بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان که در قالب هفته نهم لیگ برتر برگزار شد نکات جالبی داشت که با کالبد شکافی دقیق آن می توان به حواشی عمدی و برخی اتفاقات پشت پرده پی برد. این  اتفاقات وقتی با اتفاقات برخی از بازی های دو فصل اخیر پرسپولیس کنار هم گذاشته می شوند پازلی […]

 

sedaghatkhabar-ir_tiaz_dargiri

بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان که در قالب هفته نهم لیگ برتر برگزار شد نکات جالبی داشت که با کالبد شکافی دقیق آن می توان به حواشی عمدی و برخی اتفاقات پشت پرده پی برد.

این  اتفاقات وقتی با اتفاقات برخی از بازی های دو فصل اخیر پرسپولیس کنار هم گذاشته می شوند پازلی را تکمیل می کنند، پازلی که سوالات بزرگی در ذهن فوتبال دوستان ایجاد می کند.

اگر چند مورد این اتفاقات را بررسی کنیم پاسخ خیلی از سوالات مشخص می شود.

۱ ) جمعه ۹۵/۰۲/۰۳  بازی استقلال اهواز و پرسپولیس تهران، میزبان: استقلال اهواز

قبل از این بازی،میزبانی تمامی بازی های استقلال اهواز در این ورزشگاه و بدون حواشی بود ولی در این بازی حواشی زشت و زننده ای رخ داد که تمام دنیا آن را دیدند و عده زیادی مصدوم شدند و صحنه هایی شکل گرفت که دل هر انسانی را به درد آورد. و رای کمیته انضباطی، محکومیت باشگاه اهوازی و محرومیت هواداران آن تیم از بقیه بازی ها تا اطلاع ثانوی بود.

۲ ) هفته ۲۲ فصل پانزدهم لیگ برتر، پرسپولیس و تراکتور

حاضران در استادیوم و حتی کسانی که از طریق تلویزیون شاهد بازی بودند انواع تخلفاتی را در این بازی دیدند که بدون شک برای اولین بار در فوتبال ایران بود. آن هم پیش چشمان تیزبین مامور فیفا که برای بررسی امنیت استادیوم های ایران به خاطر شکایت فدراسیون عربستان، در استادیوم حاضر شده بود.

بنابه اظهارات تماشاگران حاضر در دیدار دو تیم ؛ این میدان بی شباهت به جبهه های جنگ  نبود. پرتاب نارنجک و اشیای دیگر به سمت اعضای تیم میهمان و پناه بردن آنها به وسط زمین. بی گمان اگر خود پرسپولیس در استادیوم تیم های رقیب با چنین استقبالی روبرو شود از ادامه بازی خودداری می کند و سعی می کند در حکم کمیته انضباطی تاثیر بگذارد.

آن بازی نقطه عطفی در روابط طرفداران پرسپولیس و تراکتور بود. از آن تاریخ به این سو متاسفانه شاهد جایگزینی دشمنی میان طرفداران این دو تیم به جای کل کل های مرسوم فوتبالی هستیم. یادآوری آن صحنه ها هنوز عذاب آور است نماینده هیچ کشور متخاصمی تاکنون چنان روز سختی را در استادیوم آزادی نگذرانده است که نماینده آذربایجان قهرمان گذراند.

تبعات این بازی برای فوتبال ایران جبران ناپذیر بود. امتیاز میزبانی تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا برابر تیم های عربستانی از دست رفت. حیثیت فوتبال ایران و همچنین فرهنگ و تمدن مردم ایران زیر سوال رفت و باشگاه های ایرانی از نظر مالی و حیثیتی و همچنین نتیجه ضرر های زیادی را متحمل شدند.

در برابر این همه آثار فاجعه آمیز آرای مختصری علیه پرسپولیس  صادر شد و آخر سر کاسه و کوزه ها سر تراکتورسازی شکسته شد.

۳ ) هفته پنجم فصل جاری لیگ برتر، تراختور و پرسپولیس، ورزشگاه اختصاصی تراکتور.

