تشدید اختلاف بین تروریست‌ها در حومه إدلب/ ترکیه ائتلاف جدید معارضان تشکیل داد
تشدید اختلاف بین تروریست‌ها در حومه إدلب/ ترکیه ائتلاف جدید معارضان تشکیل داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه، منابع میدانی در سوریه اعلام کردند گروهی که ۲ سرکرده تروریست های« ارتش آزاد إدلب» را در روستای معره حرمه در حومه جنوبی ادلب ترور کرده وابسته به جبهه النصره است و این عملیات ارتباطی با تروریست های جند […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه، منابع میدانی در سوریه اعلام کردند گروهی که ۲ سرکرده تروریست های« ارتش آزاد إدلب» را در روستای معره حرمه در حومه جنوبی ادلب ترور کرده وابسته به جبهه النصره است و این عملیات ارتباطی با تروریست های جند الاقصی ندارد.

این منابع گفتند جند الاقصی هیچ حضور میدانی در منطقه ای که عملیات ترور صورت گرفته است، ندارد.

منابع میدانی سوریه افزودند: یکی از گروه های امنیتی جبهه النصره به مقر تروریست های ارتش آزاد إدلب حمله کرده و پس از قتل ۲ سرکرده میدانی این گروهک با نام های یونس زریق و أحمد الخطیب پا به فرار گذاشت.

به گفته این منابع، گروه دوم نیز با حمله به یک پست بازرسی تروریست های جنبش احرار الشام در روستای الهبیط سه عضو این گروهک را به هلاکت رساندند.

تروریست های الفرقه الشمالیه – تیپ ۱۳ – صقور الجبل در تابستان گذشته از ادغام این سه گروه و تشکیل سازمانی موسوم به «ارتش آزاد إدلب» خبر دادند تا خود را از زیر لوای جبهه النصره خارج کرده باشند .

در همین حال «حسن رجوب»، معروف به ابوعمر رجوب از سرکرده های تیپ ۱۳ وابسته به ارتش آزاد در ادلب از یک حادثه ترور در مسیر  صلوه – قاح جان به در برد اما در این حادثه سه نفر از همراهان رجوب کشته شدند.

منابع آگاه تاکید کردند ابوعصام عبید، یکی از سرکرده های جیش الاحرار معروف به ابوعصام عبید نیز از حادثه ترور در نزدیکی خانه اش در إدلب جان به در برد.

جیش الاحرار اخیرا از جدا شدن ۱۶ گروه تروریستی وابسته به جنبش احرار الشام به فرماندهی جابر الشیخ معروف به ابوهاشم الشیخ تشکیل شده است.

الشیخ هفته گذشته به طور مستقیم از سوی ترکیه تهدید شده بود که اگر  ظرف پانزده روز عناصر تحت فرماندهی آن به جنبش احرار الشام بازنگردند مورد حمله این جنبش قرار خواهند گرفت.

افزایش حوادث ترور در حومه إدلب همزمان شده با زیاد شدن حرف و حدیث ها درباره اینکه به زودی احرار الشام و جبهه النصره با بزرگ ترین گروه های تروریستی در شمال سوریه ادغام می شوند.

قرار است فرماندهی کل این گروه جدید را یکی از احرار الشام برعهده بگیرد و جبهه النصره فرماندهی نظامی و ریاست شورای مشورتی آن را عهده دار شود از همین رو دیگر تروریست ها به سرکردگی جیش الاسلام می خواهند گروهک دیگری را تشکیل بدهند که گستره بیشتری را تحت سیطره خود داشته باشد و با حضور جبهه النصره در عرصه نبرد رقابت کند.

منابع جهادی جبهه النصره را در پس ترورهای اخیر در حومه إدلب متهم کردند که با هدف تسویه سرکرده های گروه های تروریستی انجام می شود که می خواهند تا قبل از هر گونه عملیات ارتش سوریه به سوی حومه إدلب یا مناطق حومه جنوبی غربی حلب مثل العیس و الزربه گروه واحدی را تحت فرماندهی ابومحمد الجولانی تشکیل بدهند

حومه إدلب هر از چند گاهی شاهد تنش بین گروه های تروریستی است که بر سر منافع خود با یکدیگر درگیر می شوند و برجسته ترین این نزاعات در مدت گذشته بین تروریست های احرار الشام با جند الاقصی بود که در نهایت جند الاقصی مجبور به پیوستن به صفوف جبهه النصره منجر شد.

