برگزاری مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» تأمین‌کننده منافع سیاسی قزاقستان است
برگزاری مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» تأمین‌کننده منافع سیاسی قزاقستان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «داسیم ساتپایف» کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان در خصوص احتمال برگزاری مذاکرات صلح در پایتخت این کشور، گفت: برگزاری این مذاکرات در «آستانه» مزایای سیاسی زیادی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت. وی در ادامه گفت: این واقعیت […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «داسیم ساتپایف» کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان در خصوص احتمال برگزاری مذاکرات صلح در پایتخت این کشور، گفت: برگزاری این مذاکرات در «آستانه» مزایای سیاسی زیادی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: این واقعیت که «کرملین» پیشنهاد ادامه مذاکرات صلح سوریه در آستانه را داده است نشانه شراکت خوب و نزدیک روسیه و قزاقستان می‌باشد.

ساتپایف با بیان این که قزاقستان به عنوان کشور میانجی توانست وضعیت وخیم میان روسیه و ترکیه را تعدیل کند، تصریح کرد: البته نظربایف بارها به طرف‌های مقابل پیشنهاد برپایی مذاکرات در آستانه را داده بود.

این کارشناس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برگزاری مذاکرات صلح سوریه به معنی شرکت آستانه در این مذاکرات نیست بلکه به احتمال زیاد قزاقستان مانند قبل (مذاکرات ایران و همچنین کنفرانس سوریه در سال قبل) به عنوان میزبان و کشور بی‌طرف تنها چارچوب این مذاکرات را آماده خواهد کرد.

وی افزود: برپایی مذاکرات صلح سوریه اگرچه هیچ مزایای اقتصادی را برای قزاقستان بدنبال نخواهد داشت، اما از نظر سیاسی می‌تواند منافعی را برای این کشور به همراه داشته باشد به عنوان مثال آستانه از این طریق خود را به عنوان میانجی در دنیا معرفی می‌کند.

ساتپایف در ادامه گفت: البته این نکته مهم را نیز باید در نظر گرفت که سیاست خارجی قزاقستان به رئیس جمهور این کشور وابستگی زیادی دارد اما در هر صورت، نظربایف برای تثبیت موقعیت خود در صحنه بین‌المللی در تلاش است تا خود را به عنوان یک بازیگر مهم منطقه‌ای معرفی کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: بر همین اساس باید همواره ارتباط سیاست داخلی و شخص رئیس جمهور در این کشور را در نظر گرفت.

به گفته این کارشناس قزاق، به رسمیت شناختن رژیم «بشار اسد» از سوی طرف‌های مخالف مسئله اصلی در این مذاکرات خواهد بود، زیرا موضع کشورها در این زمینه همواره در حال تغییر بوده است.

وی افزود: در حال حاضر سیاست خارجی ترکیه در این زمینه انعطاف‌پذیرتر شده است و «آنکارا» از یکی از شروط اصلی برگزاری مذاکرات صلح سوریه، یعنی برکناری رژیم بشار اسد، فاصله گرفته است.

ساتپایف تصریح کرد: ترکیه درک می‌کند که اسد با حمایت فعال روسیه و ایران موقعیت خود را تقویت کرده است و بحران سوریه به زودی پایان نخواهد یافت. در حالی که به درازا کشیدن بحران سوریه که همجوار با ترکیه است هرگز به نفع آنکارا نیست.

کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان در ادامه افزود: همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که پذیرش پیشنهاد روسیه از سوی ترکیه جهت برگزاری مذاکرات صلح سوریه در آستانه، غرب را شگفت‌زده کرد.