لیست امید همان‌هایی هستند که روحانی را برای دور بعد نمی‌خواهند/ علامت سؤال درباره عملکرد مسوولان اجرایی انتخابات
لیست امید همان‌هایی هستند که روحانی را برای دور بعد نمی‌خواهند/ علامت سؤال درباره عملکرد مسوولان اجرایی انتخابات

احمد علیرضابیگی و استاندار پیشین آذربایجان‌شرقی همان فردی است که همواره پاسخ‌های دندان‌شکنی در مقابل نقدها و قضاوت‌های مخالفانش در آستین دارد و منتقدانش را به مناظره دعوت می‌کند اما آنچه از ظواهر امر پیدا است، منتقدان استفاده از تریبون‌های دولتی را برای تخریب او بیشتر به صرفه می‌دانند و همواره با ایراد بهانه‌های مختلف […]

۱۳۹۵۰۳۰۳۰احمد علیرضابیگی و استاندار پیشین آذربایجان‌شرقی همان فردی است که همواره پاسخ‌های دندان‌شکنی در مقابل نقدها و قضاوت‌های مخالفانش در آستین دارد و منتقدانش را به مناظره دعوت می‌کند اما آنچه از ظواهر امر پیدا است، منتقدان استفاده از تریبون‌های دولتی را برای تخریب او بیشتر به صرفه می‌دانند و همواره با ایراد بهانه‌های مختلف به درخواست مناظره با او جواب رد می‌‌دهند.

مخالفان علیرضابیگی مردمی بودن و چهره ورزشی و پرنشاط او را حمل بر عوام‌فریبی و تفکرات پوپولیستی او می‌دانند و اینکه او سوار اتوبوس شود، در میان آحاد مردم حضور یابد و به دور افتاده‌ترین روستاهای استان سر بزند نیز آنها را آزرده خاطر می‌کند.

کافی است یک بار باوی همراه شوید و چهره مردمی و بی‌آلایش و صمیمیت فارغ از جملات رسمی و سنگین سخنرانی‌هایش را در برخورد با مردم دورافتاده‌ترین روستاهای استان ببینید. پیرمرد دهاتی هیچ ابایی نخواهد داشت از اینکه مشتی نخود و کشمش به منتخب محبوب خود تقدیم کند و بوسه‌ای روی صورت او نهد.

راهیابی قاطعانه علیرضابیگی به مجلس دهم خط بطلانی به همه شایعه پراکنی‌ها و تخریب‌های منتقدان بی‌انصاف او کشید و روحیه جهادی این مدیر کهنه کار بار دیگر موفقیت بی‌چون و چرایش را رقم زد تا او این بار در کسوت نمایندگی مجلس به تلاش و تکاپو بپردازد و مدافع مردمان دردکشیده بی‌بضاعت باشد و خود را نیز جزئی از آنها بداند.

آنچه در این مصاحبه تفضیلی می‌آید ماحصل گفت‌وگوی دو ساعته ما با احمد علیرضابیگی در مورد جزئیات انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی و حواشی مربوط به آن است. به طور قطع مطالعه این مطلب خالی از لطف نخواهد بود.

**لیست امید همان‌هایی هستند که می‌گویند آقای روحانی نباید در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و روی گزینه دیگری تمرکز دارند/ رای به لاریجانی قطعا

به عنوان پرسش اول بفرمایید با توجه به نتیجه انتخابات کدام یک از طیف‌های سیاسی موجود را دارای انسجام لازم برای تاثیرگذاری مطلوب در مجلس می‌بینید؟

به اعتقاد بنده از طرفی لیست امید اصالت چندانی ندارد و یک سری از افراد صرفا برای اینکه بتوانند از فضای سیاسی موجود بهره ببرند وارد این لیست شده‌اند. وارد شدن به لیست امید برای بعضی از افراد اسباب مزیت شده و برای برخی هم نه تنها مزیتی نداشته بلکه عامل شکست هم شده است. مثلا در همین مراغه خودمان آقای دواتگری وارد لیست امید شد و قول داد به تعهدات این لیست پایند باشد ولی نتیجه نگرفت. وقتی با برخی از اعضای این لیست صحبت می‌کنیم می‌گویند ما تعهدی نسبت به موضوعات مطرح شده نداریم و به نظر می‌رسد لیست امید به سمت انشقاق پیش رفته است. بالاخره بخش اصلاحات لیست امید همان‌هایی هستند که می‌گویند آقای روحانی نباید در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و روی گزینه دیگری تمرکز دارند.

