لزوم توجه به شاخص منابع انسانی در معرفی شرکت‌های برتر منطقه آذربایجان
لزوم توجه به شاخص منابع انسانی در معرفی شرکت‌های برتر منطقه آذربایجان

میراحد حسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اقدامی که سازمان مدیریت صنعتی از چند سال پیش در جهت رتبه‌بندی و معرفی شرکت‌های برتر منطقه آغاز کرده پیش از اینها باید آغاز می‌شد و در گذشته جای خالی چنین طرحی در منطقه و به‌ویژه استان آذربایجان‌شرقی کاملا احساس می‌شد. وی افزود: به نظر می‌رسد […]

میراحد حسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اقدامی که سازمان مدیریت صنعتی از چند سال پیش در جهت رتبه‌بندی و معرفی شرکت‌های برتر منطقه آغاز کرده پیش از اینها باید آغاز می‌شد و در گذشته جای خالی چنین طرحی در منطقه و به‌ویژه استان آذربایجان‌شرقی کاملا احساس می‌شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد شاخص‌ها و معیارهایی که سازمان مدیریت صنعتی جهت ارزیابی شرکت‌ها در نظر گرفته بسیار سنجیده و کارشناسی شده هستند اما لازم است چک لیستی از این شاخص‌ها و معیارها و همچنین مواردی که می‌تواند در ارتباط با واحدهای تولیدی مهم و تاثیرگذار باشد، تهیه و تدوین شود.

حسینی با اشاره به شاخص‌هایی مثل صورت حساب سود و زیان سالانه، میزان صادرات و کیفیت محصول تولیدی اظهار داشت: توجه به منابع انسانی در واحدهای تولیدی در رتبه‌بندی شرکت‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که این منابع انسانی است که یک واحد تولیدی را به سود می‌رساند و اگر از منابع انسانی غفلت شود هدف‌هایی که برای واحد تولیدی پیش‌بینی شده هرگز رنگ تحقق به خود نخواهد گرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در بحث منابع انسانی هم شاخص‌هایی مثل توجه به رفاه کارگران، میزان امکانات غیرنقدی برای کارگران، مسکن، کمیته ایمنی و حفاظت، خانه‌های بهداشت و معاینات دوره‌ای پرسنل، وجود تشکل‌های کارگری و … باید مد نظر باشد.

وی خاطرنشان کرد: مواردی مثل رخداد اعتصابات کارگری، تعطیلی کارخانه در مقاطع خاص و بیکاری کارگران کارخانه نیز نباید از نظر دور داشته شود و به عنوان نمره منفی برای واحدهایی که با چنین مسائلی مواجه بوده‌اند، لحاظ شوند.

این مسئول ادامه داد: در برخی مواقع لازم است آسیب شناسی فعالیت‌های یک ساله شرکت‌ها و ماحصل ارزیابی‌های صورت گرفته بررسی شود و با تهیه فرم‌های نظرسنجی در مورد نحوه برگزاری طرح در هر دوره نقاط قوت و ضعف شناسایی و در جهت تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف اقدام شود.

حسینی افزایش شرکت‌های برتر از ۱۰۰ واحد به ۵۰۰ واحد را اقدامی مثبت خواند و افزود: با توجه به اینکه طرح رتبه بندی و معرفی شرکت‌های برتر منطقه آذربایجان رفته رفته جایگاه مطلوب خود را در میان شرکت‌ها باز می‌یابد، موجب ارتقاء رقابت و توسعه فعالیت شرکت‌ها می‌شود.