وقت تنگ «مادران امروز» برای «مادران فردا»!
وقت تنگ «مادران امروز» برای «مادران فردا»!

روز تولد حضرت معصومه (س) طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشورمان به نام «روز ملی دختران» نام‌گذاری شده است. ازاین‌رو، این امر بهانه‌ای شد تا با گفت‌وگو با جمعی از دختران و به‌ویژه با والدین آن‌ها در خصوص سبک زندگی این قشر فعال در شهر تبریز، شهر اولین‌ها بپردازیم. بااین‌وجود، نکته حائز اهمیت […]

۱۳۹۴۰۵۲۵۰۰۰روز تولد حضرت معصومه (س) طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشورمان به نام «روز ملی دختران» نام‌گذاری شده است. ازاین‌رو، این امر بهانه‌ای شد تا با گفت‌وگو با جمعی از دختران و به‌ویژه با والدین آن‌ها در خصوص سبک زندگی این قشر فعال در شهر تبریز، شهر اولین‌ها بپردازیم.

بااین‌وجود، نکته حائز اهمیت در این مقوله اینکه، چرا این موضوع را در این روز مقدس و باارزش که همان تولد حضرت معصومه (س) انتخاب کرده‌ایم، جای بسی تأمل دارد، می‌گویند؛ دختران امروز، مادران فردا و آینده هستند، پس چرا برخی خانواده‌ها و والدین کمتر به این مسائل توجه می‌کنند و برای تربیت درست با توجه به سبک زندگی ایرانی و اسلامی آنان از کودکی وقت آن‌چنانی نمی‌گذارند، به‌طوری‌که بعضی وقت‌ها موضوع عفت و حیای و به‌ویژه حجاب و عفاف آنان در کشورمان ایران اسلامی زیرسؤال می‌رود.

* زندگی با طعم بی‌نام‌ونشان

بدون تردید؛ نوجوانان و جوانان هم برای داشتن زندگی خوب و ایده‌آل و همچنین برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی به یک سبک زندگی نیاز دارند، که در این میان به‌یقین سیره معصومین علیهم‌السلام بهترین شیوه و سبک زندگی را برای تمام جوامع بشری معرفی کرده، که در این میان سبک زندگی حضرت معصومه (س ) با ویژگی‌های اخلاقی بارز چون«عصمت و طهارت»، «کرامت»، «عفاف و حجاب» و «عرفان و عبودیت»؛ باید الگوی سبک زندگی دختران نسل امروز و فردای جهان اسلام قرار گیرد.

با این وصف، به نظر می‌آید در سال‌‌های اخیر، با توجه به پدیده ارتباطات الکترونیک و رسانه‌‏ای، سبک زندگی اکثر نوجوانان و جوانان و به‌خصوص دختران ایرانی روزبه‌روز، به‌کلی در حال زیرورو شدن است و بر همین اساس هم هرروز شاهد اعتراض و هشدار، خانواده‌ها، مراجع و علما به این نوع وضعیت و سبک زندگی آنان روبه رو هستیم.

بنابراین باید توجه داشت، پدیده تقابل سنت و مدرنتیه، منحصر به جامعه ایرانی نبوده، بلکه اغلب کشورهای درحال‌توسعه و پیشرفته هم با این مسئله دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به طوریکه در حال حاضر به‌راحتی می‌توان نمود آن را در بین کلان‌شهرها ازجمله تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و … بیش از سایر شهرهای ایران به‌راحتی مشاهده کرد.

بدین‌سان، با این وضعیت جامعه به نظر می‌آید در سال‌های اخیر گرایش نوجوانان و جوانان ایرانی و به‌ویژه دختران به سرگرمی‌هایی چون پارتی‌ها، مد و مارک، گوش دادن به موسیقی پاپ خارجی و ایرانی، سفرهای سیاحتی خاص، تلفن همراه، اتومبیل شخصی، غذاهای سریع، شب‏‌نشینی پای ماهواره، وب‌گردی و … زیاد شده که این امر نشان‌دهنده سبک زندگی مدرن جامعه ایرانی و به‌خصوص نوجوانان و جوانان به مدرنیته است.

ازاین‌رو، در این گزارش در پی پاسخ به نقش و جایگاه الگوهای سبک زندگی اسلامی، در سبک‌های زندگی مدرن جوانان امروزی و به‌خصوص دختران هستیم؟ و در واقع برای رسیدن پاسخ به پرسش‌های از این جنس که؛ سبک زندگی در جوامع ماتحت چه عواملی قرار دارد؟ چگونه شکل می‌گیرد؟ و چه دست‌های هدایتگر پنهانی آن را مدیریت می‌کند؟

درهرحال، در این زمینه به سراغ دختران نوجوانان و جوانان تبریز رفتیم که در این راستا، دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی داشته‌اند که جای بسی تأمل، کنکاش و بررسی دارد.

* سبک زندگی مدرن در چرخه آزمون‌وخطا

پری، دانش‌آموز کوی خیابان قطران در گفت‌وگو با فارس با انتقاد از برخی خانواده‌ها که این روزه‌ها کمتر به فرزندان خویش وقت می‌گذارند، می‌گوید: سبک زندگی دختران امروز، با دختران چند دهه اخیر خیلی فرق کرده که به نظر می‌رسد، این امر بیشتر به خاطر کم‌توجهی یا بی‌توجهی والدین به فرزندانشان در این عصر را نشان می‌دهد، که همیشه دغدغه کارهای خویش و باقی‌مانده و گذر زمان را دارند و دراین‌ارتباط هم کمترین وقت را برای تربیت درست فرزندان خویش می‌گذارند!

