رکوردشکنی یا فرافکنی!
رکوردشکنی یا فرافکنی!

ادعای مختار اصغری قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو تبریز مبنی بر رکورد شکنی با تولید ۳۰ هزار دستگاه زمانی رنگ می‌بازد که پیش از این و در سال‌های ۹۲ و ۹۳ اخبار تولید سالانه ۱۱۰ هزار دستگاه از قول مدیرعامل پیشین منتشر شده بود. هر چند شرایط و نوع تولید در این سال‌ها تغییر یافته […]

ادعای مختار اصغری قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو تبریز مبنی بر رکورد شکنی با تولید ۳۰ هزار دستگاه زمانی رنگ می‌بازد که پیش از این و در سال‌های ۹۲ و ۹۳ اخبار تولید سالانه ۱۱۰ هزار دستگاه از قول مدیرعامل پیشین منتشر شده بود.

هر چند شرایط و نوع تولید در این سال‌ها تغییر یافته و کلاس کاری تولیدات ایران خودرو تبریز ارتقا یافته ولی با علم به این موضوع نیز نمی‌توان گفت که رکوردی در این شرکت جابه‌جا شده، زیرا با فرض ضریب ۱٫۲ نسبت خودروی سواری به باری تغییر چندانی در رقم‌ها ایجاد نمی‌شود.

البته واقف به عادت برخی مدیرانی که به هر نحو ممکن سعی می‌کنند در پرونده مدیریتی خود اعداد، ارقام و آمار را به گونه‌ای اعلام کنند که در ذهن افکار عمومی نشان از یک کار بزرگ و بی‌سابقه و در حالت کلی رکوردشکنی محسوب شود نیز هستیم. اما افکار عمومی با رصد کردن اخبار صنعت استان به دنبال پاسخ این پرسش هستند که چگونه می‌شود آمار اعلام شده در سال ۹۳ از تولید ۹۵ هزار خودرو حکایت کند و هیچ رکوردی برای آن ثبت نشود اما برای نیمه نخست سال‌جاری تولید ۳۰ هزار خودرو رکورد اعلام شود. این گونه بازی با کلمات در خصوص آمار اعلام شده به نوعی توهین و سر درگمی افکار عمومی شده و مانع از اخذ تصمیمات صحیح و اصولی مدیریتی می‌شود.

به نظر می‌رسد حکایت تولید خودرو و آمار اعلام شده از زبان مدیرعامل سابق و قائم مقام مدیر عامل جدید شرکت ایران خودرو تبریز دستخوش بازی با کلمات شده و پیشینه تولید روزانه ۶۰۰ دستگاه خودرو در این شرکت از آرشیو آن حذف شد که امروز تولید ۳۰ هزار دستگاه رکورد شکنی روایت می‌شود.

استان آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب صنعتی کشور و با داشتن کارخانجات مادر در زمینه صنعت، شفاف‌سازی و اعلام آمارهای دقیق در مورد تولیدات خودرو باید با نهایت دقت و تیزبینی مورد مداقه و بحث قرار گرفته و پس از آن توسط رسانه‌ها انتشار و بازتاب داشته باشد چرا که آمار اعلام شده در این خصوص پایه و اساس تصمیم‌گیری‌ها در سطوح مختلف صنعت استان می‌شود.

جای دارد به خاطر قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو تبریز بیاوریم که در مراسم افتتاح خط تولید وانت آریسان در این شرکت، یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو وعده احداث سالن بدنه و رنگ را به تبریزی‌ها داده بود که اشتغال ۲ هزار نفری نیز در پی داشت اما با گذشت دو سال از این وعده نه تنها شاهد تحقق آن نشده‌ایم بلکه در دوران مدیریت جدید موج اخراج نیروی انسانی باعث بیکاری بیش از ۲۰۰ کارگر ایران خودرو تبریز شده است.

متأسفانه در حال حاضر شرکت ایران خودرو تبریز تنها یک واحد مونتاژ صرف است که قطعات اصلی آن از تهران به این شرکت انتقال داده می‌شود و تنها زحمت مونتاژ آن بر عهده ایران خودرو تبریز است که صد البته انتقال این قطعات سنگین در جاده‌ها خطرات و صدمات جبران‌ناپذیری را با خود به همراه دارد.

هر چند پس از انتقال خط تولید آریسان و سمند به ایران خودرو تبریز و وعده مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر ایجاد خطوط رنگ، بدنه و خطوط جدید خودرو امید توسعه روز افزون این شرکت و ایجاد اشتغال مولد می‌رفت لیکن بنا به شواهد موجود ایران خودرو تبریز نیز می‌رود تا دچار عاقبت سایت ایران خودرو در کرمانشاه شود.