از چند هفته قبل حواشی بازی از طرف پرسپولیس کلید خورده بود و ظاهرا اقداماتی هم تدارک دیده شده بود. گویا پرسپولیسی ها به خاطر فاجعه فصل گذشته منتظر انتقام طرفداران تراکتور بودند اما طرفداران تراکتور به صورت خودجوش با انتشار بیانیه هایی همدیگر را دعوت به آرامش کردند و به نمایش گذاشتن فرهنگ والای آذربایجان را بهترین راه برای انتقام از حملات ناجوانمردانه طرفداران پرسپولیس در آزادی تشخیص دادند و برای کاستن از حواشی قبل از بازی ، کانون هواداران و در راس آن رییس کانون و معاونت فرهنگی به همراه تعدادی از اعضای کانون و لیدر ها به استقبال تیم پرسپولیس رفتند( که البته خبرنگاران تهرانی، همان خبرنگارانی که در ادامه به نقش آنها در حوادث بعد از بازی اشاره خواهد شد، آگاهانه آن را به صورت تحریف شده مخابره کردند و مدعی شدند طرفداران پرسپولیس در فرودگاه از این تیم استقبال کردند و رئیس کانون هم همانطور که می دانیم بدون توجه به تلاش هایش در جهت جمع کردن حاشیه ها از سوی کمیته انضباطی با دو جلسه محرومیت روبرو شد) بازی شروع شد و بر خلاف انتظار برخی ها بدون حاشیه تمام شد هواداران ورزشگاه را ترک کردند خبرنگاران وابسته به پرسپولیس وقتی دیدند حاشیه سازی یک ماهه آنها ثمری نبخشیده عصبانی شدند و دنبال بهانه ای گشتند و نیم ساعت بعد از بازی که تماشاگران استادیوم را تخلیه کرده بودند به هدف خود رسیدند. آنها برای ایجاد حاشیه و درگیری با صندلی و پایه دوربین اقدام به ضرب و شتم کارگر استادیوم کردند و با دخالت برخی از لیدرها درگیری را که دنبالش بودند ایجاد کردند و چون مخابره کردن اخبار به تهران هم در انحصار خودشان بود، آن را به صورت وارونه انعکاس دادند. یک دلیل محکم اینکه اگر طبق ادعای خودشان، توسط عوامل باشگاه تراکتورسازی مجروح شده بودند، قطعا از سر و صورت خونینشان عکس و فیلم می گرفتند همانطور که دیروز دراهواز سرها وصورت های خونین را به تصویر کشیدند. در تبریز اگر خونی از دماغ کسی جاری می شد مطمئنا این خبرنگاران انحصاری آن را به شکلی مبالغه آمیز به تصویر کشیده و منتشر می کردند

خلاصه اینکه کمیته انضباطی بدون توجه به مخابره اخبار دروغ که دروغ بودن اکثر آنها در همان روز بازی اثبات شد. (از جمله: انتقال دروازه بان دوم پرسپولیس به بیمارستان در اثر مضروب شدن توسط تماشاگران که به فاصله چند دقیقه بعد از قرار گرفتن این خبر روی خروجی سایت ها، شخص مورد نظر روی نیمکت پرسپولیس آفتابی شد. و همچنین چاقو خوردن قلعه نویی که توسط خود ایشان قویا تکذیب شد و نیز خبر ضرب و شتم مسئول برگزاری مسابقه که باز توسط خود ایشان تکذیب شد.) و بدون توجه به تلاشهای رئیس کانون هواداران در جهت برقراری آرامش رای به تبرئه عکاسان و عوامل ایجاد حاشیه و محرومیت رییس کانون داد.

۴ ) هفته نهم ۲۸ مهرماه  نود و پنج ؛ بازی استقلال خوزستان و پرسپولیس

بازی به خوبی و خوشی ادامه دارد ؛ سوت های جانبدارانه داور دیدار جو را متشنج کرده و در این میان باز هم حادثه تلخی روی می دهد ؛ در این حادثه تلخ ۳۳ نفر از هواداران دو تیم مصدوم و مجروح می شوند ؛ اما با چیدن این تکه ها در کنار هم، پازل معرفی کننده مقصران این اتفاقات تکمیل می شود و ما در ادامه به آن می پردازیم.

-فرض کنیم در اتفاقات ورزشگاه تختی اهواز در فصل گذشته تماشاگران منسوب به باشگاه اهوازی مقصر بودند و پرسپولیسی ها مظلوم واقع شدند.

– فرض کنیم در اتفاقات بازی هفته ۲۲ لیگ سال گذشته هواداران تراختور  مقصر بودند و پرتاب نارنجک ها و اشیای دیگر را به طرفداران میهمان نسبت دهیم.

-فرض کنیم در هفته پنجم فصل جاری هواداران تراختور مقصر بودند که بازی را به حاشیه نکشیدند و عکاس باشگاه پرسپولیس را مجبور به عکس العمل کردند. و کمیته انضباطی را نیز در محکوم کردن رئیس کانون هواداران تراکتور که از نظر آنها تنها مسئول درگیری های نیم ساعت بعد از بازی بود و نیز در دلجویی از خبرنگاران حاشیه ساز محق بدانیم.

– حتی فرض می کنیم که در اتفاقات دیروز اهواز هم داور و پرسپولیسی ها هیچ نقشی نداشتند و باز پرسپولیس مثل همیشه مظلوم واقع شده است.

حتی با قبول این فرضیات محال سوال بزرگی در ذهن ها ایجاد شده است که پاسخ آن را هر انسان نامغرضی می داند. چرا همه این اتفاقات در بازی هایی می افتد که یک طرفش پرسپولیس است. این سوال را همه از خود می پرسند و جوابش را هم می دانند. غیر از کمیته عدالت گستر!! انضباطی.

با این تفاصیل شناسایی عامل بروز حاشیه های ناخوشایند سالهای اخیر فوتبال ایران را به خوانندگان وا می گذاریم.