چرا معاندان برای خوزه مورینیوی اصلاح‌طلبان کف و سوت می‌زنند؟
چرا معاندان برای خوزه مورینیوی اصلاح‌طلبان کف و سوت می‌زنند؟

رئیس قوه قضائیه در سخنرانی خود در همایش فرماندهان بسیج قوه قضاییه با انتقاد از رفتار رییس جمهور در قضیه لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، به اتهام زنی یک نماینده اصلاح طلب اشاره و از برخورد دوگانه روحانی انتقاد کرد. رییس قوه قضاییه خطاب به رییس جمهور گفت: لغو سخنرانی یک نماینده یک مساله […]

رئیس قوه قضائیه در سخنرانی خود در همایش فرماندهان بسیج قوه قضاییه با انتقاد از رفتار رییس جمهور در قضیه لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، به اتهام زنی یک نماینده اصلاح طلب اشاره و از برخورد دوگانه روحانی انتقاد کرد.

رییس قوه قضاییه خطاب به رییس جمهور گفت: لغو سخنرانی یک نماینده یک مساله است اما شایعه علیه رییس قوه را مسئول نبودید دفاع کنید؟ برای سخنرانی یک نماینده اظهار نگرانی کردید اما اینکه نماینده لیست امید که به نحوی به شما هم مرتبط است رییس قوه را متهم کرده آنوقت شما وظیفه ندارید این مایه شرمساری نیست؟

اشاره رییس دستگاه قضا به اتهام زنی اخیر محمود صادقی نماینده اصلاح طلب تهران است. صادقی ۲۴ آبان ماه یک دروغ خبری درباره حساب های قوه قضاییه را که پیش از آن در رسانه های بیگانه مطرح شده بود به صحن علنی مجلس کشاند و ضمن طرح سوال از وزیر اقتصاد، خواستار شفاف سازی رییس قوه قضاییه شد.

قوه قضاییه البته به این ادعا پاسخ داد. اما فارغ از این ماجرا، نگاهی به سابقه ۶ ماهه نمایندگی صادقی نشان می دهد که مباحث مطرح شده از سوی او به شدت مورد توجه رسانه های معاند نظام قرار گرفته اند. عکس این موضوع هم صادق است. یعنی گاهی صادقی شایعات بی اساس رسانه های معاند را به صحن علنی مجلس کشانده و یا در مصاحبه ها یا فضای مجازی مطرح کرده است.

صادقی پیش از ورود به مجلس دهم سمت اجرایی خاصی در دولت نداشته و تنها در همین دولت مشاور وزیر علوم بود. تا پیش از آن شاید صرفا به خاطر پدرش شناخته می شد. پدر صادقی از شهدای حادثه هفتم تیر است.

با این حال، ورود به مجلس ناگهان چهره دیگری از او را نمایان ساخت. صادقی در همین مدت کوتاه نمایندگی، در مورد ممنوع التصویری خاتمی هم خواستار مشاهده متن مصوبه شورای عالی امنیت ملی شده بود؛ به حصر سران فتنه اعتراض کرده و گفته بود که در قانون مجازات اسلامی چیزی به نام حصر نداریم. صادقی حتی در سالگرد مرگ داریوش فروهر و همسرش از فعالان ملی مذهبی هم اظهارنظر کرده و منع برگزاری سالگرد برای او را بی دلیل خوانده بود. همه این اظهارات در حالی است که خود او هم که مانند روحانی حقوقدان است(!) به خوبی می داند ماجرا چیست. هم چرایی حصر سران فتنه و رافت نظام را می داند هم علت ممنوع التصویری خاتمی و عدم اعمال مجازات سنگین تر برای او را.

با این حال اظهارات صادقی همچنان با کف و سوت رسانه های معاند نظام برای او، با همان شدت قبل ادامه دارد. تندروی صادقی به اندازه ای است که برخی رسانه های اصلاح طلب ابتدا او را “علی مطهری دوم” نامیدند؛ خود او هم اخیرا لقب “خوزه مورینیو” را برای خودش برگزیده است! اما رفتارهای او بیشتر شبیه نمایندگان تندرو و افراطی مجلس ششم است که بسیاری از آنها یا در فتنه ۸۸ عیار واقعی خود را مشخص کردند و یا به کشورهای غربی و دشمن پناه بردند.