بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند/ تلف شدن ۱۶ درصد عمر مفید به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی
بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند/ تلف شدن ۱۶ درصد عمر مفید به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، جعفرصادق تبریزی عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان بر لزوم اثربخشی بهبود شیوه زندگی بر شیوع عوامل خطر رفتاری، بیولوژیک و بیماری‌های غیرواگیر در استان تأکید کرد و اظهار داشت: هر روز ۸۵۰ نفر در استان فوت می‌کنند که […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، جعفرصادق تبریزی عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان بر لزوم اثربخشی بهبود شیوه زندگی بر شیوع عوامل خطر رفتاری، بیولوژیک و بیماری‌های غیرواگیر در استان تأکید کرد و اظهار داشت: هر روز ۸۵۰ نفر در استان فوت می‌کنند که ۴۶ درصد بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، ۱۷ درصد در اثر سوانح و ۶ درصد هم بر اثر بیماری‌های تنفسی است.

وی با اشاره به گرایش تعداد زیادی از افراد جامعه به خرید ساندویچ‌های فلافل ارزان قیمت ابراز داشت: فلافل سرشار از روغن اشباع بوده و ضمن افزایش وزن افراد که عمدتا چاقی و اضافه وزن در خانم‌ها است، آنها را مستعد انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی می‌کند.

تبریزی ادامه داد: در استان ۱۶ درصد عمر مفید به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی تلف می‌شود؛ ۸۷ درصد جمعیت مصرف میوه و سبزی ناکافی دارند و ۱۶ درصد سیار مصرف می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اهمیت نظارت و ارزیابی برنامه‌های مرتبط با سلامت در جهت تعیین شیوع عوامل خطررفتاری، عوامل خطر بیولوژیک به تحقیق پرداختیم.

این مسئول با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد افرادی که دچار دیابت هستند از بیماری خود اطلاع ندارند، ادامه داد: طبق مطالعه‌ای که انجام دادیم، ۷٫۷ درصد جمعیت ما دچار دیابت بوده و حدود ۳ درصد نیز دچار پیش دیابت هستند.

وی اضافه کرد: ۲۳ درصد جمعیت ما فشار خون دارند و این مسئله در زنان بیش از مردان مشاهده می‌شود؛ ۷٫۷ درصد جمعیت ما دچار آنژین هستند و با افزایش سن میزان آن افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تلاشیم در طی پنج سال به کاهش ۲۵ درصدی در مرگ زودرس زیر  60 سال برسیم.