دبیری از ریاست شورای شهر کنار بکشد/شهرداری ۱۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران و مردم بدهکار است
دبیری از ریاست شورای شهر کنار بکشد/شهرداری ۱۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران و مردم بدهکار است

انتخابات هیئت‌رئیسه شورای چهارم شهر تبریز یکشنبه آینده برگزار می‌شود و بی‌شک زورآزمایی دوباره اقلیت و اکثریت شورای شهر تبریز، بار دیگر شکاف چندین سال گذشته را باز می‌کند. اما تفاوت انتخابات امسال هیئت‌رئیسه، تشدید انتقادات نسبت به عملکرد ریاست شورای شهر و مدیریت حاکم بر جلسات آن از سوی گرایشات مختلف است که بیش‌ازپیش تداوم ریاست […]

b1431انتخابات هیئت‌رئیسه شورای چهارم شهر تبریز یکشنبه آینده برگزار می‌شود و بی‌شک زورآزمایی دوباره اقلیت و اکثریت شورای شهر تبریز، بار دیگر شکاف چندین سال گذشته را باز می‌کند.

اما تفاوت انتخابات امسال هیئت‌رئیسه، تشدید انتقادات نسبت به عملکرد ریاست شورای شهر و مدیریت حاکم بر جلسات آن از سوی گرایشات مختلف است که بیش‌ازپیش تداوم ریاست دبیری بر شورای شهر را کم‌رنگ‌تر می‌کند.

برای بررسی زوایای انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر تبریز و بررسی عملکرد یک‌ساله مدیریت شورا، به‌پای گفت‌وگو با محمدحسین جعفری، نائب رئیس شورای شهر تبریز نشستیم.

برداشت شما برای انتخابات سال چهارم شورای شهر تبریز چیست؟

جعفری: ما برای انتخابات هیئت‌رئیسه سال چهارم شورای شهر تجربه ۳ سال شورای شهر را در پیش رو داریم که دو سال اول سال دوگانه اقلیت-اکثریت شورای شهر و سال سوم سال تعامل نام گرفت. اما اکنون‌که وارد انتخابات سال چهارم هیئت‌رئیسه شورای شهر می‌شویم، برخلاف احترام به نظر اعضای شورای شهر و ریاست شورا، به نظر می رسد می‌توان شاهد تغییر و تحول جدی در مدیریت شورای شهر باشیم.

هدف سخنان من اخذ تجربه سال‌های گذشته است، ما ۳ سال پر افت‌وخیز را سپری کرده‌ایم؛ ۷۸ درصد وقت شورای شهر صرف هبه شده است و اکنون وظایف شورایی ما در حوزه برنامه‌ریزی، نظارت و تهیه طرح‌های موردنیاز شهری در حداقل قرارگرفته است. بخش عمده‌ای از این مسئله به مدیریت موجود در شورای شهر خصوصاً ریاست شورا بازمی‌گردد.

شورای شهر وظیفه‌ای تمام‌عیار مردمی بر دوش وکلای مردم است و سؤال اینجاست که اعضای شورا، ریاست شورا و روسای کمیسیون‌ها چه میزان وقت نسبت به ایفای نقش نمایندگی وقت گذاشته‌اند؟ این مسائل در این ۳ سال در حداقل میزان قرارگرفته است و نظر ما این است که اگر در سال چهارم شورای چهارم، انتخاب مناسب و تغییری در روند فعلی انجام بپذیرد، می‌تواند متفاوت‌تر از ۳ سال گذشته شورای شهر باشد.

تاکنون وضعیت آرام بوده و در روز یکشنبه اگر جلسه شورا تحت تأثیر مسائلی قرار نگرفته و تشکیل یابد، انتخابات هیئت‌رئیسه انجام می‌پذیرد و امیدواریم اعضای شورای شهر به این نتیجه برسند که در این ۳ سال به یک نوع مدیریت‌شده است و یک سال باقی‌مانده اجازه داده شود با وضعیت دیگری به جلو رود.

ریاست شورای شهر نقش مهمی در مدیریت جلسات شورای شهر دارد.به نظر شما ریاست شورای شهر تبریز در سال چهارم تغییر خواهد یافت؟

جعفری: من در سال دوم و در اوج رایزنی‌های انتخابات شورای شهر پیشنهادی را به آقای دکتر دبیری دادم و ما تلاش داشتیم که تغییری در شورا اتفاق بیفتد اما تغییر حاصل نشد. من آن زمان به ایشان گفتم شما بزرگواری کنید از انتخابات هیئت‌رئیسه و ریاست کنار بکشید تا شورای شهر بدون ریاست فعلی، رئیس دیگری برای خود انتخاب کند ولی آقای دکتر دبیری با “چوخ ممنون” از کنار آن رد شد.

