کاربرد هزینه‌یابی جریان مواد و محیط زیست در بهینه‌سازی صنایع تولیدی بررسی شد
کاربرد هزینه‌یابی جریان مواد و محیط زیست در بهینه‌سازی صنایع تولیدی بررسی شد

لیلا خازینی، مجری این طرح گفت: دستیابی به سودآوری متناسب با سرمایه از طریق کاهش هزینه‌های محصولات منفی، همگام با ایفای رسالت‌های اجتماعی از طریق کاهش اثرات زیست محیطی، موضوع مورد بحث اکثر واحدهای صنعتی در حال حاضر است. وی افزود: در مطالعه‌ای که انجام شده، علاوه بر معرفی کامل هزینه‌یابی جریان مواد و مزایای […]

۸۷۰۲۲tلیلا خازینی، مجری این طرح گفت: دستیابی به سودآوری متناسب با سرمایه از طریق کاهش هزینه‌های محصولات منفی، همگام با ایفای رسالت‌های اجتماعی از طریق کاهش اثرات زیست محیطی، موضوع مورد بحث اکثر واحدهای صنعتی در حال حاضر است.

وی افزود: در مطالعه‌ای که انجام شده، علاوه بر معرفی کامل هزینه‌یابی جریان مواد و مزایای استفاده از آن در واحدهای صنعتی، بررسی موردی و هزینه‌یابی جریان مواد واحد تولید پنتان یک مجتمع پتروشیمی  نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: این طرح در راستای افزایش شفاف‌سازی جریان مواد و انرژی، هزینه‌های مرتبط و جنبه‌های زیست محیطی، حمایت از تصمیمات سازمان‌ها در حوزه‌هایی همچون مهندسی فرآیند، برنامه‌ریزی تولید، کنترل کیفیت، طراحی محصول و مدیریت زنجیره تامین و بهبود هماهنگی و ارتباط مواد و انرژی مورد استفاده در شرکت انجام گرفته است.

عضو هیئت‌علمی ‌دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی‌شدن شرکت‌های بزرگ دولتی با شتاب بیشتری در کشور در حال انجام  بوده که سودآوری و افزایش آن از مهمترین اولویت‌های شرکت‌های خصوصی است.

وی در این خصوص ادامه داد: شفاف‌سازی هزینه تولید، کاهش تولید ضایعات و افزایش سودآوری می‌تواند یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی با توجه به تغییر ساختار از شرکت‌ دولتی به خصوصی باشد.

وی تشریح کرد: در مطالعه‌ی انجام شده، ابتدا هزینه‌یابی جریان مواد به تفصیل توضیح داده شده و مزایای استفاده از آن و همچنین چگونگی پیاده‌سازی آن مورد بحث قرار گرفته و در ادامه نیز بررسی‌های انجام شده در دنیا در این خصوص مطرح و صنایعی که اجرای موفقیت‌آمیز هزینه‌یابی جریان مواد را داشتند، معرفی و سپس هزینه‌یابی جریان مواد واحد تولید پنتان یک مجتمع پتروشیمی انجام شده است.

خازینی بیان کرد: نتایج نشان می‌دهد استفاده از این دیدگاه در بررسی و بهینه‌سازی صنایع می‌تواند نقش عمده‌ای در کاهش تولید محصولات منفی، افزایش تولید محصولات مثبت و به تبع آن افزایش حاشیه سود شرکت را به همراه داشته باشد.

 

ایسنا