به مردم قول می‌دهم وزیر راه استیضاح می‌شود/ نمایندگان مردم آذربایجان در دفاع از حقوق ملت به میدان بیایند
به مردم قول می‌دهم وزیر راه استیضاح می‌شود/ نمایندگان مردم آذربایجان در دفاع از حقوق ملت به میدان بیایند

احمدعلیرضا بیگی امروز اظهار داشت: به واسطه حادثه قطار و نقش مسؤولان جهت نظارت بر کارکرد وسائل حمل و نقل از نظر امنیت عمومی و اجتماعی ارتباط مستقیم داشته است. وی با اشاره به اینکه مردم جان و مال خود را به این وسایل می‌سپارند و درخواست تأمین امنیت را مطالبه می‌کنند، گفت: ضرورت رسیدگی به […]

احمدعلیرضا بیگی امروز اظهار داشت: به واسطه حادثه قطار و نقش مسؤولان جهت نظارت بر کارکرد وسائل حمل و نقل از نظر امنیت عمومی و اجتماعی ارتباط مستقیم داشته است.

وی با اشاره به اینکه مردم جان و مال خود را به این وسایل می‌سپارند و درخواست تأمین امنیت را مطالبه می‌کنند، گفت: ضرورت رسیدگی به این سیستم‌ها و نظارت بر آن‌ها بسیار پراهمیت است.

بیگی با بیان اینکه در حادثه ریلی تبریز ـ مشهد عضو تحقیق علت وقوع حادثه هستم و آن چیزی که در تحقیقات مشهود بود، ضعف کنترل نظارت، بسیار بالا است، افزود: ضعف در کنترل و نظارت به قدری زیاد بوده که اداره کل ایمنی و سوانح راه‌آهن کارکرد سامانه ATC را با ۴هزار خطا در ۹ ماه سال‌جاری اعلام کرده است.

سیستم ATC راه آهن، چوپان دروغگو شده بود

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر همه این خطاها، متصدیان به دلیل اشکال داشتن سیستم همیشه سیستم اتوماتیک را به دستی تغییر می‌دادند و این یک روش جاری برای رفع خطاها شده بود و در اصل می‌توان گفت این سیستم هیچ‌ کارآیی نداشته و تبدیل به چوپان دروغگو شده بود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه حادثه ریلی تبریز- مشهد نیز به دلیل همین ناکارآیی سیستم ATC بوده است، تصریح کرد: با این سهل انگاری، حادثه عظیم و جبران ناپذیر ریلی رخ داد و علاوه بر آن، ضعف پیشگیرانه و تدابیر لازم در خصوص اینکه اگر قطار دچار مشکل شد باید چه اقداماتی از قبیل اینکه مسافران، مسؤولان قطار چه باید بکنند، نیز پیش‌بینی نشده بود.

در حادثه ریلی یک چکش نیز برای خارج شدن مسافران محبوس در قطار وجود نداشت

بیگی ادامه داد: متأسفانه در این حادثه یک چکش در قطار که مسافران محبوس بتوانند خود را نجات دهند نیز وجود نداشت و بیشتر این افراد، به دلیل اینکه امکان فرار برای آن‌ها فراهم نبود، به کام آتش رفته و سوخته‌اند.

وی همچنین به اقدامات ضعیف امدادی در حادثه ریلی مسیر تبریز- مشهد اشاره کرد و گفت: اقدامات امدادی در این حادثه بی‌سرانجام و بدون پیش‌بینی لازم بوده به طوری که وقتی بالگردها بعد از سه ساعت به منطقه رسیدند کاری نتوانستند انجام دهند.

دریافت پول پتو از مسافران قطار تبریز- مشهد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اقدامات در این حادثه به قدری نظام گسیخته و بی سروسامان بود که مشکلات دیگری نیز برای مسافران ایجاد کرد، افزود: مسافران که جان سالم از حادثه به در برده بودند به دلیل اینکه لباس و پول‌هایشان در حادثه سوخته بود هنگام پیاده شدن از قطار پتوهای قطار را دور خود پیچیده بودند که مأموران قطار آن‌ها را وادار کرده بودند پول پتوهای قطار را بدهند و یا اینکه پتوهایی که در آن پیچیده‌اند را در قطار بگذارند.

