افتخار کروات‌ها به ایرانی‌الاصل بودن/ گلایه‌های شرکت‌کنندگان از مشکلات اعزام/ بی‌مهری‌های خارجی‌ها را خودمان جبران کنیم
افتخار کروات‌ها به ایرانی‌الاصل بودن/ گلایه‌های شرکت‌کنندگان از مشکلات اعزام/ بی‌مهری‌های خارجی‌ها را خودمان جبران کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس،‌ نشست تحلیل و بررسی مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای روسیه، کرواسی و ترکیه با حضور شرکت‌کنندگان و اساتید حاضر در این مسابقات در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در ابتدای این نشست پدر رضا نژادتبریزی حافظ نوجوان قرآن […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس،‌ نشست تحلیل و بررسی مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای روسیه، کرواسی و ترکیه با حضور شرکت‌کنندگان و اساتید حاضر در این مسابقات در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست پدر رضا نژادتبریزی حافظ نوجوان قرآن کریم و نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی کشور کرواسی به بیان برخی خصوصیات این مسابقات پرداخت و گفت: مردم کرواسی در بین کشورهای اروپایی خود را ایرانی‌الاصل می‌دانند و به این موضوع افتخار می‌کنند. از حدود ۲۰۰ سال پیش بیش از ۳۰۰ کتاب و مقاله در اثبات ایرانی‌الاصل بودن آنها نگارش شده است یکی از دلایل این اتفاق این است که مردم کرواسی دوست ندارند اسلاو نامیده شوند و از این رو تحقیقاتی انجام دادند و ثابت کردند که نه تنها اسلاو نیستند بلکه ایرانی‌الاصل هستند.

وی ادامه داد: این مسابقات هر سال در سطح کشورهای بالکان، برگزار می‌شد اما امسال با پیشنهاد استاد احمد ابوالقاسمی در سطح بین‌المللی برگزار شد. همچنین قطر و عربستان به همراه شرکت‌ تورکیش‌ایر حامی مالی این مسابقات بودند از این رو قطر و عربستان بر روی نتایج مسابقات هم تأثیر گذاشتند، به این صورت که رضا تنها شرکت‌کننده‌ای بود که در این مسابقات بدون غلط خواند و با وجود یک اجرای قوی به مقام اول نرسید. 

در ادامه هادی موحدامین نماینده کشورمان در رشته قرائت مسابقات کرواسی سخن خود را با گلایه از عدم هماهنگی برای اخذ ویزا آغاز کرد و گفت: قبل از اعزام ماه‌ها منتظر بودیم و هر چقدر تماس گرفتیم پاسخی به ما ندادند و تنها دو روز پیش از اعزام به ما گفتند که به سفارت بروید در حالی که برای اخذ ویزا حداقل باید از یک ماه قبل اقدام کرد اما با کمک استاد ابوالقاسمی و خواست خدا توانستیم ویزا بگیریم والا به مسابقات اعزام نمی‌شدیم.

وی در خصوص سطح این دوره از مسابقات گفت:‌در قرائت سطح شرکت‌کنندگان چندان بالا نبود اما حفظ سطح خوبی داشت. اختلاف نمره من با نفر دوم ۱۲ نمره بود اما داور نمره من را از نفر پنجم هم پایین‌تر داده بود از این رو من با دو نمره اختلاف اول شدم، همچنین در آنجا ابتدا به ما گفتند جایزه نفر اول هزار یورو است اما هنگام دریافت تنها ۷۰۰ یورو به من پرداخت شد این در حالی است که نماینده قطر که در رشته حفظ اول شد دو بار جایزه دریافت کرد. 

موحدامین با گلایه از مسئولان مبنی بر عدم ارسال یک پیام تبریک به وی، گفت: از روزی که از کرواسی بازگشتیم تا به امروز حتی یک پیام تبریک هم کسی به من نداده، این در حالی است که اگر ما خواننده بودیم اوضاعمان اینگونه نبود. متأسفانه در کشور ما تفاوت میان نخبگان قرآنی با سایر نخبگان بسیار زیاد است. اگر یک ورزشکار با نماینده اسرائیل مسابقه ندهد بسیار تجلیل شده و مورد توجه قرار می‌گیرد اما قاری ما به جرم شیعه بودن مقام نخستش را از او گرفته و عنوان به او نمی‌دهند اما در داخل کشور هم هیچ تجلیلی از او صورت نمی‌گیرد.

