تبریز ۲۰۱۸بدون کودکان‌کار/کودکان‌خیابانی،منشاء معضلات‌اجتماعی
تبریز ۲۰۱۸بدون کودکان‌کار/کودکان‌خیابانی،منشاء معضلات‌اجتماعی

به گزارش اویاقلیق، با به فرا رسیدن فصل زمستان و گرامیداشت شب یلدا، انجمن خیریه فرزندان رحمت تبریز، نمایشگاهی با عنوان «یلدای مهربانی فرزندان رحمت» با هدف نمایش آثار هنری فرزندان و مددجویان تحت حمایت این مجموعه با شعار «تبریز ۲۰۱۸، بدون کودکان کار و خیابانی» در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار کرد. […]

به گزارش اویاقلیق، با به فرا رسیدن فصل زمستان و گرامیداشت شب یلدا، انجمن خیریه فرزندان رحمت تبریز، نمایشگاهی با عنوان «یلدای مهربانی فرزندان رحمت» با هدف نمایش آثار هنری فرزندان و مددجویان تحت حمایت این مجموعه با شعار «تبریز ۲۰۱۸، بدون کودکان کار و خیابانی» در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار کرد.

در این نمایشگاه، کودک اوتیسمی را دیدم که با نقاشی زیبایی لبخند بر لب هانش نقش بسته بود. طرف دیگر نمایشگاه، عده ای از این کودکان مشغول ساخت تابلوهای هنری با خرده ریزه های کاشی بودند. این کودکان شاید امتیاز برابری نسبت به بقیه کودکان از لحاظ کانون گرم خانواده که محل شکوفایی استعدادهای هر کودک است، بی بهره بوده باشند، اما اندیشیدم که ارزش اش را دارد تا هر فعالیت و انرژی که بر روی توانمندی های چنین کودکانی گذاشته شود، بی هدف نخواهد بود. با دقت و مکرر در پی مشاهده آثار و خلاقیت این کودکان بودم… شاید دیگر کمتر با چنین آثار ارزشمندی رو به رو شوم.

* لزوم تغییر نگرش مردم نسبت به کودکان کار و خیابانی

مدیر عامل انجمن‌ خیریه فرزندان رحمت تبریز، هدف از برگزاری نمایشگاه یلدای مهربانی فرزندان رحمت را تغییر نگرش مردم نسبت به کودکان کار و خیابانی عنوان کرد و گفت: نگاه ترحم آمیز به این کودکان یکی از آسیب های روانی کودکان است، بنابراین چشم ها را باید شست، جور دیگری باید دید، چرا که یک گل فروش در خیابان ها به معنی یک کودک طرد شده از جامعه نیست. در مرحله اول باید نگاه انسان ها به یکدیگر تغییر پیدا کند. هدف از برگزاری این نمایشگاه، تغییر دیدگاه ها است.

“رامین نوابی” اذعان داشت: انجمن خیریه فرزندان رحمت در سایه تلاش شبانه روزی خادمین این مجموعه توانسته است برای اولین بار در تبریز به صورت کاملاً غیر دولتی، سرپرستی تعدادی کودک و نوجوان بی سرپرست و بدسرپرست را بر عهده بگیرد که شامل سه مرکز ۶ الی ۱۲ سال،  ۱۲ الی ۱۸ سال  و مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی است.

وی تصریح کرد: مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و ساماندهی کودکان کار و خیابانی فرزندان رحمت با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی استان از سال ۱۳۹۰ توسط انجمن خیریه فرزندان رحمت تبریز فعالیت خود را به صورت رسمی و تشکیلاتی با عهده دار شدن مسئولیت حدود ۲۵ نفر پسر بالای ۱۰ سال آغاز نمود و تا به امروز با حضور ۶۰ فرزند در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، شاهد ۶۷۰ آثار ارزشمند از استعداد های کودکان کار و خیابانی هستیم.

نوابی به یکی از مهم ترین اهداف این انجمن اشاره کرد و افزود: حمایت همه جانبه از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست یکی از مهم ترین اهداف این انجمن است که در طول نگهداری، تمامی فرزندان مشغول به تحصیل بوده و تمامی مخارج آن ها برعهده این انجمن می باشد.