ضمن اینکه در لیست اصولگرایان هم گروهی هستند که نسبت به ریاست لاریجانی در مجلس اقبال چندانی نشان نمی‌دهند و این لیست هم به دو قسمت تقسیم شده، اما اگر قرار باشد بین لاریجانی و عارف یکی را انتخاب کنند، قطعا لاریجانی را انتخاب خواهند کرد.

 با توجه به ترکیب مجلس دهم، اکثریت غالب را متعلق به کدام فراکسیون می دانید؟

به نظر می‌رسد تعداد افرادی که در حال حاضر با ریاست عارف در مجلس مخالف هستند از تعداد موافقان بیشتر باشد و در نتیجه می‌توان گفت اکثریت متعلق به فراکسیون اصولگرایی است.

ترکیب نمایندگان استان را از لحاظ کارایی چطور می‌بینید؟

ترکیب نمایندگان تبریز هنوز مشخص نشده است و نتیجه دور دوم انتخابات حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و احتمالا تعیین تکلیف این حوزه زمان‌بر خواهد بود در نتیجه فعلا نمی‌توانم در این ارتباط اظهار نظر کنم.

 شما چه احتمالاتی را برای بازشماری آرائ دور دوم انتخابات در تبریز پیش‌بینی می‌کنید.

احتمالات متعددی وجود دارد و باید چندماه منتظر بمانیم تا بازشماری تمام صندوق‌های حوزه به پایان برسد. به هر حال مشاهده خطاهای فاحش در چند صندوق بازشماری شده نشان می‌دهد که می‌توان به صحت و سلامت انتخابات در دور دوم و حتی دور اول حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو شک کرد.

**مسئولان امانت‌دار در انتخابات خوب عمل نکرده‌اند

 این اطاله در تعیین تکلیف نمایندگان حوزه مهم تبریز، آذرشهر و اسکو چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟

آنچه باید بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار گیرد این است که شورای نگهبان سلامت انتخابات تبریز در مرحله دوم را تا به امروز تائید نکرده و این اتفاق بزرگی است و نشان می‌دهد افرادی که عهده‌دار این کار بودند و امانتدار مردم محسوب می‌شدند در امانتداری خوب عمل نکرده‌اند و این خیانت در امانت موجب شده است نتیجه آراء یک شهر بزرگ در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

 اگر نتیجه انتخابات تائید نشود تبریز فقط دو نفر نماینده خواهد داشت؟

بله؛ قطعا بازشماری فرآیندی است که زمانبر بوده و سبب می‌شود ما نتوانیم با نمایندگان قطعی تبریز مواجه شویم و نخواهیم توانست در موضوعاتی مثل انتخاب هیئت رئیسه، انتخاب اعضای کمیسیون‌ها و معرفی نمایندگان مجلس در نهادهای مختلف ورود مطلوبی داشته باشیم.

**نتیجه بازشماری آراء خطای فاحشی را نشان می‌دهد

از نظر شما به غیر از احتمال جابه‌‌جایی علیرضا منادی و محمداسماعیل سعیدی احتمالات دیگری نیز وجود دارد؟

بله؛ عرض بنده این است که نتیجه بازشماری آراء خطای فاحشی را نشان می‌دهد و امکان هرگونه احتمالی را به وجود می‌آورد.

**علامت سئوال درباره عملکرد مسئولان اجرایی انتخابات

 با این اوصاف آیا ممکن است نتیجه مرحله اول انتخابات و تعیین نفرات اول و دوم که شما و دکتر پزشکیان باشید نیز محل تردید قرار گیرد؟

ما نتیجه انتخابات در مرحله اول را قبول کردیم و معترض نشدیم چرا که اصلا نتیجه صندوق‌ها به ما اعلام نشد. قانونا ما یک هفته فرصت داریم که به نتیجه شمارش آراء اعتراض کنیم و وقتی نتیجه به ما اعلام نشده امکان اعتراض هم نداریم. به هر حال چیزی که عملکرد مرحله دوم نشان می‌دهد ما را به این نتیجه می‌رساند که مرحله اول هم می‌توانست محل تردید باشد و در واقع علامت سئوالی در ارتباط با عملکرد مسئولان اجرایی انتخابات به وجود می‌آورد. وقتی آقای استاندار و معاون سیاسی وی به عنوان مجریان برگزار کننده انتخابات همواره علیه یک کاندیدای خاص سخنرانی می‌کنند نشان از فقدان صلاحیت آنها برای برگزاری انتخابات سالم و بی‌طرف دارد؛ نتیجه انتخابات هم این فقدان صلاحیت را آشکار ساخت و موجب شد نمایندگان یک کانون و مرکزیت سیاسی بزرگ در کشور از تصدی مسئولیت‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی بازمانند.

