پرسش و پاسخ های پرتنش در جلسه شورای شهر تبریز
پرسش و پاسخ های پرتنش در جلسه شورای شهر تبریز

جلسه ظهر امروز شورای شهر را سئوالات امیرحقیان عضو شورای اسلامی شهر تبریز و پاسخ‌های شهردار تبریز با حاشیه‌های متفاوتی همراه کرد. مهم‌ترین پرسش‌ها در ارتباط با وضعیت سفرهای خارجی مدیران شهرداری، چرایی به وجود آوردن اداره کل و پست‌های جدید پیش از تصویب چارت سازمانی، نقشه و اطلاعات زمین‌های خاوران و در نهایت وضعیت […]

جلسه ظهر امروز شورای شهر را سئوالات امیرحقیان عضو شورای اسلامی شهر تبریز و پاسخ‌های شهردار تبریز با حاشیه‌های متفاوتی همراه کرد.

مهم‌ترین پرسش‌ها در ارتباط با وضعیت سفرهای خارجی مدیران شهرداری، چرایی به وجود آوردن اداره کل و پست‌های جدید پیش از تصویب چارت سازمانی، نقشه و اطلاعات زمین‌های خاوران و در نهایت وضعیت شرکتی بود که در شهرداری به نام آیتا مشخص شده است.

البته در این جلسه مشخص نشد که آیا «آیتا» نام یک شرکت پیمانکار بوده است یا یک روند کنترل پروژه که شرکتی به نام گستره‌نگار به اجرای الزامات آن در پروژه‌های شهرداری می‌پرداخت و پیمانکاران ملزم به پرداخت هزینه‌اش شده بودند؟

بر این اساس اگر چه به نظر می‌رسید پاسخ شهردار به ۳ سئوال اول هم نتوانسته بود بعضی اعضا را راضی کند اما بیشترین تضاد آرا در زمان پاسخ دادن به سئوال نهایی به وجود آمد؛ چرا که شهردار تبریز معتقد بود که الزام پیمانکاران به پرداخت مبلغی به آیتا مساله غیرقانونی نبوده است و اصلا شهرداری هیچ قراردادی با این شرکت نداشته است چرا که آیتا یک روند برای کنترل کیفی است و یک شرکت نبوده است و پیمانکاران می‌توانستند از طریق دیگر خدمات این گونه دریافت کنند اما امیرحقیان تاکید داشت که آیتا شرکتی است که در نامه‌های رسمی شهرداری، پیمانکاران ملزم به پرداخت هزینه نظارت به آن بوده‌اند و اصلا اگر قرارداد وجود نداشته است چرا اطلاعات شهرداری و پروژه‌ها در اختیار این شرکت قرار گرفته و پرداخت هزینه به آنها برای پیمانکاران الزام‌آور بوده است!

نجفی در پاسخ به امیرحقیان که اصرار داشت الزام پیمانکار به پرداخت هزینه به شرکت آیتا برای کنترل پروژه‌ها نادرست و خلاف محرز است، گفت: شرکت آیتا هزینه‌اش را از منابع مردم می‌گرفت و نه از منابع شهرداری و از این جهت این مساله بلا اشکال است.

بر این اساس بحث و گفت‌وگوها در این مورد اگر چه بیشتر و بیشتر شد اما نتوانست دبیری رئیس شورای شهر تبریز را به تمدید زمان جلسه برای نتیجه‌گیری در مورد این پرسش‌ها قانع کند و با وجود درخواست بعضی اعضا برای تمدید وقت، جلسه امروز شورا پس از مدت‌ها در زمان مقرر به پایان رسید.

لازم به ذکر است شرکت یا مجموعه آیتا مجموعه‌ای بود که از سال ۹۳ با هدف کنترل وضعیت پروژه‌های شهرداری پیمانکاران را به پرداخت مبلغی الزام‌آور متعهد می‌کرد و به نظر چمنی یکی از اعضای شورا مهم‌ترین مشکل این مساله این بود که چنین کاری بدون مناقصه به این شرکت واگذار شده بود.