مدیر عامل انجمن‌ خیریه فرزندان رحمت تبریز گفت: بسیاری از کودکان ساکن در این مرکز دارای خانواده هستند و به دلایل مختلفی مانند نداشتن جای مناسب برای ‏زندگی، تعداد زیاد فرزندان، نداشتن پدر یا بد سرپرست بودن و… از طریق بهزیستی ‌و گزارشات مردمی به این مرکز منتقل می شوند.

نوابی تاکید داشت: محور فعالیت و اهداف موسسه به شکل کلان با برنامه ریزی دقیق در امور اجتماعی, فرهنگی, اقتصادی, آموزشی و ارائه خدمات عام المنفعه به اعضای مستعد و واجد شرایط و حمایت همه جانبه و نگهداری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست می باشد که در این راه بسیاری از خیرین و اعضای افتخاری موسسه با کمک های مادی و معنوی خود ما را در رسیدن به این اهداف متعال همراهی می نمایند.

نوابی امید آن دارد که به برکت استقبال پرشور مردمی و نیت خالصانه و عملکرد صادقانه موسسین, بانیان خیر خواه و خیرین بزرگوار به سرعت جایگاه واقعی خود را در سطح جامعه پیدا نموده و رفته رفته فرهنگ حمایت از یتیم, این خصلت فراموش شده انبیاء را در سراسر کشور احیاء و با برنامه ریزی فنی و تخصصی بتواند این مسئولیت بزرگ الهی را به دوش کشیده و در تربیت ایتام در تمام رده های سنی و جنسی موفق باشد.

وی در پایان گفت: شوق یادگیری و علم آموزی فرزندانمان، غبارزدایی از همه خستگی هایمان بوده و چه زیبا است با چنین انگیزه ای والا در مسیری گام نهادن که حامیان آن خداوند و اهل بیت و مشوقان من نعمت شناسان و قدرشناسان خیر باشند.

* تعداد کودکان خیابانی و کار در تبریز محدود است

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی به محدود بودن کودکان کار و خیابانی در تبریز اشاره کرد و افزود: بحث کودکان کار یا کودکان خیابانی، در تمامی استان های کشور وجود دارد ولی خوشبختانه شهر تبریز به لحاظ تعداد کودکان کار و خیابانی محدود است. تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی انتخاب شده است بنابراین سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی جهت ایفای نقش خود، وظیفه جمع آوری کودکان خیابانی و کار را بر عهده دارد.

“محسن ارشد زاده” به تعداد ساماندهی کودکان کار و خیابانی توسط بهزیستی اشاره و عنوان کرد: سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی، سالیانه (۹ ماه سال جاری)، نزدیک به ۴۰ کودک خیابانی و ۵۰ کودک کارتون خواب را ساماندهی کرده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد بهزیستی در رابطه با کودکان کار و خیابانی، به صورت حمایتی و آموزشی کودکان کار و خیابانی و خانواده آن ها بوده است، اذعان داشت: سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی با همکاری مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی رحمت، در مرحله اول کودکان کاری که در این مرکز پذیرش می شوند را در راستای شناسایی از معضلات اجتماعی همچون تکدی گری ها، مضرات کار در خیابان ها، بزهکاری ها و رسیدن به جایگاه اجتماعی هر فرد را به خود کودک و خانواده شان آموزش داده می شوند، سپس در مرحله دوم، نیاز های این کودکان شناسایی شده و دلیل حضور کودکان در خیابان ها جهت کاهش تکدی گری ها بررسی می شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، آموزش خانواده های کودکان کار و خیابانی جهت کاهش حضور کودکان در سطح خیابان ها را بسیار مفید و موثر دانست و اظهار داشت: ۹۰ درصد کودکانی که به صورت کودکان کار و خیابانی شناسایی می شوند، دارای خانواده می باشند و ۱۰ درصد بقیه شامل کودکان بی سرپرست و بد سرپرست می شود که با پذیرش چنین کودکانی درمراکز نگهداری از فرزندان بدسرپرست و بی سرپرست جهت ساماندهی اقداماتی انجام می گیرد

ارشد زاده تصریح کرد: این نمایشگاه برای نشان دادن توانمندی ها، فعالیت ها، خلاقیت ها و مهارت های کودکان مجموعه فرزندان رحمت است که شامل کارهای دستی، نقاشی ودیگر آثار ارزشمندی که به کمک مربی های دلسوز ضورت گرفته است. آموزش برای تقویت خلاقیت ها و توانمندی ها همچنین ادامه تحصیل کودکان کار و خیابانی هدف اصلی سازمان بهزیستی و مجموعه رحمت است.

