خاورمیانه به مأمن گروه‌های سلفی‌گری و تروریستی تبدیل شده است/ ایران می‌تواند به چهار راه گردشگری شرق و غرب جهان تبدیل شود
خاورمیانه به مأمن گروه‌های سلفی‌گری و تروریستی تبدیل شده است/ ایران می‌تواند به چهار راه گردشگری شرق و غرب جهان تبدیل شود

اسحاق جهانگیری صبح امروز در نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا در محل هتل لاله تبریز اظهار داشت: ما در اینجا به عنوان اعضای مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا گردهم آمدیم تا از زاویه و مسؤولیت کمیسیون فرهنگی، مجمع گردشگری را موضوع همکاری عملی قرار دهیم. وی افزود: گفت‌و‌گو، درک متقابل و همکاری می‌تواند […]

اسحاق جهانگیری صبح امروز در نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا در محل هتل لاله تبریز اظهار داشت: ما در اینجا به عنوان اعضای مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا گردهم آمدیم تا از زاویه و مسؤولیت کمیسیون فرهنگی، مجمع گردشگری را موضوع همکاری عملی قرار دهیم.

وی افزود: گفت‌و‌گو، درک متقابل و همکاری می‌تواند در همه زمینه‌ها برای یکایک کشورها ظرفیت مکمل فراهم آورد و از تهدیدهای موجود بکاهد؛ گردشگری یعنی میدان آشنایی و آشتی انسان با جامعه و با تاریخ و فرهنگ کشورهای دیگر؛ یعنی فهم زندگی، ابعاد گوناگون آن و کشف ذخایر مختلف تاریخی و فرهنگی.

* مجمع گفت‌و‌گوی همکارهای آسیا می‌تواند زمینه‌ساز توسعه باشد

جهانگیری با بیان اینکه مجمع گفت‌و‌گوی همکارهای آسیا با امید به همگرایی بیشتر میان دولت‌های آسیایی تشکیل شده است و این نهاد می‌تواند زمینه‌ساز توسعه باشد؛ اذعان داشت: امروز توسعه اقتصادی و صنعتی آسیا باعث افزایش نقش کشورهای این قاره در تعاملات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سطح بین‌المللی شده و کشورهای امن منطقه در این فرآیند بهره بیشتری برده‌اند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برنامه‌های مجمع در زمینه مدیریت‌های علمی، تکنولوژی، آموزش، امنیت، انرژی، آب و غذا می‌تواند نقش ارزنده‌ای داشته و فرهنگ گردشگری به توسعه پایدار و همه جانبه در جهان کمک‌های شایانی می‌کند.

وی یادآور شد: این قاره به دلیل گستردگی، تاریخ کهن و جاذبه‌های طبیعی از استعدادهای بسیاری برخوردار است که با سیاست‌گذاری و انتقال تجارب، گسترش آموزش و معرفی جاذبه و ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند به توسعه عملی این بخش منجر شود.

* لزوم کاهش خشونت و افزایش امنیت همگانی برای پیشبرد توسعه پایدار

جهانگیری تأکید کرد: گردشگری صنعتی درآمدزا و اشتغال‌زا است؛ اما باید در گسترش و تعیین مناسبات فرهنگی و سیاسی میان ملل مختلف، ارتقای فرهنگ گفت‌و‌گو مورد توجه قرار گیرد و لازم است با کاهش خشونت و افزایش امنیت همگانی برای پیشبرد توسعه پایدار تلاش شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز منطقه خاورمیانه در نتیجه سیاست‌های کینه توزانه بیگانگان چهره ناامنی به خود گرفته که با تعامل میان ملت‌ها می‌توان به مقابله با این تفکر شوم پرداخت؛ زیرا یکی از دلایل افتراق میان کشورهای آسیا، حضور و دخالت دولت‌های بیگانه در جای‌جای این قاره بزرگ بوده که نه تنها کمکی به پیشرفت کشورها نکرده بلکه موجب استثمار منابع غنی منطقه شده است.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: وضعیت سوریه، یمن و عراق نتیجه همین اختلاف افکنی‌های بیگانگان هست و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند همکاری کشورهای آسیا هستیم و راه حل بحران‌های منطقه‌ای باید متناسب با ویژگی‌های خاص منطقه و با مشارکت و خواست خود مردم منطقه اجرا شود.