این مسئله رخ نداد ولی به نظرم خوب است که آقای دبیری در سال چهارم این کار را انجام دهد و با کنار کشیدن از کاندیداتوری برای ریاست شورا، شاید به محور وحدت ۲۰ عضو دیگر شورای شهر تبدیل شود. چون اگر در سال چهارم وحدت کاملی حاکم شود، در حوزه مأموریت های شورای شهر می‌توانیم اقدامات خوبی انجام دهیم و برای تبریز ۲۰۱۸، شهرداری می‌تواند با کمک شورای شهر تمام دستگاه‌های دولتی را پای‌کار آورده و عاملی برای جذب بودجه‌های دولتی از تهران باشد.

تسنیم: اختصاص بیشترین وقت به هبه‌ها و عدم نظارت در شورای شهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این مدیریت سرانجامی دارد؟

جعفری: ما می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم ولی نتوانستیم و عمده علت آن به نحوه مدیریت بر شورای شهر باز می‌گردد. بنده هفته گذشته نامه سرگشاده‌ای به شهردار تبریز درباره وام‌های شهرداری نوشتم که سایت بازنشر دهنده آن متأسفانه مغضوب شهردار شد و ما باید قبول کنیم ۳۳۰ میلیارد تومان به بانک شهر بدهکاریم که همچون خوره درآمد شهری را می‌خورد که امیدواریم با تصویب لایحه روز یکشنبه شورای شهر، ما از این بدهی نجات یابیم.

اکنون خود شهرداری می‌گوید که ما ۷۰ میلیارد تومان به پیمانکاران و مردم بدهکاریم که برآورد اعضای شورای شهر بالای ۱۰۰ میلیارد تومان است، اما چرا این اتفاق افتاده است؟

اعضای شورای شهر به‌عنوان مسئول نظارت بر اموال شهرداری و بدهی‌ها و درآمدها و شهرداری و نظارت بر آئین‌نامه مالی شهرداری، نتوانسته‌اند نقش خود را در حوزه نظارت به خوبی انجام دهند و دلیل آن نیز این است که نوع جریان مدیریتی نقش اعضای شورای شهر را قفل کرده است.

 درگذشته دخالت‌هایی از سوی برخی از بدنه شهرداری در انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر دیده‌شده است، نظر شما دراین‌باره چیست؟

جعفری: معمولاً این دخالت‌ها از گذشته بوده و من در روزهای گذشته در جلسه هیئت‌رئیسه از اعضای دیگر خداحافظی کردم که رئیس شورای شهر به من گفت هنوز که اتفاقی نیفتاده است که خداحافظی می‌کنی و من هم پاسخ دادم من مطالبی شنیده‌ام که فردی نمی‌خواهد بنده به‌عنوان عضو منتقد در هیئت‌رئیسه شورا حضورداشته باشم و دخالت‌هایی نیز در ۳ سال گذشته روی‌داده و امسال نیز خواهد شد.

شنیده‌ام که عزل و نصب‌هایی قرار است انجام شود که به‌عنوان گرو نگه‌داشته‌اند تا پس از انتخابات هیئت‌رئیسه انجام گردد، مگر این در اختیار شورای شهر است. در صورت دخالت در انتخابات هیئت‌رئیسه از خارج از شورا، برونداد آن خود را در انتصابات و تغییر مدیریتی در شهرداری تبریز نشان خواهد داد.

عزل و نصب‌ها باید منطقی باشد و برای امتیاز و جمع شدن اطراف یک نفر غیرمنطقی است؛ امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که خود اعضای شورا تصمیم بگیرند و امیدوارم معجزه‌ای دراین‌باره رخ ندهد. اگر اعضای شورای شهر خودشان برای شهر تصمیم بگیرند، هیچ دخالت تأثیرگذاری انجام نخواهد شد.

سال چهارم سال سخت مدیریتی شورای شهر خواهد بود و جریان حاکم بر تبلیغات شورای چهارم در راه است و ما پیش‌بینی می‌کنیم که رفتارهای تبلیغاتی، انتقادات حق و ناحق و ایرادگیری زیاد خواهد شد و این کار می‌تواند شرایط را برای ریاست شورا سخت کند ولی اگر اجماع شورایی با رویکرد تغییر و جریان سازی جدید وجود داشته باشد، سطح این سختی را کاهش خواهد داد.

نیروهای پرتوانی در بدنه مدیریتی شهرداری تبریز حضور دارند که اگر ده‌ها نیرو در شهرداری برای ارتقای کیفیتی مدیریت شهر تبریز کشف شده باشد، بسیاری تاکنون کشف نشده است. باید نسبت به کادر پروری و حضور نیروهای دلسوز و پرتوان در شهرداری و رده‌های مدیریت همت گذاشته شود و سیستم شهرداری به‌نوعی مدیریت شود تا حیف‌ومیل به حداقل برسد.