لزوم شناسایی مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده در کشورهای عضو مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا/ ترویج گردشگری در آسیا و تقویت همکاری‌های متقابل
لزوم شناسایی مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده در کشورهای عضو مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا/ ترویج گردشگری در آسیا و تقویت همکاری‌های متقابل

وزرای گردشگری مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا در تبریز بیانیه‌ای را برای اختتامیه این مراسم مکتوب کرده‌اند که در این بیانیه آمده است: ما وزیران و هیأت‌های نمایندگی از کشورهای عضو مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا که در نخستین نشست وزیران گردشگری در تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی در ایران شرکت کرده بودیم خواستار ترویج گردشگری در […]

وزرای گردشگری مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا در تبریز بیانیه‌ای را برای اختتامیه این مراسم مکتوب کرده‌اند که در این بیانیه آمده است: ما وزیران و هیأت‌های نمایندگی از کشورهای عضو مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا که در نخستین نشست وزیران گردشگری در تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی در ایران شرکت کرده بودیم خواستار ترویج گردشگری در آسیا و تقویت همکاری‌های متقابل هستیم.

این بیانیه می‌افزاید: اهداف و مقاصد این جلسه غلبه بر نگرانی کشورهای آسیایی در زمینه توسعه پایدار گردشگری است.

در این بیانیه به اهمیت گردشگری در نزدیک کردن ملت‌ها تأکید شده و از آن به عنوان ابزاری برای بهبود کیفیت زندگی مردم و ایجاد صلح در منطقه و رشد اقتصادی و اجتماعی اعضای مجمع نام برده شده است.

در این بیانیه بر ظرفیت بالای گردشگری به ویژه ظرفیت‌های اکوتوریسم در بین کشورهای عضو مجمع و افزایش سهم کشورهای عضو در گردشگری جهانی و همچنین همکاری کشورهای عضو در زمینه ترویج گردشگری بین‌المللی تأکید شده است.

در بیانیه اجلاس وزیران گردشگری مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا در تبریز با اشاره به نقش توسعه پایدار گردشگری در توسعه ثبات، امنیت و دوستی میان کشورهای عضو، آمده است: حفظ و ترویج فرهنگ جوامع محلی و همچنین توانمندسازی، کاهش فقر و توانایی مالی گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه مانند جوانان و زنان از اثرات توسعه پایدار گردشگری است.

در این بیانیه با یادآوری نقش قابل توجه گردشگری در حفظ تنوع زیستی، گیاهان و جانوران، محیط زیست و اقتصاد بر ضرورت شناخت مناطق کمتر شناخته شده گردشگری تأکید شده است.

در این بیانیه تأکید بر آگاهی از رابطه بین گردشگری و تغییر آب و هوایی و اثرات آن در تغییرات محیطی و گردشگری و همچنین ابراز نگرانی از فعالیت منفی موثر بر گردشگری همچون آلودگی منابع آبی و زیرزمینی از دیگر موارد بیانیه است که در ذیل به آن اشاره شده است:

۱-تأسیس گروه کاری مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در حوزه گردشگری برای تهیه برنامه عمل گردشگری در آسیا با توجه به توسعه پایدار.

در اجلاس از ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای آماده‌سازی و توزیع برنامه یاد شده و همچنین میزبانی اولین نشست کارشناسان ارشد گردشگری به منظور تبادل نظر و شناسایی راه‌ها و روش‌های جمع‌بندی نسخه نهایی پیش‌نویس برای ارائه به نشست وزرا استقبال کرد.

۲- انجام اقدامات لازم به منظور تعریف ساز و کاری نوین با هدف تسهیل گردشگری در فناوری‌های پیشرفته، اشتراک‌گذاری دانش و انتقال فناوری در میان کشور‌های عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا.

جمهوری اسلامی ایران به منظور تحقق این هدف آمادگی خود را به منظور ایجاد شبکه مشترک گردشگری برای تأمین چهارچوب اشتراک گذاری  اطلاعات مرتبط با مقاصد گردشگری، تجربیات و کارکردهای موفق دولت‌های عضو مجمع اعلام کرد. ذی‌نفعان گردشگری می‌توانند با بهره‌گیری از چهارچوب یاد شده در توسعه و گسترش گردشگری در منطقه آسیا گام بردارند. شبکه مذبور همچنین می‌تواند در آینده تقسیم‌بندی‌های مختلفی همچون شبکه بازاریابی مشترک گردشگری و شبکه مشترک آموزش گردشگری را دارا باشد.

۳- با در نظر گرفتن ارزش‌های مذهبی و فرهنگی کلیه کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در خواست به عمل آمد تا با اتخاذ اقداماتی نظیر تسهیل در اعطای روادید، تعریف تورهای ترکیبی و محصولات مشترک، تبلیغ در برقراری ارتباط و افزایش پروازهای مستقیم، شناسایی مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده در کشورهای عضو، همکاری مشترک به منظور توسعه بازار گردشگری منطقه‌ای و همچنین افزایش شمار بازدیدکنندگان از کشورهای همسایه نسبت به توسعه گردشگری در منطقه اهتمام ورزند.

۴- دعوت از کلیه اعضای کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا برای تأمین خدمات و تسهیلات قابل دسترس و همچنین استانداردهای یکپارچه برای گردشگری در منطقه.

۵- تشویق ابتکاراتی برای به اشتراک‌گذاری دانش از طرقی همچون برپایی دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای نیروهای انسانی در زمینه‌های استانداردها و کیفیت مطلوب صنعت گردشگری، پشتیبانی‌های فنی و همکاری برای گردشگری و صنایع وابسته.

۶- دعوت از تمام کارگزاری‌های مالی بین‌المللی و سرمایه‌گذاران خارجی برای پشتیبانی و حمایت از پروژه‌های توسعه گردشگری در کشورهای در حال توسعه آسیا.

۷-  تشویق آژانس‌های حمل و نقل گردشگری، هتل‌داران، تورگردانان، مؤسسات مسافرتی برای به‌کارگیری فناوری‌های نوین در حوزه‌هایی همچون بهینه‌سازی انرژی، فناوری‌های مبتنی بر سوخت‌های غیر فسیلی، مدیریت پساب‌ها و فناوری‌های سبز که همه د کاهش آثار تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند.

۸- این بیانیه به عنوان چهارچوبی برای فعالیت‌های آتی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در حوزه گردشگری مدنظر قرار خواهد گرفت.

۹- از پیشنهاد پادشاهی کامبوج و جمهوری خلق بنگلادش برای میزبانی به ترتیب دومین و سومین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا استقبال به عمل آمد.

۱۰- ضمن تبریک به شهر تبریز برای انتخاب به عنوان پایتخت گردشگری سازمان همکاری‌های اسلامی در سال ۲۰۱۸، مراتب تشکر و قدردانی خود از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی اجلاس وزراء و پذیرایی گرم و میهمان نوازی آنها را اعلام می‌داریم.