رضا نژادتبریزی دیگر نماینده کشورمان در مسابقات کرواسی در خصوص حضورش در این مسابقات گفت:‌ در این رقابت‌ها من در حسن حفظ کاملاً بدون غلط خواندم و به اذعان استاد ابوالقاسمی در دیگر موضوعات هم شرایط خوبی داشتم اما قوت من در حسن حفظ سبب شد تا ۸ نمره از رقبا پیش بیفتم به گفته استاد ابوالقاسمی دو داور در حسن تلاوت به من نمره دو و به رقبا نمره ۱۰ دادند جبران شوند. به نظر من باید مسئولان این را بپذیرند هنگام که ما می‌دانیم در مسابقه‌ای نماینده رتبه نمی‌دهند حداقل خود ما اجرای او را دوباره داوری کرده و نگذاریم حقش ضایع شود. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از فارس، در ادامه مهدی ساعد نماینده کشورمان در مسابقات روسیه به توصیف این رقابت‌ها پرداخت و گفت: این مسابقات در یک سالن کوچک و با سیستم صوتی بسیار ضعیف برگزار شد و از نظر فنی سطح خوبی داشت و تلاوت‌های خوبی شنیدیم اما به نظر من هدف برگزاری این مسابقات برگزاری یک آئین اختتامیه باشکوه بود که در سالن بزرگ با حضور بیش از ۴ هزار نفر برگزار شد. ۳۲ شرکت‌کننده در این مسابقات حضور داشتند که نهایتاً کشورهای مالزی، یمن، بحرین، ایران و عراق اول تا پنجم شدند.

داوری این مسابقات شرایط خوبی نداشت و برخی از داوران در سطح قضاوت نبودند و به درستی نمره نمی‌دادند البته به نظر من ضروری است همه کشورهای برگزارکننده مسابقات یک آئین‌نامه واحد در برگزاری برسند و یک مجمع این آئین‌نامه را تصویب و مسابقات کشورهای مختلف با حضور یک هیأت نظارت برگزار شود.متأسفانه در این مسابقات با وجود یک تلاوت خوب و اذعان حاضران شایسته مقام خوبی بودم اما من را به عنوان نفر چهارم معرفی کردند. 

استاد عباس امام‌جمعه داور مسابقات قرآن روسیه یکی از افراد حاضر در جلسه بود که در خصوص این رقابت‌ها گفت:‌ هنگامی که ما به مسابقات رسیدیم دو فرم برای داوری به من دادند که در این فرم‌ها همه موضوعات کاملاً گنگ و نامفهوم بود و گزینه‌هایی روی فرم‌ها تعبیه شده بود که به من می‌گفتند جلوی آنها نقطه بگذار و به نمره کاری نداشته باش ما بر اساس این نقطه‌ها نمره را می‌دهیم اما من گوش ندادم و کار خودم را می‌کردم به شرکت‌کنندگان نمره می‌دادم.

وی ادامه داد: همه تلاش من این بود که نگاهم به همه شرکت‌ کننده‌ها کاملاً عادلانه باشد و بر خلاف پیش‌بینی حاضران که گمان می‌کردند که نماینده کشورمان نمره ۱۰۰ می‌دهند به آقای ساعد نمره ۸۲ دادم. 

امام‌جمعه با حضورش در مصلی نمازجمعه مسکو اشاره کرد و گفت: در این مسابقات به مصلی مسکو رفتیم و در آنجا از من خواستند تا تلاوت کنم من هم خواندم و بعد از آن همه نگاه‌ها نسبت به من تغییر کرد و مرا در مسابقات شیخ خطاب می‌کردند. از نکات این مسابقات باید بگویم که قرآن به شرکت‌کننده نمی‌دادند و قرآن‌ها در یک صفحه با کیفیت پایین کپی شده بود که باید از روی آن می‌خواندند همچنین در حین برگزاری مسابقات فیلم‌هایی را در سالن نشان می‌دادند و آیات مرتبط با آن فیلم‌ها قرائت می‌شد که کار بسیار زیبایی بود. 

از دیگر نکات این مسابقات این بود که آنجا در موضوعاتی مانند اغلاط اعرابی چندان سخت نمی‌گرفتند اما به اشکالات تفخیم‌ها بسیار اهمیت می‌دادند همچنین ما هر چقدر تلاش کردیم نتوانستیم موضوع فرم‌ها داوری را در آنجا درست کنیم. 