او می‌افزاید: این روزها در خانواده‌ها و شهرمان به عینه مشاهده می‌کنیم که نوجوانان و جوانان هرروز با سبک‌های زندگی جدیدی آشنا می‌شوند، که مورد اعتراض بزرگان، علما و خانواده‌ها است و این روزها هم کمتر دختری را می‌بینید که عفت و نجابت داشته باشد.

مهسا، دختر جوان دیگر شهر تبریز نیز در این خصوص در گفت‌وگو با گزارشگر فارس معتقد است: سبک زندگی مدرن و به‌خصوص وجود و ورود وسایل نوین ارتباط‌جمعی و شبکه‌های اجتماعی در بین خانواده‌ها باعث شده، اکثر زنان و دختران جامعه ما بافرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی،که برگرفته از اسلام محمدی (ص) است، فاصله بگیرند.

این شهروند تبریزی می‌افزاید: عوامل متعددی این روزها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا اینکه دختران و به‌ویژه نسل امروز با فرهنگ دینی کشورمان بیگانه شوند، که باید متصدیان این امر و به‌خصوص خانواده‌ها مراقب نقشه شوم دشمنان باشند.

* زنگ خطری که شنیده نمی‌شود

فاطمه زارع، نوجوان دیگر شهر اولین‌ها هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بابیان این سخن که سیره و سبک زندگی حضرت معصومه (س)؛ باید امروزه الگوی زنان و دختران ایرانی قرار گیرد، می‌افزاید: با الگو گیری از سیره اخلاقی و رفتاری ائمه معصومین(ع)، می‌توان به‌سلامت و استحکام بنیان خانواده‌ها کمک کرد و در این خصوص نقش رسانه‌ها و والدین در شیوه تربیت صحیح فرزندان نقش حیاتی بر عهده‌ دارند.

اکبری، پدر سه فرزند ساکن کوی قدس شهر تبریز نیز در گفت‌وگو با گزارشگر فارس با طرح این سؤال که این روزها والدین کمتر سخت‌گیری‌های لازم را در شیوه زندگی فرزندان خویش بکار می‌گیرند، بر این باور است: در بعضی از خانواده‌ها گاهی والدین اسرار بر این دارند که فرزندانشان را به همان طریق که خود پرورش‌یافته‌اند، تربیت کنند، که متأسفانه با رفتارهای نادرست باعث می‌شوند، آن‌ها شیوه زندگی غربی را الگوی خویش قرار دهند.

او می‌افزاید: والدین همیشه و در همه حال سعادت بچه‌های خویش را می‌خواهند، ولی به علت بی‌اطلاعی برخی والدین از نیاز روز فرزندان خویش، آنان روش‌های جدیدی را برای سبک زندگی خویش انتخاب می‌کنند، که با دین و فرهنگ ما کمترین سازگاری را دارند.

* سبک زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام، ستون خیمه هر خانواده ایرانی

حسینی، یکی دیگر از شهروندان شهر تبریز نیز صاحب دو دختر است، در صحبت با گزارشگر فارس می‌گوید: دخترها و زنان در شهرمان، هرروز با پوشش‌ها و آداب‌ و رسوم مختلف در جامعه حضور پیدا می‌کنند، که به نظر می‌رسد، برای نهادینه کردن و فرهنگ‌سازی سبک زندگی براساس حیات دینی؛ در میان کودکان و نوجوانان و جوانان و خانواده‌های آنان دیر شده باشد، ولی باید به آینده امیدوار شد که «هر موقع ماهی را از آب بگیریم تازه است».

به‌هرحال آنچه در این راستا مهم به نظر می‌رسد، اینکه جامعه شناسان، روانشناسان و کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی بر این باروند، سبک‌های زندگی در دوران مدرن به‌نوعی شکل‌دهنده هویت شخصی و اجتماعی افراد هستند. بااین‌حال، همین سبک‌ها متأثر از عوامل بسیاری چون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و همین‌طور مذهب‌اند. ازاین‌رو نیز در جامعه ایرانی مذهب رکن اساسی زندگی فردی و اجتماعی تلقی می‌شود، با توجه به نظرات کارشناسان، دین به‌عنوان یک سرمایه مؤثر بر سبک‌های زندگی جوانان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

در این میان باید گفت، انسان‌ها برای داشتن یک زندگی سالم و راحت، به سبک و الگوی خاصی از زندگی نیاز دارند که به نظر می‌آید در دین اسلام بیش از هر آیین دیگر به این مسئله توجه شده است، که نمونه‌های بارز آن، زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و در این میان سیره و سبک زندگی حضرت معصومه (س) است که باید عصمت، پاکی، عفاف و حجاب، نکات اخلاقی و تربیتی، بصیرت، ولایت‌پذیری، معرفت به خداوند و نیز صبر و بردباری این بانوی بزرگوار الگوی زنان و دختران عالم باشد.