آنکارا از ایده تغییر قدرت در سوریه صرفنظر کرده و آماده همکاری با بشار اسد است
آنکارا از ایده تغییر قدرت در سوریه صرفنظر کرده و آماده همکاری با بشار اسد است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری اسپوتنیک، مکانیسم شکل‌گرفته از جانب روسیه، ترکیه و ایران در جریان مذاکرات اخیر مسکو نمایانگر فصلی جدید در حل بحران سوریه است. «اوزترک ایلماز» سیاستمدار ترک و معاون حزب جمهوری‌خواه خلق مخالف در ترکیه در […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری اسپوتنیک، مکانیسم شکل‌گرفته از جانب روسیه، ترکیه و ایران در جریان مذاکرات اخیر مسکو نمایانگر فصلی جدید در حل بحران سوریه است.

«اوزترک ایلماز» سیاستمدار ترک و معاون حزب جمهوری‌خواه خلق مخالف در ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک طی اظهاراتی اعلام کرد: «ترکیه عملا آمادگی خود را برای همکاری با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرده است. در مذاکرات میان روسیه، ترکیه و ایران که اخیرا در خصوص اوضاع سوریه در مسکو برگزار شد، مکانیسم حل بحران این کشور شکل گرفته و تعیین شد.»

وی افزود: «ترکیه با پیوستن به همکاری‌های روسیه و ایران، برای نخستین بار آشکارا آمادگی خود را برای همکاری با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرده است. شکست سیاست سوریه‌ای حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه و کاهش قابل توجه نفوذ آن در منطقه هم‌اکنون نمایان شده است. علاوه بر این، حمله به سفیر ترکیه در آنکارا نیز ضربه‌ای جدی به نفوذ و تصویر حزب عدالت و توسعه وارد کرد. این در حالیست که در جریان مذاکرات مسکو نیز آنکارا از سیاست ۶ سال گذشته خود که هدف آن تغییر قدرت در سوریه بود، صرفنظر کرد.»

این سیاستمدار ترک در ادامه خاطرنشان کرد: «اظهارات ایراد شده در نشست مسکو بر ضرورت و لزوم دفاع از تمامیت و حاکمیت ارضی سوریه تأکید دارد و مقامات ترک پیشتر بارها به این موضوع اشاره کرده بودند اما آنچه حائز اهمیت است این است که ترکیه برای نخستین بار آمادگی خود را برای همکاری با بشار اسد در کنار روسیه و ایران اعلام کرده است و این بسیار مهم است.»

وی افزود: «حزب جمهوری‌خواه خلق مخالف در ترکیه از ابتدا خواستار برقراری ارتباط میان ترکیه و دولت بشار اسد و تقویت فعالیت‌های مشترک با دمشق و کشورهای حامی تمامیت ارضی سوریه بود. توافق مسکو پیشرفت بزرگی در حل مناقشه سوریه بود و نشست آستانه نشانه گذر به مرحله‌ای جدید در این فرآیند است.»