ائتلاف سیاسی جدید «جبهه نجات ملی» جایگزین «ائتلاف فروپاشیده دوح »

منابع سیاسی آگاه اعلام کردند جبهه نجات ملی که در مدت اخیر با کمک ترکیه برای گسترش نفوذ خود در عرصه سیاسی سوریه، تلاش می کند تا جایگزین ائتلاف دوحه ( ائتلاف معارضان سوری تشکیل شده در دوحه) شود و در مذاکرات با دولت سوریه حضور داشته باشد.

قرار است که این ائتلاف سیاسی مخالفان خارج نشین سوریه ارتباط مستقیمی با آنکارا داشته باشد تا در روند فرآیند سیاسی سوریه تحول ایجاد کند.

انتظار می رود با قدرت گرفتن جبهه نجات ملی، ائتلاف مخالفان مثل شورای ملی سوریه معروف به شورای استانبول کنار زده شده و گروه های مسلح در این ائتلاف جدید با نام هیات نظامی جایگاهی داشته باشند.

جبهه نجات ملی رهبری سیاسی نیز خواهد داشت که یک فرمانده نظامی نیز تحت امر او خواهد بود و اهداف و اصولی خواهد داشت و شخصیت های دفتر سیاسی یا هیات سیاسی این ائتلاف نیز توافقی انتخاب خواهد شد.

قرار است اعلام تشکیل جبهه نجات ملی همزمان با اعلام منشور داخلی آن صورت گیرد و هیات های آن نیز مورد حمایت مالی سازمان ملل و طرف های اعانه دهنده به ملت سوریه باشند و از جمله این هیات ها هیات نجات ملی آوارگان و پناهندگان است که بر اوضاع سوری های داخل و خارج سوریه نظارت خواهدداشت.

هیاتی اقتصادی نیز در جبهه نجات ملی تشکیل می شود که بازرگانان سوری مقیم خارج از اعضای آن خواهند بود.

در حالی که احزاب سیاسی فعال برای تشکیل این جبهه ادعا می کنند که این گروه جایگزین هیچ گروه سیاسی معارض دیگری نیست اما بر اساس اطلاعات رسیده دلیل اصلی تشکیل این جبهه تمایل ترکیه برای مقابله با نفوذ حکام عرب حاشیه خلیج فارس در محافل معارضان سوری است که در ترکیه اقامت دارند و مقر اصلی آنها در ترکیه است.

انتظار می رود ائتلاف معارضان سوریه در خلال مرحله اعلام تشکیل جبهه نجات ملی مقر اصلی خود را از خاک ترکیه به کشور دیگری منتقل کند که آن کشور مطمئنا سوریه نخواهد بود.

پیش بینی می شود دولت ترکیه از طریق حضور نظامی غیرقانونی خود در خاک سوریه و در حومه شمال شرقی حلب نیز شوراهای محلی وابسته به ائتلاف معارضان را در مناطق تحت سیطره آنها منحل کرده و شوراهای جدیدی وابسته به جبهه ملی معارضان تشکیل بدهد.

گزارش های رسانه ای در خصوص خروج نشست اخیر دولت ترکیه با نمایندگان گروه های مسلح سوریه حاکی است که در این نشست مجموعه ای از توافق ها حاصل شده است که به شرح زیر می آید:

۱- موافقت با توقف عملیات نظامی علیه دولت سوریه در همه خاک این کشور

۲- همکاری با ترکیه و روسیه در مبارزه با داعش و جبهه النصره در مناطق تحت سیطره این گروه های تروریستی

۳- موافقت با راه حلی سیاسی که به تشکیل دولت انتقالی مشترک منجر شده و اسد در دوره انتقالی در راس قدرت باقی بماند تا پس از آن رئیس جمهوری مورد توافق همه از سوی دولت انتقالی مشترک انتخاب شود.

۴- اجازه داده نشود هیچ گروه مسلحی از طریق ادغام بین دیگر گروه ها با جبهه النصره تشکیل شود که به موجب آن توافق سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران درباره سوریه لغو شود.

۵- ادغام گروه های مسلح با ارتش سوریه به گونه ای که ارتش ملی تشکیل شود و فرماندهان گروه های مسلح در فرماندهی این ارتش ایفای نقش خواهند کرد.

۶- هر گروهی که این بندها را نپذیرد گروهی تروریستی محسوب می شود و مثل دیگر گروه های تروریستی هدف عملیات نظامی دنیا قرار خواهد گرفت