در آمریکای لاتین به نقل از «کوبادباته»، «موسسه ملی سلامت» کلمبیا روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که تاکنون ابتلای ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر به ویروس «زیکا» در کلمبیا به ثبت رسیده است در حالی که ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از موارد ابتلا به این ویروس را زنان باردار تشکیل می‌دهند. طبق اطلاعات […]

در آمریکای لاتین به نقل از «کوبادباته»، «موسسه ملی سلامت» کلمبیا روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که تاکنون ابتلای ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر به ویروس «زیکا» در کلمبیا به ثبت رسیده است در حالی که ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از موارد ابتلا به این ویروس را زنان باردار تشکیل می‌دهند.

طبق اطلاعات منتشر شده در بولتن اپیدمیولوژیک که اطلاعات مربوط به موارد ابتلا به این بیماری را تا روز ۳۰ ژانویه سال جاری به ثبت رسانیده است، تاکنون ۲۲ هزار و ۶۱۲ نفر در کلمبیا به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۲ هزار و ۸۲۴ نفر از آن‌ها از بین زنان باردار هستند.

طبق گزارش‌های دریافتی تنها در ۴ هفته ابتدایی سال ۲۰۱۶، ۱۱ هزار نفر کلمبیایی به این بیماری مبتلا شدند؛ پس از برزیل کلمبیا  دومین کشوری است که بیش از همه تحت تاثیر شیوع ویروس «زیکا» قرار گرفته است.

«موسسه ملی سلامت» روز جمعه برای اولین بار خبر مرگ ۳ نفر از مبتلایان به ویروس «زیکا» را تاکید کرد.

در مجموع تب خفیف، سر درد، درد مفاصل و عضلات تنها علائم ابتلا به ویروس «زیکا» هستند.

پزشکان همچنان به ارتباط بیماری «میکروسفالی» در نوزادان تازه متولد شده و ابتلا به ویروس «زیکا» به دیده تردید می‌نگردند؛ «میکروسفالی» نوعی بیماری غیر قابل برگشت مادرزادی است که آسیب جدی و جبران ناپذیر به رشد شناختی کودک را به همراه دارد.

با وجود این‌که هنوز امکان وجود رابطه بین ویروس «زیکا» و موارد میکروسفالی در نوزادان مشکوک به این بیماری تأیید نشده است، کشورهایی از جمله کلمبیا، ال‌سالوادور، اکوادور، جاماییکا، فرانسه و حتی برزیل توصیه‌های ویژه‌ای به زنان باردار کرده‌اند.

در حال حاضر ویروس «زیکا» در ۲۰۵ شهرستان کلمبیا شیوع یافته است که ۴۳ درصد از آن‌ها در مرکز کشور واقع شده و ۲۰٫۹ درصد از شهرستان‌ها نیز در کارائیب قرار دارند.

در هفته اخیر ژانویه، ۲ هزار و ۳۸۹ مورد ابتلا به ویروس «زیکا» از شهر «بارانکییا» واقع در ایالت «آتلانتیک» به ثبت رسید؛ از بین موارد ابتلا به ویروس «زیکا»، ابتلای هزار و ۳۳۱ نفر از آن‌ها طی فرآیندی آزمایشگاهی مشخص شد در حالی که بیماری ۲۱ هزار و ۲۸۱ نفر از بیماران تنها با بررسی وجود علائم ناشی از ابتلای به ویروس «زیکا» تشخیص داده شد؛ در حال حاضر ۳ هزار و ۳۳ هزار نفر در کلمبیا مشکوک به ابتلای به ویروس «زیکا» هستند.

زنان باردار ۶۴٫۸ درصد از موارد ابتلا به ویروس «زیکا» را تشکیل می‌دهند.

«سازمان بهداشت جهانی» روز جمعه خواستار قانونی شدن سقط جنین در کشورهایی شد که تحت تاثیر شیوع ویروس «زیکا» قرار گرفته‌اند؛ مقامات کلمبیایی نیز در ماه ژانویه توصیه کردند که زنان بارداری خود را تا ۶ الی ۸ ماه آتی به تعویق بیاندازند.

در صورت ادامه شرایط کنونی و شیوع سریع ویروس «زیکا» پیش بینی می‌شود که موارد ابتلا به این ویروس به ۶۰۰ هزار مورد نیز برسد.

سازمان بهداشت جهانی نیز روز پنجشنبه اعلام کرد: ویروس «زیکا» به شکل هشدار دهنده‌ای در قاره آمریکا در حال گسترش است و می‌تواند حدود ۴ میلیون نفر را در این قاره تحت تأثیر قرار دهد.

ویروس «زیکا» از طریق حشراتی منتقل شده که سال گذشته نیز «تب دنگی» را در برزیل شیوع دادند؛ ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر از مردم برزیل در سال گذشته به «تب دنگی» دچار شدند که در نتیجه آن ۸۶۳ نفر از آنان جان خود را از دست دادند.

منبع:فارس