جهانگیری با تأکید بر اینکه رونق گردشگری میان کشورهای حوزه تمدنی آسیا که دارای اشتراکات و قرابت فرهنگی،‌ تاریخی و زبانی فراوانی هستند موجب تقویت ثبات منطقه ای می‌شود، گفت: امروز که منطقه خاورمیانه در نتیجه سیاست‌های کینه توزانه و تفرقه افکنانه به مأمن گروه‌های سَلَفی‌گری و تروریستی تبدیل شده است، با تعامل میان ملت‌ها و تکیه بر ارزش‌های مشترک انسانی و تمدنی، می‌توان به مقابله با این تفکر شوم پرداخت و برای سعادتمندی ملت‌ها تلاش کرد.

* سند چشم‌انداز ۲۰ ساله اهداف مهمی برای صنعت گردشگری ترسیم کرده است

وی در ادامه با بیان اینکه ایران سرزمینی زیبا، با جاذبه‌های طبیعی فراوان است به گونه‌ای که در آثار مستشرقان همواره به نیکی از این سرزمین یاد شده است، افزود: سند چشم‌انداز ۲۰ ساله اهداف مهمی برای صنعت گردشگری ترسیم کرده که می‌تواند در همکاری میان اعضای مجمع محل توجه باشد.

جهانگیری اذعان داشت: در سه سال گذشته توفیقات دولت جمهوری اسلامی ایران در جلب گردشگران خارجی چشمگیر بوده و توافق برجام نقطه عطفی برای ایجاد شرایط گردشگری به شمار می‌رود و باید با افزایش همکاری‌ها قدردان این فرصت‌ها باشیم و از آن برای توسعه مناسبات و تعاملات بین‌المللی بهره بریم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در این میان ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و تمدن ممتاز خود می‌تواند سهم و نقش ویژه‌ای داشته باشد. اگر دیروز راه‌هایی همچون ابریشم، ایران را به مفصل شرق و غرب تبدیل می‌کرد امروز هم ظرفیت‌های فراوان گردشگری این کشور را در چهارراه و چهار فصل گردشگری و سفر قرار داده است.

وی گفت: ایران در کنار ظرفیت‌های عظیم انسانی، فرهنگی و تاریخی خود، سرزمینی بسیار زیبا با تنوع اقلیم چهارفصل، با جاذبه‌های طبیعی فراوان در گوشه گوشه کشور از شمال تا جنوب، از غرب تا شرق و مرکز کشور است به گونه‌ای که در آثار مستشرقان و گردشگران منصف در طول تاریخ همواره به نیکی از این سرزمین یاد شده است.

وی تصریح کرد: همه ما آگاهیم که گردشگری اساساً مقوله‌ای میان فرهنگی و صنعتی میان بخشی است. از این رو تحقق اهدافی از این دست چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح ملی مستلزم همکاری و همراهی نهادهای حاکمیتی و مدنی است.

* توافق برجام نقطه عزیمتی برای ایجاد شرایط مساعد توسعه گردشگری به شمار می‌آید!

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: در اینجا باید همه دستگاه‌های مختلف با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان متولی اصلی این صنعت هماهنگ باشند و در سطح منطقه‌ای و قاره‌ای باید راه بر همکاری میان دولت، میان نهادها و شبکه‌های مردمی و میان سازمان‌های ملی و جهانی گشوده شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در کشور ما توفیقات دولت در سه سال گذشته در جذب گردشگران خارجی چشمگیر بوده است و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری توانسته است توجیه اقتصادی پیدا کند.

جهانگیری گفت: توافق برجام نقطه عزیمتی برای ایجاد شرایط مساعد توسعه گردشگری به شمار می‌آید و علاقه‌مندی برای شرکت در بازار گردشگری ایران فرصت‌های جدیدی به وجود آورده است.

وی بیان کرد: باید با همفکری، همدلی و همکاری قدردان این فرصت‌ها باشیم و از آن برای توسعه مناسبات و تعاملات بین‌المللی و حضور موثر در منظومه‌های مالی و اقتصادی صنعت گردشگری بهره گیریم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست و نشست‌هایی از این دست، از آن رو که مناسب‌ترین و ممکن‌ترین گونه‌های همکاری در توسعه گردشگری را به همراه دارد، فرصتی مغتنم است.

وی گفت: ما به عنوان جوامع بین‌المللی از دیرباز تاکنون زیسته‌های مشترک و پیوندهای مشترک داشته‌ایم. امروز می‌توانیم هم پیمانان خوبی در گردشگری باشیم. می‌توانیم به خود و دیگران نشان دهیم که گردشگری فهم درست خود و دیگران، درک زیبایی طبیعت و آثار خداوند، تأمل در تاریخ و فرهنگ و ارتقای کیفیت زندگی است.