دیپلمات روسی: ازسرگیری مذاکرات سوری- سوری موضوعی کاملا واقعی است
دیپلمات روسی: ازسرگیری مذاکرات سوری- سوری موضوعی کاملا واقعی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه و فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به خاورمیانه و آفریقا، روز یکشنبه به خبرگزاری «تاس» گفت: «ازسرگیری مذاکرات بین دولت سوریه و معارضان یک موضوع کاملا واقعی است.» بوگدانف خاطرنشان کرد، دولت روسیه می‌گوید تماس‌هایی از […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه و فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به خاورمیانه و آفریقا، روز یکشنبه به خبرگزاری «تاس» گفت: «ازسرگیری مذاکرات بین دولت سوریه و معارضان یک موضوع کاملا واقعی است.»

بوگدانف خاطرنشان کرد، دولت روسیه می‌گوید تماس‌هایی از جمله دربراه امکان برگزاری مذاکرات سوری- سوری در «آستانه» پایتخت قزاقستان انجام می‌شود.

این دیپلمات روسی متذکر شد، پایتخت قزاقستان پیش از این نیز میزبان دیدارهای گروه‌های مختلفی از معارضان سوری بوده است؛ قزاقستان «از تجربه‌ای برخوردار است» که می‌تواند «نقشی سازنده در این زمینه» ایفا کند.

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران، روز سه‌‌شنبه، ۲۰ دسامبر (۳۰ آذر) در مسکو نشست برگزار خواهند کرد. به گفته وی، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در این‌خصوص با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود تماس گرفته است و این دو وزیر «از این ایده استقبال کرده‌اند».

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه قالب جدیدی از گفت‌وگوهای صلح سوریه را مطرح کرد که در آن ترکیه نقش پررنگ‌تری خواهد پذیرفت.

ایران، ترکیه و روسیه در روزهای اخیر نقش مؤثری در مذاکرات مربوط به خروج شورشیان و غیر نظامیان از شرق حلب بازی کردند. به همین نسبت در غرب نگرانی‌ها از این ائتلاف در خاورمیانه افزایش یافته است.

در این خصوص، کارشناسان غربی می‌گویند، بیم آن می‌رود که مسکو و آنکارا در مورد «تقسیم سوریه» با هم به توافق برسند؛ روسیه چشم خود را روی حضور دائمی ترکیه در مناطق کردنشین شمال سوریه ببندد، ترکیه هم در مقابل از پشتیبانی معارضان سوری دست بردارد.