 به نظر می‌رسد شما و دکتر پزشکیان مجبور هستید فعلا جور چهار نماینده دیگر تبریز را هم در مجلس بکشید؛ آیا تاکنون با ایشان نشست مشترکی داشته‌اید؟

نه؛ تاکنون جلسه‌ای نداشته‌ایم اما قطعا لازم است چنین تشریک مساعی اتفاق بیفتد.

**علاقمندی به کمیسیون اقتصادی مجلس

خود شما در کدام کمیسیون مجلس حضور خواهید یافت؟

من برای کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام آمادگی کرده‌ام. هر چند بیشتر می‌خواهند بنده را به سمت کمیسیون امنیت ملی سوق دهند اما حتی اگر قرار باشد در کمیسیون اقتصادی یک عضو معمولی باشد آن را به حضور در کمیسیون امنیت ملی ترجیح می‌دهم.

 چندی پیش حسین مرعشی از چهره‌های اصلی کارگزاران در واکنش به رای مردم در سراسر کشور گفته بود: «اکنون می‌توان شاخص توسعه سیاسی ایران در تهران را ۱۰۰، در مراکز استان‌ها ۵۰ و در شهرستان‌ها ۳۰ در نظر گرفت.» و به عبارت دیگر وی رای مردم (به جز تهران) را ناشی از عقب‌ماندگی و توسعه نیافتگی عنوان کرده بود، نظر شما در این ارتباط چیست؟

بنده این دسته‌بندی را که مردم تهران از لحاظ اندیشه سیاسی توسعه یافته و مردم شهرستان‌ها توسعه نیافته هستند به هیچ وجه قبول ندارم چرا که اصلا با این پیشرفت ارتباطاتی که اتفاق افتاده فاصله و جغرافیا مفهوم خود را از دست داده است.

به نظر شما چرا در تهران لیست امید به شکل ۱۰۰ درصدی رای می‌آورد و هر قدر به سمت مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها پیش می‌رویم موفقیت لیست‌ها کم رنگ‌تر می‌شود و مردم بیشتر به افراد رای می‌دهند نه لیست؟

اگر بخواهم از دیدگاه اصولگرایی به این مسئله بپردازم باید بگویم گفتمانی که اصولگرایی در انتخابات دهم ارائه داد گفتمان چندان مقبولی نبوده که بتواند جاذب آراء باشد و عمده پایگاه‌های اصولگرایی در تهران که ساکن جنوب و مناطق مستضعف‌‌نشین شهر بودند ایده‌آل‌های خود را در این گفتمان نیافتند و در نتیجه رغبتی به انتخابات نشان ندادند و استقبال محدودی به عمل آوردند. در مقابل جذابیتی که گفتمان اصلاحات برای مخاطبانش داشت به قوت گرفتن مضاعف رغبت آنها برای شرکت در انتخابات منجر شد.

در شهرستان‌ها محوریت موضوع مطالبات منطقه‌ای است و کارآیی و توانمندی افراد بیشتر مطرح است که می‌تواند محل جذب آراء باشد.

** نمی‌خواهیم عامل جدایی و افتراق باشیم

شما بارها در تبلیغات انتخاباتی به وابستگی خود به یک گفتمان خاص اشاره کردید که به طور قطع این گفتمان، گفتمان اصولگرایی سنتی نیست. کمی هم در مورد این گفتمان توضیح دهید.

در تبلیغات انتخاباتی بنده این گفتمان به وضوح قابل درک بود. قطعا شعارهای تبلیغاتی و موضوعاتی که مطرح می‌کردم با شعارهای سایر کاندیداهای اصولگرا تفاوت داشت. همواره نظر صریح و روشن خود را در مورد موضوعات مختلف مطرح کرده‌ام که فکر نمی‌کنم سایر کاندیداهای اصولگرا چنین باشند. بنده بیشتر به عنوان چهره‌ای که به «حرکت‌های مردمی که بر مبنای دین اسلام و آرمان‌های انقلاب شکل گرفته»، «تبعیت از ولایت فقیه» و «مدیریت جهادی» تعلق خاطر دارد، شناخته شده‌ام و اگر دقت کنید در جمع اصولگرایان این شعارها را فقط بیگی داده است نه کس دیگر. برای تک‌تک این شعارها نمونه‌ها و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در به نتیجه رساندن موضوعات موفق بوده‌اند.

