ریتالین و ترامادول دروازه ورود به دنیای ناامن اعتیاد است/ چاره ای نداریم جز اینکه در مدرسه‌ها خیمه بزنیم
ریتالین و ترامادول دروازه ورود به دنیای ناامن اعتیاد است/ چاره ای نداریم جز اینکه در مدرسه‌ها خیمه بزنیم

محمد علی نصرتی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد:برای پیشگیری از اعتیاد کار فرهنگی مهندسی شده نیاز است، باید  ظرفیت‌های پنهان  جامعه را علیه این معضل اجتماعی بسیج کرد. وی ادامه داد: بعد از تصادفات، سکته مغزی و سوختگی، مواد مخدر چهارمین عامل مرگ و میر در کشور بوده و روزانه ۱۰ نفر در کشور به […]

۸۷۱۵۹tمحمد علی نصرتی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد:برای پیشگیری از اعتیاد کار فرهنگی مهندسی شده نیاز است، باید  ظرفیت‌های پنهان  جامعه را علیه این معضل اجتماعی بسیج کرد.

وی ادامه داد: بعد از تصادفات، سکته مغزی و سوختگی، مواد مخدر چهارمین عامل مرگ و میر در کشور بوده و روزانه ۱۰ نفر در کشور به علت سوءمصرف مواد جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: مواد مخدر امروز به ابزاری برای کسب درآمدهای نجومی برای قاچاقچیان مافیایی مواد مخدر در جهان تبدیل شده است.

نصرتی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر یک مطالبه همگانی بوده و نیازمند فرهنگ‌سازی و روشنگری در سایه خودمراقبتی فردی و خانوادگی است، گفت: در شرایط کنونی و با توجه به تنوع مواد مخدر و افزایش آمار مصرف کنندگان چاره ای نداریم جز اینکه در مدارس خیمه بزنیم و آموزش های پیشگیرانه را از مدارس و از سنین پایین شروع کنیم.

وی همچنین ترویج مصرف مواد مخدر، روانگردان‎ها و  مشروبات الکلی را تاکتیک دشمن برای آلوده کردن جوانان دانست.

وی اجتماعی کردن، هوشمند کردن و آموزش مهارت‌های حل مسئله، باور سازی دینی مهارت مقاومت در برابر همسالان را از جمله مهارت‌هایی اعلام کرد که  که خانواده‌ها باید در تربیت فرزندان  آن را در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: به لحاظ جغرافیایی مناطق کم‌برخوردار جامعه بیشتر در معرض فراگیری مصرف مواد مخدر قرار دارد، در خانواده‌هایی که یکی از از اعضای خانواده اعتیاد دارند، زمینه پیدایش فرد مصرف کننده دیگر ، بیشتر است.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی گفت: متاسفانه با توجه به وسعت و گسترش مواد مخدر در جامعه اقدامات ما کم بوده و از تاثیرگذاری کافی برخوردار نیستند. توسعه حمایت‌های اجتماعی، رفع معضل بیکاری و  فقر خانوادها گام موثری در پیشگیری از  این معضل اجتماعی است.

وی با اشاره به افزایش آمار اعتیاد زنان، یادآور شد:  متاسفانه در سال‌های اخیر آمار ابتلای زنان به مواد مخدر رشد بالاتری نسبت به مردان داشته و این یک تلنگر جدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دو ماهه ابتدایی سال جاری، ۱۲۸کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و چهار هزار و ۷۴۰ نفر قاچاقچی، معتاد متجاهر ، پخش کننده و غیره در این رابطه  دستگیر شدند و در این مدت سه باند مهم مواد مخدر متلاشی شدند.

وی با بیان اینکه ۲۶۱ مرکز درمانی مرتبط با مصرف کنندگان مواد مخدر در استان فعالیت می‌کنند، افزود: ۱۴ مرکز درمانی دولتی و ۲۴۷ مرکز از نوع غیر دولتی می‌باشند.