مهدی غلام‌نژاد نماینده کشورمان در مسابقات ترکیه و روسیه از دیگر حاضران این رقابت‌ها بود که در این خصوص گفت: هم در کشور ترکیه و هم در روسیه مشکل تغذیه و پذیرایی وجود دارد و بهتر است نمایندگان ما در این خصوص برای خود چاره‌ای بیندیشند. در کشور ترکیه مسابقات در ماه رمضان برگزار شد و با توجه به حضور ۶ روزه ما در ترکیه نمی‌توانستیم روزه بگیریم اما شرایط به گونه‌ای بود که در طول روز چیزی برای خوردن پیدا نمی‌شد و حتی برای تهیه آب هم مشکل داشتیم. 

وی ادامه داد:‌از مشکلات بسیار زیاد ما در ترکیه این بود که در آنجا ما را کافر خطاب می‌کردند و حتی یکی از شرکت‌کنندگان نزد من آمد و گفت شما خیلی زیبا قرآن می‌خوانند اما افسوس که کافر هستید. این نوع نگاه‌ها بسیار سنگین بود و شرایط خوبی برای ما رقم نمی‌زد. در این دوره از مسابقات من با اختلاف نسبت به دیگر نمایندگان اول شدم اما به ناگاه به ما گفتند دوباره باید در مرحله فینال شرکت کنید و پس از برگزاری فینال من را به عنوان نفر چهارم معرفی کردند. 

غلام‌نژاد با ابراز گلایه از عدم اختصاص سهمیه حضور در مسابقات کشوری به او گفت: من نماینده ایران در مسابقات ترکیه بودم اما سال بعد حتی سهمیه حضور در مسابقات کشوری به من داده نشد و دوباره از مرحله استانی در مسابقات شرکت کردم.

در ادامه رحیم خاکی از اساتید قرآن کریم به ایراد سخن پرداخت و گفت:‌امروز ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن قرآن را آتش می‌زنند و مسلمانان را تروریست خطاب می‌کنند و جهان تشیع را سر می‌برند در مسابقات قرآن هم بسیاری از شرکت‌کنندگان ما با قوت حضور پیدا می‌کنند اما دشمنان همه برنامه‌ریزی‌های خود را کرده‌اند تا یک اسلام تعریف شده برای مسلمانان طراحی کنند و با این کار جهان اسلام را به جان هم انداختند از این رو همواره شاهد هستیم که در مسابقات قرآن هم بی‌عدالتی‌هایی صورت می‌گیرد. سال ۹۴، در کنار نمایندگان کشورمان در مسابقات ترکیه حضور داشتم آنجا چند داعشی در کنار محل برگزاری مسابقات نشسته بودند و مانند گرگی که به آهو نگاه می‌کند به بچه‌هایمان می‌نگریستند.

وی شرایط حضور در کشور ترکیه را نسبت به سال‌های گذشته بد توصیف کرد و گفت: تا چند سال قبل هرگاه به ترکیه می‌رفتیم بسیار راحت بودیم در یک محل استقرار پیدا می‌کردیم به دلیل حضور در محافل و تلاوت قرآن کریم ما را تحویل می‌گرفتند اما در چند سال اخیر فضای این کشور خیلی مسموم شده و کسی که سال‌های سال با هم بودیم و سفرهای زیادی با هم می‌رفتیم در دو سه سال اخیر ما را به چشم دشمن نگاه می‌کند و به خون ما تشنه است. 

وی با اشاره به ضرورت تغییر در نگرش مسئولان به موضوع اعزام گفت: باید اعزام‌ها به گونه‌ای باشد که کمترین آسیب به بچه‌ها برسد باید اتفاقات مسابقات خارجی را برای شرکت‌کننده تشریح کنیم و به او بگوییم اگر مقام گرفتی که خیلی خوب است اما اگر نه در داخل دوباره تلاوت او را کارشناسی کنیم و حق شرکت‌کننده را بدهیم. البته نباید کرسی حضور در مسابقات خارجی را از دست دهیم و باید با تمام قدرت و امکانات در همه مسابقات شرکت کنیم. مطمئن باشید دوران ضایع کردن حقوق شرکت‌کنندگان ما می‌گذرد و به زودی زود نمایندگان ما به حقشان در همه مسابقات با هم می‌رسیم. 

وی در خصوص مسابقات کشورهای روسیه و کرواسی گفت:‌در مسابقات روسیه به صورت سنتی ترک‌ها همیشه حاکم هستند البته در شرایط کنونی این دو کشور وجهه آنها در روسیه بسیار ضعیف شده درباره مسابقات کرواسی هم باید بگویم ما در این کشور هیچ کاری نکردیم اما قطر و عربستان آنجا سرمایه‌گذاری کردند و کار برای ما سخت شد و به نظر من فضای غیراسلامی کشور کرواسی نسبت به فضای اسلامی آنجا نسبت به ما بسیار مثبت‌تر است.