بنابراین یک خط پررنگ ممیزی به چشم می‌آید که برای افراد سیاسی به راحتی قابل تشخیص است و نشان می‌دهد یک مرزبندی بین گفتمان اصولگرایی اتفاق افتاده است. البته نباید اینطور تلقی شود که ما ساز ناکوک می‌زنیم و می خواهیم عامل جدایی و افتراق باشیم؛ بلکه هدف ما این بود که مجموعه را متحد به پیش بریم که خوشبختانه این اتفاق افتاد. انتخاب مردم هم به مطلب دیگری گواهی داد که قطعا برای سایر دوستان اصولگرایمان می تواند مایه عبرت باشد.

آیا می‌توان گفت شما به جبهه پایداری تعلق خاطر داشتید؟

نه؛ من به جبهه پایداری وابستگی خاصی ندارم و هیچ ارتباط تشکیلاتی و گفتمانی نیز با این حزب نداشته‌ام.

 در جلسات اخیرا آقای مشاعی که سه نوبت در تبریز شکل گرفت حضور یافتید؟ دعوتی از شما به عمل آمده بود؟

نه حضوری نداشتم؛ دعوتی هم از بنده نشده بود. چرا که قبلا در مورد نوع نگاه من به این جریان و ارتباطات بنده با آن قضاوت صورت گرفته بود و بنا ندارم مسیر قبلی را دوباره ارزیابی و طی کنم.

خود را از جریان اصولگرایی جدا نمی‌دانیم/ گفتمان فقط شعار نیست

شما رای ملت به خودتان را رای به جریان می‌دانید یا رای به فرد؟

ما خود را از گفتمان و جریان اصولگرایی جدا نمی‌دانیم و گفتمان فقط شعار نیست؛ بلکه دل بستن، اعتقاد داشتن و عمل به گفتمان است. افراد بسیاری حرف‌هایی می‌زنند ولی نشانه‌هایی از اینکه مقید بودن آنها را نمایان سازد وجود ندارد و بنده به مردم ثابت کرده‌ام به شعارهای خود پایبند هستم و در نتیجه آنها هم به بنده اعتماد کرده و رای داده‌اند.

به نظر شما آیا گفتمان اصولگرایی برای مردم به خوبی تفهیم شده بود؟

خوب افرادی که به این گفتمان پایبند هستند مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند ولی هستند افرادی که شاید دارای گفتمان موجهی باشند ولی خودشان چندان تقید و تعلقی به گفتمانشان نشان ندهند و مردم این افراد را به راحتی تشخیص می دهند.

**سالک لیدر جریان اصولگرایی در مجلس

 فکر می‌کنید در حال حاضر لیدر جریان اصولگرایی در مجلس چه کسی است؟ شما در این ارتباط چه جایگاهی دارید؟

من آقای سالک را در این ارتباط فعال می‌بینم؛ ما هم می‌خواهیم نقش‌آفرینی کنیم. شرایطی که به وجود آمده نشان می‌دهد مجلس موجود از چهره‌های اجرایی کم بهره است و اصرار داریم خلاء این بخش را جبران کنیم.

 آیا تاکنون جلسه‌ای در ارتباط با مجمع نمایندگان استان تشکیل داده‌اید؟

ارتباطات جمعی با نمایندگان استان وجود دارد و درباره مسائل مختلف تشریک مساعی لازم صورت می‌پذیرد؛ اما هنوز مجمع نمایندگان استان شکل نگرفته است. به هر حال نیاز به زمان داریم تا نمایندگان بتوانند خود و هویت سیاسی خود را در صورت‌بندی مجلس پیدا کنند.

 نظرتان در ارتباط با فعالیت‌های فرا استانی نمایندگان چیست؟

در حال حاضر نمایندگان استان‌های آذری‌نشین در حال به وجود آوردن جریانی هستند که بتوانند فراکسیون استان‌های آذری‌نشین را تشکیل دهند ولی از آنجایی که به علت سیاسی وفاق لازم وجود ندارد امکان ایجاد تعارض و انحلال سریع چنین فراکسیونی قابل پیش‌بینی است.

 در مورد فعالیت‌های احمدی‌نژاد به خصوص سفر اخیر وی به زنجان که با حاشیه‌سازی‌هایی نیز همراه بود بگویید. آیا شما ارتباطی با این فضا داشته‌اید؟

ارتباط ما ارتباط تشکیلاتی نیست ولی به عنوان ناظر چه واکنش‌های دولت و چه تحرکات احمدی‌نژاد را مشاهده می‌کنیم. البته همه این تحرکات از هر دو طرف سمت و سوی سیاسی دارد و این قابل انکار نیست.