واکنش رهبران جهان به انفجارهای فرودگاه استانبول
واکنش رهبران جهان به انفجارهای فرودگاه استانبول

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، حمله شامگاه گذشته را وحشیانه توصیف کرده و گفته است که کشتار مردم در ماه رمضان نشان می‌دهد که عاملات چنین اقداماتی به هیچ دین و ارزشی پایبند نیستند. ایالات متحده ضمن ابراز تاسف عمیق از این حادثه، مراتب همبستگی خود را با ترکیه، به عنوان یکی از اعضای […]

۲۶۴۶۸۰_۶۱۳

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، حمله شامگاه گذشته را وحشیانه توصیف کرده و گفته است که کشتار مردم در ماه رمضان نشان می‌دهد که عاملات چنین اقداماتی به هیچ دین و ارزشی پایبند نیستند.

ایالات متحده ضمن ابراز تاسف عمیق از این حادثه، مراتب همبستگی خود را با ترکیه، به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان اتلانتیک شمالی – ناتو – اعلام داشته و بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل، بر لزوم تعمیق اقدام هماهنگ بین‌المللی علیه تروریسم تاکید نهاده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در حاشیۀ نشست رهبران اتحادیۀ اروپا در بروکسل، ضمن ابراز تسلیت به مردم ترکیه، افزود: «ما همگی برای مبارزه با تروریسم متحد هستیم و متحد می مانیم.»

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز با همدردی با مردم ترکیه، بر مقابله با تروریست ها تاکید کرد و گفت: «ما باید واکنش نشان بدهیم، این کاری است که در اروپا و در فرانسه انجام می دهیم و تا جاییکه ممکن است باید فعالیت های ضروری خود را علیه تروریسم و قاچاق [انسان] تا جاییکه ممکن است به طور هماهنگ پیش ببریم.»

این نخستین نشست کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در بروکسل پس از جلسه آنها در مورد نتیجه همه پرسی روز پنجشنبه گذشته در بریتانیا بود که اکثریت رای دهندگان در آن، رای به خروج از اتحادیه (برکسیت) دادند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا نیز در کنفرانس خبری مجزا گفت: «اجازه بدهید از صمیم قلب به خانوادۀ قربانیان حملات فرودگاه آتاتورک و مردم ترکیه تسلیت بگویم، در چنین مواقعی همه ما باید با یکدیگر متحد بشویم و در کنار یکدیگر بمانیم.»

شارل میشل، نخست وزیر بلژیک که کشورش در ماه مارس گذشته با انفجارهایی در فرودگاه بروکسل و متروی این شهر روبرو بود، ضمن محکوم کردن این خشونت ها، از همدردی مردم بلژیک با مردم ترکیه در صفحۀ توییتر خود نوشت.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در توییتر خود پس از انفجارهای فرودگاه آتاتورک نوشت: «باید هر کاری که می توانیم انجام بدهیم تا این تروریست وحشتناک را در خارج از مرزهای ایالات متحده نگهداریم.»

هیلاری کلینتون نیز در پیامی توئیتری انفجار استانبول را محکوم کرد و نوشت: «همه آمریکایی‌ها علیه این موج نفرت و خشونت، با مردم ترکیه متحد هستند.»

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان نیز در پیام توئیتری نوشته است: «باز هم ترور در فرودگاه کشور دوست و همسایه ما (ترکیه) به زشتی سربرافراشت. خشونت افراط‌گرایانه یک خطر جهانی است. باید باهم با آن مقابله کنیم.»

امروز به نقل از نخست وزیر ترکیه گزارش شد که شواهد اولیه حاکی از آن است که مهاجمان به فرودگاه استانبول احتمالا از اعضای گروه داعش بوده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

به گفته کارشناسان، خصوصیات حمله به فرودگاه استانبول بی‌شباهت به حمله به فرودگاه بروکسل در ماه مارس نیست که در جریان آن، شانزده تن کشته و شماری زخمی شدند.

دولت ترکیه همچنین با شورش شبه‌نظامیان کرد نیز روبروست که عمدتا در مناطق جنوب شرق این کشور فعالیت دارند. در مواردی، شورشیان کرد مسئول اقدامات خرابکارانه در شهرهای ترکیه معرفی شده‌اند.

در این عملیات تروریستی یک ایرانی کشته و ۵ نفر زخمی شده اند.