بازی برد – برد روحانی با گشت ارشاد نامحسوس!
بازی برد – برد روحانی با گشت ارشاد نامحسوس!

در روزهایی که آغاز به کار گشت ارشاد نامحسوس، واکنش های متعددی را برانگیخته است، حسن روحانی در این باره موضع گیری مشخصی نکرده است.  رییس جمهور در پایان سفر به استان سمنان، در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی گشت اخلاقی نامحسوس و واکنش دولت در برابر آن گفت: “یک طرحهایی در کشور اجرا می […]

در روزهایی که آغاز به کار گشت ارشاد نامحسوس، واکنش های متعددی را برانگیخته است، حسن روحانی در این باره موضع گیری مشخصی نکرده است.

 رییس جمهور در پایان سفر به استان سمنان، در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی گشت اخلاقی نامحسوس و واکنش دولت در برابر آن گفت: “یک طرحهایی در کشور اجرا می شود که بخشی از آن مربوط به دولت می شود و بخشی از طرحها نیز مربوط به دستگاه های دیگر مثل قوه قضائیه یا دیگر نیروهای است.”

او ادامه داد: “دولت به وعده های خود از جمله در این زمینه پایبند است و هر جا لازم بوده برای ایجاد احساس امنیت در مردم، از توان خودش استفاده کرده است.”

روحانی  گفت: “اولین وظیفه ما در قبال مردم احترام به شخصیت و جایگاه و کرامت مردم است. کرامت انسانی را خدا به انسانها داده و این کرامت مقدم بر دین است. کرامت همه باید حفظ شود. ما مردم خوب و وظیفه شناسی داریم.”

در اظهارات روحانی، موضع گیری مشخصی درباره موافقت یا مخالفت با گشت ارشاد نامحسوس دیده نمی شود. اگرچه این موضوع که کرامت انسانی مقدم بر دین دانسته شده شاید به معنای مخالفت با طرح باشد اما سوال اینجاست که همین موضوع چرا به صورت شفاف گفته نشده است؟

روحانی تلویحا راه اندازی چنین گشت هایی را به دستگاه های دیگر از جمله “قوه قضاییه” حواله داده تا اگر مخالفتی با آن وجود داشت، به حساب دولت او نوشته نشود!

اما بازی با عبارت “کرامت انسانی” درباره گشت ارشاد، پیش از این نیز در اظهارات روحانی دیده شده است.

رییس دولت تدبیر و امید، در شهریور ماه سال ۹۲ در حالی که هفته های آغازین فعالیتش در پاستور را سپری می کرد، در واکنش به فعالیت مجدد گشت های ارشاد، از نیروی انتظامی خواست در برخورد با این موضوع، اجرای قانون را با رویکرد اخلاقی و با رعایت “کرامت انسانی” و به دور از هر گونه افراط و تفریط پیگیری کند و به وزیر کشور نیز ماموریت داد تا موضوع را در شورای اجتماعی کشور مطرح کند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی در جلسه مذکور، “با تاکید بر حساسیت موضوع اخلاقی، اجتماعی عفاف و حجاب و لزوم اهتمام به آن، از همه مردم اخلاق مدار و به ویژه جوانان رشید و فهیم کشور دعوت کرد با رعایت این دستور دینی، هنجارهای مورد قبول اکثریت جامعه را محترم بشمارند.”

واضح است که موضع روحانی در سال ۹۲ نیز در مورد گشت ارشاد کاملا مبهم بود. او اگرچه از “کرامت انسانی” صحبت می کند و از پلیس می خواهد آن را حفظ کند، اما هرگز اعلام نمی کند “کرامت انسانی مدنظر او” در گشت ارشاد محسوس یا نامحسوس رعایت شده یا خیر.

مرور اظهاراتی که روحانی در آن به طور مستقیم – نه به کنایه – پلیس را خطاب قرار داده نشان می دهد اتفاقا رییس جمهور مخالفتی با گشت ارشاد – از نوع محسوس یا نامحسوس – ندارد. شاید به همین دلیل پیش از ناجا مردم را به رعایت “هنجارهای مورد قبول اکثریت جامعه” دعوت کرده و در مقابل، نهایتا نیروهای پلیس را به دوری از ” افراط و تفریط” فراخوانده است.

ابهام امیز بودن این مواضع وقتی جالب تر می شود که بدانیم، رییس دولت یازدهم در دوران تبلیغات پرطمطراق انتخابات ریاست جمهوری، مواضع شفاف تری در این باره اتخاذ کرده بود. او در یکی از اظهارنظرهایش به صراحت گفته بود: “من به کمک پلیس کاری خواهم کرد که امنیت واقعی باشد و دختران ما در خیابان احساس امنیت کنند و نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سئوال کند. دختران خود حافظ حجاب و عفاف هستند”.

به نظر می رسد اظهارات روحانی بیش از آنکه نظر واقعی او را نشان دهد، نوعی موضع گیری سیاستمدارانه – و برد – برد! – است؛ شاید با این هدف که بخشی از هواداران او – که اتفاقا دغدغه مشکلات اقتصادی به وجود آمده توسط دولت او را ندارند – ناگهان از روحانی رویگردان نشوند!