وی گفت: تعداد کودکان کار و خیابانی در تبریز بسیار ناچیز است اما مشاهده چنین کودکانی در سطح شهر برگرفته از کودکان حاشیه نشین این استان است که این مجموعه در صدد بازگرداندن کودکان به شهر و مکان خود است. بحث های فرهنگی، اعتقادی و تعصب مردم آذربایجان موجب می شود تا هر شهروند در مقابل مواجه با چنین معضلاتی احساس مسئولیت داشته باشند.

* کودکان خیابانی، سرمنشاء معضلات اجتماعی

عضو کمسیون فرهنگی اجتماعی آذربایجان شرقی اذعان داشت: تبریز بدون گدا، یکی از شاخصه های شهر تبریز در حوزه فرهنگی اجتماعی است. همچنین یکی از برنامه های توسعه این شاخصه ها در زمینه های مثبت این است که تبریز در رویداد ۲۰۱۸ با شعار بدون کودکان کار و خیابانی مطرح شود.

“سعید حاجی زاده” با اشاره به مطلب فوق تصریح کرد: براین اساس با موسسات مختلف خیریه همکاری لازم را ایجاد کرده ایم و حمایت های معنوی و سخت افزاری از طرف کمسیون و شهرداری تبریز انجام گرفته و چنین برنامه هایی در غالب نمایشگاهی تحت عنوان «یلدای مهربانی فرزندان رحمت» با هدف نمایش آثار هنری فرزندان و مدد جویان انجمن خیریه فرزندان رحمت در حال انجام است.

وی گفت: انجمن خیریه فرزندان رحمت یکی از موسسات فعال در حوزه حمایت مادی و معنوی کودکان کار و خیابانی است که با بهزیستی همکاری داشته و در کنار آن کمسیون شهرداری تلاش دارد در کنار بهزیستی از چنین حرکت هایی حمایت کند.

وی اظهار داشت: ما سعی داریم در کنار تبریز بدون گدا، تبریزی بدون کودکان کار و خیابانی را توسعه دهیم چرا که کودکان کار و خیابانی، سرمنشاء معضلات اجتماعی بوده و باید با توسعه و ساماندهی مراکز نگهداری کودکان بد سرپرست و بی سرپرست از چنین معضلات اجتماعی پیشگیری کنیم.

حاجی زاده به اعتبارات تخصیص یافته جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی خاطر نشان کرد و گفت: امسال در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی، شهرداری تبریز با تصویب کمسیون فرهنگی اجتماعی، اعتباراتی قریب به یک میلیارد تومانی را در نظر گرفته است و نیاز هایی از جمله خوراک و پوشاک و محل خواب آن هارا تامین می‌کند.

عضو کمسیون فرهنگی اجتماعی آذربایجان شرقی افزود: افراد معتادی که در سطح شهر زیبایی فرهنگی را مخرب کرده بودند، توسط انجمن نجات که محل نگهداری معتادان متجاهد است، ساماندهی شده و بحث های اشتغال آن ها که در دوران رهایی از بند اعتیاد هستند جهت کمک به معیشت زندگانی اختصاص یافته است.

حاجی زاده ارائه آموزش های شهروندی را راه حل مسائل و مشکلات عنوان کرد و گفت: ارائه آموزش های شهروندی، بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در حوزه فرهنگی اجتماعی وجود دارد را برطرف می سازد.

وی ادامه داد: بحث آموزش به دلیل زمان بر بودن و جواب دهی آن در حوزه فرهنگی هنری در دراز مدت است، چندان مورد اقبال مدیران نیست چراکه عمر مدیریت ها کوتاه است. بنابر این مدیران با عملی کردن راه کار های سخت افزاری جهت برطرف کردن مشکلات، دست به اقدام می زنند.

وی در پایان گفت: در حوزه آموزش های شهروندی، اعتباراتی در نظر گرفته شده است که در تمامی فرهنگسراهای زیر نظر مناطق و سازمان های شهرداری تبریز در مباحث و رده سنی های مختلف در حال انجام است.

منبع : نصر