خواست پناهندگی خانم خلبان جنجال آفرید
خواست پناهندگی خانم خلبان جنجال آفرید

خانم رحمانی که برای یک دوره آموزشی طولانی به آمریکا رفته بود، با ختم دوره آموزشی از آن کشور درخواست پناهندگی کرده است. (تصاویر) اولین خلبان زن در افغانستان رسانه‌های آمریکایی به نقل از نیلوفر رحمانی، دلیل این کار او را تهدید به او و خانواده‌اش از سوی گروه طالبان و شماری از بستگانش گزارش […]

خانم رحمانی که برای یک دوره آموزشی طولانی به آمریکا رفته بود، با ختم دوره آموزشی از آن کشور درخواست پناهندگی کرده است.

(تصاویر) اولین خلبان زن در افغانستان

رسانه‌های آمریکایی به نقل از نیلوفر رحمانی، دلیل این کار او را تهدید به او و خانواده‌اش از سوی گروه طالبان و شماری از بستگانش گزارش کرده اند.

محمد رادمنش، یکی از سخنگویان وزارت دفاع افغانستان گفته است که دولت امیدوار بود که آمریکا درخواست پناهندگی خانم رحمانی را رد کند. آقای رادمنش به خبرگزاری رویترز گفته است:” زمانی که سربازی از بدامنی و از تهدید شکایت می‌کند، مردم عادی چی کار کنند؟”

به گزارش نیویورک تایمز، خانم رحمانی روز پنجشنبه به آموزگارهای خود گفته بود که او دیگر نمی‌خواهد به افغانستان برگردد و در آرزوی پیلوت شدن در آمریکا است.

واکنش‌ها
شمار زیادی در فیسبوک با به اشتراک گذاشتن خبر پناهندگی خانم رحمانی، در مورد وضعیت امنیتی افغانستان ابراز ناامیدی کرده‌اند و رفتن او را رفتن امید برای دختران افغانستان خوانده‌اند.

شماری زیادی هم به پناهنده شدن او اعتراض کرده‌ و نوشته‌اند که او از پول و هزینه افغانستان به اینجا رسید و بالاخره این کشور را در حال نیاز رها کرد.

عده‌ای هم در انتقاد از منتقدین خانم رحمانی گفته‌‎اند که باید وضعیت دشوار افغانستان را مدنظر داشت و او را باید درک کرد و گفته اند که او تا اینجای کار هم خدمات زیادی به افغانستان کرده است.

تهدیدها
نیلوفر در سال‌های اخیر با پوشش خاکی و عینک دودی در رسانه‌های داخلی و خارجی با اعتماد به نفس کامل ظاهر می‌شد. همین اعلام وجود او، او را به نمادی از امید برای دختربچه‌ها و مایه خوشی برای افغانستان نوین ساخته بود.

نیلوفر در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال، که سال گذشته انجام شده، از فشارها و تهدیدها شکایت کرده است.

به گفته خانم رحمانی، حضور رسانه‌ای او در کنار تاثیرات مثبتش، او را بیشتر آسیب‌پذیر کرد. حضور او به رخ افراطی‌ها کشیده شد. نیلوفر رحمانی به وال استریت ژورنال گفته است که تحریک طالبان پاکستان، او را نخست از طرق تلفن و بعدا به صورت کتبی تهدید کردند. به او نوشتند، “از ملاله پند بگیر”.

او سال‌ها آرزوی پیلوت شدن داشته و گفته است که به این فن عشق می‌ورزیده است، اما حتی از سوی بستگان سنتی‌اش هم مورد تهدید قرار گرفته و خانواده او دیگر آرامش خود را از دست داده‌اند.

نیلوفر نماد زنان پیروز افغانستان

جنجال درخواست پناهندگی خانم خلبان

نیلوفر رحمانی ۲۵ سال دارد و در سال‌های گذشته نماد تلاش و زحمت زنان برای تغییر نقش آنها در جامعه افغانستان بود. او در سال ۲۰۱۵ از سوی وزارت خارجه آمریکا، جایزه ‘زنان شجاع ‘ را دریافت کرد.

خانم رحمانی در سال ۲۰۱۲ تحصیلات حرفه‌ای خود را تکمیل کرد و مجوز پرواز هواپیماهای کارگو C-۲۰۸ را دریافت کرد. او قرار بود روز شنبه، بعد از پایان دوره آموزشی‌اش از آمریکا به افغانستان برگردد.

حضور او در عرصه‌ای که بیشتر جای مردان محسوب می‌شد مایه دل‌گرمی بسیاری شده بود.

آمریکا میلیاردها دلار برای تجهیز و آموزش نیروهای افغان هزینه کرده است.

منبع: بی بی سی