وی با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی در جایگاه نظارت و مسؤولیت اجتماع وظیفه رسیدگی این موضوع را دارد، گفت: مقام معظم رهبری در نخستین دیدارشان با مجلس دوره دهم تأکید کردند که بی‌تعارف و بی اغماض به وظیفه نظارتی عمل کنند و اکنون باید به وظیفه خود به خوبی عمل کنند.

بیگی افزود: این وظیفه نظارتی و رسیدگی هیچ‌گاه با موضوع تعامل و رفاقت با دولت را نباید تحت‌الشعاع قرار دهد و هدف این است که در دولت افرادی با کفایت را انتخاب شود تا بتواند جلب اعتماد عمومی کسب کند نه اینکه با به کارگیری افراد ناکارآمد که نتیجه کارشان وقوع چنین حوادثی شده و منجر به لطمه خوردن اعتماد مردم نسبت به دولت و مسؤولان دولتی شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو خاطرنشان کرد: در این حادثه، عالی‌ترین مقام وزارت راه و شهرسازی که وزیر است باید پاسخگوی موضوع باشد.

مدیرعامل شرکت راه آهن به خاطر فرار از جواب دادن استعفا داده است

وی با یادآوری اینکه مدیرعامل شرکت راه آهن بعد از حادثه اخیر ریلی استعفا داد، تصریح کرد: احساس می‌کنم این فرد برای اینکه پاسخگو نباشد و از جواب دادن فرار کند، استعفا داده است وگرنه چرا باید نتواند پاسخگو باشد.

بیگی افزود: برای همه جای تعجب داشت که وزیر راه‌وشهرسازی نه تنها از مدیرعامل شرکت راه و آهن مدعی نشد بلکه در جلسه تودیع این فرد وی را فردی کارآمد نیز معرفی کرد و هیچ حرفی از ناکارآمدی و سهل انگاری به زبان نیاوردند.

وزیر راه به جای متهم کردن مدیرعامل شرکت راه آهن از وی تمجید نیز کرد

وی همچنین به پاسخ وزیر راه و شهرسازی به نامه استعفای مدیرعامل شرکت راه و آهن اشاره کرد و گفت: در این نامه وزیر به هیچ عنوان مدیرعامل را مورد اتهام قرار نداده و حتی به جهت اقدامات موثر مورد ستایش و تقدیر و تحسین نیز قرار گرفته است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این آدرس‌دهی اشتباه به مردم است وگرنه اگر مدیرعامل شرکت راه آهن فردی موثر بوده نباید این اتفاق برای مردم آذربایجان می‌افتاد.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل جلسه در کمیسیون برای استیضاح وزیر روال قانونی قبل از استیضاح است و در این ماجرا انتظار از مجلس به ویژه نمایندگان مردم آذربایجان در دفاع از حقوق از ملت است تا به میدان بیایند و افرادی که سبب این جنایت شده اند را مورد بازخواست قرار دهند.

حضور مردم در مراسم تشییع جنازه جان‌باختگان حادثه ریلی نشان از تأثر از حادثه است

بیگی با بیان اینکه مراسم تشییع پیکر جان‌باختگان بسیار با شکوه بود، گفت: به طوریکه این مراسم در طول تاریخ انقلاب اسلامی کم‌نظیر بوده است و این حضور نشان دهند اوج تأثر و ناراحتی مردم آذربایجان از این حادثه است و حتما باید مجلس شورای اسلامی به این تأثر پاسخ مناسبی داشته باشد.

وی در پایان افزود: من به عنوان گروه تحقیق به زوایای مختلف این حادثه ورود کرده و همچنین بقیه کارکردهای وزیر راه و شهرسازی در بخش‌های مختلف از قبیل حوزه هوایی، ریلی، جاده‌ای و کشتیرانی را مورد ارزیابی قرار داده که در جلسه استیضاح مورد سئوال قرار خواهد گرفت تا مردم امکان قضاوت مناسبی در خصوص کارکرد مدیران به دست بیاورند.

به مردم قول می‌دهم وزیر راه استیضاح خواهد شد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: هفته گذشته برخی از نمایندگان استان از جمله، فرهنگی، سعیدی، قاضی‌پور و نمایندگان زنجان دیداری با ریاست مجلس شورای اسلامی داشتند که به صورت جدی، استیضاح وزیر راه و شهرسازی را مطالبه کردیم؛ زیرا این حق نمایندگان است و به مردم و خانواده داغدار قول می‌دهم این اتفاق مهم خواهد افتاد و وزیر استیضاح می‌شود.

فارس