در صورت مشاهده این نماد، می‌توانند اقدام به خرید و یا فروش محصولات بکنند.

وی با بیان ایکه فضای مجازی ممزوج با فضای حقیقی است، گفت: همچنان که کسب و کار در فضای حقیقی با یک سری مشکلاتی همراه است، کسب و کار در فضای مجازی نیز چنین است، به عنوان مثال ممکن است فردی که برای کسب و کار خود نماد اعتماد الکترونیک اخذ کرده باشد، نیز دچار خطایی شود، که در این صورت با وی برابر قانون مقابله می‌شود.

سرهنگ محمودی متذکر شد: اعطای نماد اعتماد الکترونیک در راستای اعتماد سازی، بالا بردن ضریب امنیت، ساماندهی و رسمیت بخشی به فعالیت فروشگاه های اینترنی و ایجاد رقابت سالم در کاهش قیمت ها و ارتقای سطح کیفیت فروش کالا و ارائه خدمات مناسب به مصرف کنندگان صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در هر حال تمامی فروشگاه های خرید و فروش کالا و خدمات ملزم به رعایت قوانین مربوطه و تعهدات خود هستند و داشتن یا نداشتن نماد اعتماد الکترونیک مجوزی برای نقض تعهد نبوده و در هرحال حق شکایت برای متضرر وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به لزوم حفظ رمز کارت‌های بانکی به صورت شخصی گفت: رمز دوم کارت بانکی خود را در اختیار کسی نگذارید، برای خرید سبد روزانه از یک کارت و برای پس انداز خود یک کارت بانکی دیگر داشته باشید و حساب خود را به صورت ماهیانه کنترل کنید،  در پرداخت های آنلاین از طریق درگاه های بانکی به دستورالعمل های امنیتی آن توجه شود.

وی گفت: در نهایت پلیس فتا از هموطنان درخواست می کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش تماس با ما گزارش نمایند.

این مقام انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: یکی از معایب و خطرات شبکه های اجتماعی که باعث چالش های شدید در زندگی فردی و اجتماعی کاربرآن را در بر می‌گیرد نفوذ به حریم خصوصی آنهاست، اگر چه کاربران با هویتی مجازی در این شبکه ها حضور دارند ولی باز هم تفاوتی در نفوذ به حریم خصوصی آنها نخواهد داشت.

رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی هشدارهایی را برای کاربران هنگام حضور در شبکه های اجتماعی به شرح ذیل مطرح کرد:

۱ . اگر اطلاعات کافی در خصوص شبکه اجتماعی مورد نظر خود ندارید ، به آن وارد نشوید.

  1. در صورت حضور در شبکه های اجتماعی موارد امنیتی، رمزگذاری و . . . را رعایت نمایید .

۳ . در گروه هایی که شما را تحت تاثیرات مخرب اخلاقی و فرهنگی قرار می دهند عضو نشوید و در صورت عضویت سریعاً آن را ترک کنید .

۴ . در صورت دریافت پیام از طریق افراد ناشناس به آنها پاسخ ندهید.

۵ .اطلاعات خصوصی و شخصی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک قرار ندهید .

۶ . شبکه های اجتماعی بستر مناسبی جهت ارسال تصاویر خصوصی و خانوادگی نیستند.

۷ . اطلاعاتی از خود را در شبکه های اجتماعی قرار دهید که اگر فاش شد ضربه ای به حیثیت شما وارد نشود.

۸ . بدانید که هکرها همیشه در کمین هستند و شبکه های اجتماعی بستری مناسب برای فعالیت هکرهاست  ۹٫ هر موضوع ، مطلب و مواردی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک نگذارید .

۱۰ . شماره حساب ها و رمز های خود را در بستر شبکه های اجتماعی اعلام نکنید .

۱۱ . هرگونه مطلب در خصوص افراد مشخصی را دریافت کردید ، منتشر نکنید.

وی در پایان گفت: در صورت بروز مشکلات در فضای سایبری، به پلیس فتا مراجعه و مشکل خود را با کارشناسان این پلیس در میان بگذارند و یا با شماره های ۲۱۸۸۶۰۳ و ۲۱۸۸۷۵۶ ،۱۱۰ و ۱۹۷ موضوع را به پلیس گزارش دهند.