ایران «آب سنگین» خود را ارزان فروخت؟
ایران «آب سنگین» خود را ارزان فروخت؟

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از اجرای قرارداد فروش آب سنگین ایران به آمریکا در هفته های اتی خبر داده است؛ از طرفی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با استقبال از این قرارداد تاکید کرده که “این معامله ، نیاز آمریکا را برطرف کرد.”  فارغ از حاشیه های مربوط به اصل فروش آب سنگین ایران […]

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از اجرای قرارداد فروش آب سنگین ایران به آمریکا در هفته های اتی خبر داده است؛ از طرفی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با استقبال از این قرارداد تاکید کرده که “این معامله ، نیاز آمریکا را برطرف کرد.”

 فارغ از حاشیه های مربوط به اصل فروش آب سنگین ایران به آمریکا، برخی رسانه های خارجی قیمت اعلام شده برای این معامله را بسیار ارزان دانسته اند.

از چند روز قبل، برخی رسانه های خارجی حتی رسانه های معاند فاری زبان نیز به ارزان فروخته شدن آب سنگین ایران به آمریکا اذعان کرده اند.

بی بی سی در گفت و گو با یکی از بهروز بیات یک کارشناسان فیزیک اتمی ساکن اروپا، اعلام کرد که قیمت آب سنگین در بازار جهانی بسته به میزان خلوص آن، از ۵۰۰، ۶۰۰ دلار در هر کیلو آغاز می شود و به چند هزار دلار در هر کیلو می رسد.

با این حال اخبار منتشرشده نشان می دهد که آب سنگین ایران به قیمتی حدود ۲۷۰ دلار در هر کیلو به شرکت آمریکایی فروخته شده است.

ایران قرار است ۳۲ تن آب سنگین تولیدی کارخانه اراک را ۸ میلیون و ۶۰۰هزار دلار بفروشد که با یک محاسبه ساده می توان رقم توافق شده را حدود ۲۶۹ دلار برآورد کرد.

این بدان معناست که فروش آب سنگین ایران، هم نیاز آمریکا را برطرف کرده هم عملا ارزش واقعی آن – هرچند اندک و ناچیز باشد – پرداخت نشده؛ هنوز معلوم نیست این رقم پایین به دلیل میزان خلوص آب سنگین بوده یا توافق در گفت و گوی های اخیر میان تیم ایرانی و آمریکایی انجام شده است.