تأثیر ۹ درصدی صنعت گردشگری در تولید ناخالص جهانی/ ایجاد ۳۲۸ میلیون شغل در دنیا
تأثیر ۹ درصدی صنعت گردشگری در تولید ناخالص جهانی/ ایجاد ۳۲۸ میلیون شغل در دنیا

واندید لینگچون صبح امروز در نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت‌‌‌و‌گوی همکاری آسیا در محل هتل کایا تبریز اظهار داشت: در دهه اول سال ۲۰۰۰ نقش گردشگری محدود به صنعت میهمان‌نوازی و کافه‌ها بود؛ امروز تصویر اقتصادی گردشگری بسیار بیشتر شده و این کار دامنه کاملی از محصولات کشاورزی و محصولات سرمایه‌ای ساختمانی و … […]

۱۳۹۵۰۶۰۸۰واندید لینگچون صبح امروز در نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت‌‌‌و‌گوی همکاری آسیا در محل هتل کایا تبریز اظهار داشت: در دهه اول سال ۲۰۰۰ نقش گردشگری محدود به صنعت میهمان‌نوازی و کافه‌ها بود؛ امروز تصویر اقتصادی گردشگری بسیار بیشتر شده و این کار دامنه کاملی از محصولات کشاورزی و محصولات سرمایه‌ای ساختمانی و … را در بر می‌گیرد.

وی افزود: صنعت گردشگری با توجه به نقش تحرک‌پذیری که در حوزه اقتصادی دارد دستخوش تغییر و تحول است و با ظهور جهانی شدن رشد فناوری اطلاعات به مردم این امکان را داده است به مقاصدی سفر کنند که قبلاً دور از دسترس بودند و تحول زیرساخت‌های ارتباطی عامل حیاتی در تغییرات و به نفع جریان بین‌المللی گردشگری بوده است.

لینگچون با بیان اینکه امروز گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی دنیا محسوب می‌شود و بزرگ‌ترین حرکت صلح‌آمیز مردم در فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود، افزود: طبق آمار شورای جهانی مسافرت و گردشگری تأثیر جهانی این صنعت بسیار مهم بوده و تا ۹ درصد به تولید ناخالص جهانی کمک کرده و ۳۲۸ میلیون شغل در جهان ایجاد کرده است.

دبیرکل مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا خاطرنشان کرد: گردشگری تنها صنعت کسب و کار را به کشور نمی‌آورد و محرک رشد جدید در آسیا و جهان است و مشارکتی مثبت در رشد اقتصادی کشورها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تأثیرات مثبت صنعت گردشگری شامل رشد و تحول صنایع مختلفی است که مستقیماً به صنعت گردشگری ارتباط دارد، ادامه داد: با این وجود چگونگی ایجاد گردشگری پایدار چالشی است که نیازمند توجه جدی است و رشد گردشگری به صورت کنترل نشده می‌تواند به تخریب محیط زیست منجر شود.

دبیرکل مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا تأکید کرد: محیط زیست خونی بوده که در پیکره گردشگری در جریان است بنابراین باید از آن صیانت کرد تا زمینه‌های رشد پایدار گردشگری فراهم آید.

وی با بیان اینکه اکثراً سود گردشگری به طرف‌های خارجی باز می‌گردد و در این میان سهم مردم بومی محدود است، اضافه کرد: راهبردهای طراحی برای رشد پایدار گردشگری نیازمند تلاش و ارزیابی دولت‌ها است که زمینه‌های ارتباطات موثر اقتصادی را فراهم آورند.

لینگچون خاطرنشان کرد: جدای از تأثیر اقتصادی، جهانگردی محفلی است برای افزایش صلح در میان ملت‌ها و سفر به نقاط مختلف می‌تواند دید و نگرش جدید به کشورها داده و روابط بین‌المللی را مورد توجه قرار دهد که مثال کامل برای این ادعا جلسه امروز است که ما ضمن اینکه از مکان‌های دیدنی تبریز دیدن کردیم درصدد هستیم در این جلسه برای تحقق گردشگری پایدار برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: در این ارتباط لازم می‌دانم از دولت جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این اجلاس تشکر کنم؛ در عین حال باعث افتخار است که به همه شرکت‌کنندگان در این اجلاس در این شهر خاص تبریز خوش آمد بگویم.

دبیرکل مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا با بیان اینکه این اجلاس در سطح وزارتی بوده و همایشی است که مقامات کلیدی را گرد هم می‌آورد که بتواند صنعت گردشگری را به صورت پایدار پیش برند، افزود: آسیا قاره‌ای است با هزاران سال سابقه تمدنی کهن؛ این قاره تاریخی دیرین و مستحکم داشته و دارای شگفتی‌های خیره‌کننده و میراث فرهنگی ارزشمندی است.

وی توضیح داد: با وجود مقاصد گردشگری متنوع می‌توان در مناطق مختلف پیشنهادات زیادی برای مشارکت در ایجاد و توسعه صنعت گردشگری داشته باشیم؛ گردشگری نه تنها می‌تواند کسب و کار را به آسیا بیاورد بلکه می‌تواند رشد اقتصادی را در این قاره ارتقاء دهد.

دبیرکل مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا با بیان اینکه ای.سی.دی سکویی است که همکاری جمعی تقویت نموده و مزایای آن را به بیش از ۳۷ کشور تسری دهد، ابراز داشت: ظرفیت‌ها ای‌.سی‌.دی می‌تواند به کشورهای عضو اجازه دهد تا شرکای متقابل خود را بیابند و سیاست مشترک گردشگری را فرمول بندی کرده و رشد صنعت گردشگری را در این قاره پیش برند.