سکونت ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت تبریز در ۵ هزار هکتار بافت فرسوده و حاشیه‌نشین
سکونت ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت تبریز در ۵ هزار هکتار بافت فرسوده و حاشیه‌نشین

صادق نجفی اظهار داشت: این دستگاه‌ها، متولی تملک و اجرای کاربری‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی و اداری هستند، با این حال، خبری از اقدامات این ارگان‌ها برای تملک و احداث و ارایه خدمات عمومی در این بخش‌ها نیست. وی با اشاره به اینکه برنامه‌های شهرداری تبریز وارد حوزه‌های جدی اجتماعی شده است، گفت: با تاکیدات […]

صادق نجفی اظهار داشت: این دستگاه‌ها، متولی تملک و اجرای کاربری‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی و اداری هستند، با این حال، خبری از اقدامات این ارگان‌ها برای تملک و احداث و ارایه خدمات عمومی در این بخش‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های شهرداری تبریز وارد حوزه‌های جدی اجتماعی شده است، گفت: با تاکیدات مستمری که رهبر معظم انقلاب در مورد مباحث آسیب‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند، خود را موظف به نقش‌آفرینی در این حوزه می‌دانیم.

نجفی احداث مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد توسط شهرداری تبریز را از اقدامات تاثیرگذار شهرداری در زمینه آسیب‌های اجتماعی خواند و افزود: این مرکز، با هزینه ۴ میلیارد تومان، توسط شهرداری تبریز احداث شده و زمینه اسکان یک‌هزار و ۶۰۰ نفر را فراهم کرده‌ است؛ به این ترتیب، تبریز که در عرف رایج اجتماعی به «شهر بدون گدا» شهرت دارد، امروز در سایه همکاری بخش‌های مختلف انتظامی، درمانی و تحقیقاتی با شهرداری تبریز، عنوان «شهر بدون‌ معتاد متجاهر» را از آن خود کرده است.

شهردار تبریز با بیان این‌که حدود ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت تبریز در ۵ هزار هکتار بافت‌ فرسوده و حاشیه‌نشین این شهر سکونت دارند، اظهار داشت: از این حیث، تبریز در رتبه دوم وسعت و جمعیت ساکن در بافت‌های ناکارآمد شهری قرار گرفته است؛ این موضوع با توجه به استقرار شهر در روی گسلی خطرناک، زنگ‌خطری است که دفع آن نیازمند یک توجه ملی است.

وی متذکر شد: تبریز به واسطه پذیرش مهاجرت‌‌های متعدد و حاشیه‌‌نشینی دامنه‌دار، با جمعیت حدود ۲ میلیون نفر سومین کلان‌شهر پرجمعیت کشور پس از تهران و مشهد است؛ با این حال، شهرداری تبریز علی‌رغم ضعف زیرساخت‌های حمل و‌ نقل، خدمات شهری و درآمدهای پایدار، برنامه‌های توسعه و خدمتگزاری شهر را پیگیری می‌‌کند.

شهردار تبریز، اسکان ۹۰۰ خانوار حاشیه‌نشین در شهرک ارم و اندیشه تبریز، اجرای رمپ‌های خروجی از ملازینال، یوسف‌آباد و شهرک ارم به اتوبان پاسداران، «طرح نجات تبریز» به طول چهار کیلومتر و مسیرگشایی سیلاب قوشخانه و ملازینال را از اهم اقدامات شهرداری تبریز در مهار حاشیه‌نشینی خواند.

نجفی انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ را یک فرصت ملی توصیف و خاطرنشان کرد: تاثیرات و برکات این عنوان بین‌المللی، تنها محدود به تبریز نیست، بلکه متوجه تمام کشور است. این دستاورد می‌تواند نقش اساسی در تحول برنامه‌های گردشگری کشور ایفا کند؛ از این رو پیشبرد برنامه‌های آن، تنها از عهده شهرداری و سایر مجموعه‌های محلی ساخته نبوده و نیازمند نگرش ملی دولت و مجلس محترم به بحث تبریز ۲۰۱۸ است.