عدم مسئولیت‌پذیری جوانان عامل تاخیر در ازدواج است
عدم مسئولیت‌پذیری جوانان عامل تاخیر در ازدواج است

گلایول اردلان در همایش بررسی راهبردی ازدواج آسان، سالم و پایدار در جوانان، اظهار کرد: در خصوص جوانان در جامعه فراز و فرودهای بسیاری بوده است و در جامعه نیز شاهد آن بوده‌ایم که سیستم بهداشتی تا سالیان سال، رویکردهایی را دنبال می‌کرده که دارای اولویت‌های خاصی بوده است. وی گفت: زمانی که اهمیت سلامت […]

گلایول اردلان در همایش بررسی راهبردی ازدواج آسان، سالم و پایدار در جوانان، اظهار کرد: در خصوص جوانان در جامعه فراز و فرودهای بسیاری بوده است و در جامعه نیز شاهد آن بوده‌ایم که سیستم بهداشتی تا سالیان سال، رویکردهایی را دنبال می‌کرده که دارای اولویت‌های خاصی بوده است.

وی گفت: زمانی که اهمیت سلامت جوانان در جامعه مطرح شد، در ابتدا با مقاومت‌هایی روبه‌رو شد؛ چرا که هر تغییری خواسته یا ناخواسته در ابتدای شروع، با مقاومت‌هایی روبه‎رو می‌شود و زمانی که اداره سلامت جوانان در  دو سال قبل ایجاد شد به این نتیجه رسیدیم که در خصوص جوانان آسیب‌هایی وجود دارد که در طی زمان در حال بیش‌تر شدن می‌باشد.

وی افزود: ازدواج سالم، یک موضوع مقطعی نیست و در این میان ما ناگزیر هستیم به نقش مهم خانواده نیز در این خصوص توجه کنیم.

اردلان اظهار کرد: در خصوص ازدواج سالم، به حمایت تمام ذینفعان نیاز داریم؛ چرا که جوانان خواهان اعتلا بود و همچنین اولین سیاست رهبری نیز در “سیاست‌های کلی جمعیت” شامل پویندگی و بالندگی نسل جوان است.

وی گفت: در سال‌های اخیر با حمایت اداره ورزش و جوانان و همچنین دولت، در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جوانان، کارهای مفیدی انجام شده است.

وی افزود: ما تنها با برگزاری یک مراسم جشن ازدواج دانشجوی نمی‌توانیم این زوج‌های جوان را در جامعه رها کنیم؛ چرا که باید بسته‌های حمایتی نیز داشته باشیم و همچنین تمامی ارگان‌ها نیز باید در جهت ارتقای آگاهی جوانان در خصوص محاسن ازدواج به‌موقع و معایب ازدواج دیرهنگام، تلاش کنیم.

رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت ﺑﻬﺪاﺷﺖ، درﻣﺎن و آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ، با اشاره به اینکه یکی از عوامل ازدواج دیرهنگام، تحصیلات عالیه است، بیان کرد: می‌توان با برنامه‌ریزی در سطوح سیاست‌‌گذاری و همچنین با برنامه‌ریزی و تسهیلات مناسب، حامی این جوانان بود.

لیلا جاویدان، “معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی” نیز در این همایش اظهار کرد: هدف ما از برگزاری چنین همایشی، ترویج فرهنگ و اصول، ازدواج سالم، آسان و پایدار می‌باشد که از نظر “مباحث اجتماعی و آسیب‌های آن”، “ازدواج از منظر شریعت” و ” ازدواج از منظر روانشناسی” به این موضوع پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: تلاش بر این بوده است که برای تسهیل‌گری و همچنین به منظور محتوا‌دهی در خصوص ازدواج به جوانان، دبیرخانه تخصصی ازدواج را در معاونت فرهنگی این اداره با هدف، محتواسازی برای ارائه مطالب آموزشی در خصوص ازدواج به مدت شش ساعت راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: در یک سری از مدارس استان، در مقطع دوم دبیرستان تا پیش‌دانشگاهی، از سال گذشته آموزش‌هایی را به مدت شش ساعت و در مناطق محروم نیز به مدت ۱۲ ساعت برگزار کرده‌ایم تا آموزش‌های لازم را در اختیار نوجوانان قرار دهد.