از میتینگ‌های انتخاباتی در بی.آر.تی تا خلق چهره‌های هالیوودی!
از میتینگ‌های انتخاباتی در بی.آر.تی تا خلق چهره‌های هالیوودی!

مثل اینکه می‌گفتند متوسط هزینه تبلیغاتی نامزدهای پولدار انتخاباتی حدود ۲ میلیارد تومان است. یعنی این افراد پولدار حدود دو میلیارد تومان پول بی‌زبان را که معلوم نیست از کجا آورده‌اند صرف گرفتن عکس تبلیغاتی با لبخندهای ملیح و تو دل برو می‌کنند و آخرش هم با فتوشاپ چین و چروک‌های پیشانی و دور چشم […]

مثل اینکه می‌گفتند متوسط هزینه تبلیغاتی نامزدهای پولدار انتخاباتی حدود ۲ میلیارد تومان است. یعنی این افراد پولدار حدود دو میلیارد تومان پول بی‌زبان را که معلوم نیست از کجا آورده‌اند صرف گرفتن عکس تبلیغاتی با لبخندهای ملیح و تو دل برو می‌کنند و آخرش هم با فتوشاپ چین و چروک‌های پیشانی و دور چشم را بر می‌دارند که اگر نمی‌شناختیمشان فکر می‌کردیم همه‌شان جزو هنرپیشه‌های مطرح هالیوود هستند!!!

اجاره کردن یک دفتر شیک در بالای شهر، متوسط در مرکز و زوار در رفته در پایین شهر نیز جزء هزینه‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود. در این دفاتر صندلی‌هایی را به شیوه خاص تبلیغاتی می‌چینند تا نمایندگان گروه‌ها و اقشار مختلف دور هم جمع شوند و بحث‌های سیاسی خیلی روشنفکرانه کنند و از خجالت سایر نامزدها حسابی درآیند.

آقای دکتر (و اگر فوق لیسانس نباشد آقای مهندس) هم که معمولا بسیار دست نیافتنی بوده و نمایندگی مجلس برای حضرت ایشان بسیار کم و ناچیز است و تنها از سر وظیفه و تکلیف آمده تا دو میلیارد پول بی‌زبان را خرج کند که این مملکت را نجات دهد هر از چندگاهی سر و کله مبارکشان پیدا می‌شود و از سر لطف و عنایت مراجعه‌کنندگان را تحویل می‌گیرند. وی تفاوتی میان خود و سایر مردم نمی‌بینند و همچون همه مردم در مراسم عزاداری‌ها و به ویژه دستجات شاه حسین شرکت می‌کنند.

اگر این روزها اتوبوس‌های بی.آر.تی را بسیار پرازدحام دیدید یک دفعه خیال نکنید تعداد اتوبوس‌ها کاهش یافته و خدای نکرده این موضوع حمل بر ضعف خدمات شرکت اتوبوسرانی نشود؛ بلکه این ازدحام جمعیت به خاطر گرایش بسیاری از کاندیداهای مجلس به استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی همچون سایر اقشار مردم است.
اینها بخشی از دو میلیارد تومان (بی‌زبان!!) هزینه تبلیغاتی خود را نیز صرف تهیه کارت بلیط و سوار شدن به اتوبوس کرده‌اند. یعنی تا اطلاع ثانوی دیگر نمی‌خواهند سوار خودروهای پلاک ارس خود شوند؛ این چه کاری است؟!! وقتی همه مردم نمی‌توانند سوار خودروی پلاک ارس شوند این نامزدهای دلسوز چرا شوند؟!! همان بهتر که فعلا این وسیله نقلیه مستهجن را به خانم بچه‌ها سپرده و خود همرنگ جماعت شوند. (این همرنگ جماعتی که گفتم ربطی به رنگ تبلیغاتی ندارد!!)

بله؛ همان طور که در سطر قبلی هم اشارتی شد، تعیین رنگ انتخاباتی را هم که از ضروریات است باید به هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها اضافه کنید!! حالا لابد می‌پرسید رنگ انتخاباتی دیگر چه صیغه‌ای است؟!! بنده هم مثل شما از چند و چون قضیه همرنگ اطلاع چندانی ندارم اما هر چه هست خیلی کلاس دارد. (این بازی‌ها بیشتر در تهران به چشم می‌خورد؛ در تبریز اگر کاندیدایی خیلی دیگر باکلاس باشد به این امور مبادرت می‌ورزد که البته به جایی هم نمی‌رسد!!)…

مقدمه بالا را عرض کردم که کم کم وارد مقوله بسیار مهم اخلاق انتخاباتی شوم که این روزها خیلی تکرار می‌شود و رعایت آن از سوی همه ارکان دخیل در انتخابات از کاندیداها گرفته تا هوادارانشان، مردم، عوامل اجرایی و هیئت‌های نظارت به همان مقدار که ضروری است بعضا مورد غفلت قرار می گیرد…

کاندیداها هزینه‌های انتخاباتی خود را جهت تنویر افکار عمومی شفاف‌سازی کنند

در این ارتباط استاندار آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار می‌دارد: در رقابت‌های انتخاباتی همه باید مطیع قانون و ساز و کارهای قانونی باشیم چراکه همه مراحل فرایند انتخابات حق‌الناس است.

اسماعیل جبارزاده می‌افزاید: تفاوت دیدگاه‌های سیاسی در بین مردم امری طبیعی است اما همه باید به عنوان فرزندان انقلاب با تعامل، همفکری و سعه‌صدر، زیر چتر نظام مقدس جمهوری اسلامی در مسیر اعتلای هرچه بیشتر میهن اسلامی بکوشیم.

وی با بیان اینکه همدلی همه ارکان نظام و عوامل انسانی دخیل در انتخابات ضامن تقویت وفاق ملی، اعتماد متقابل و امنیت روانی و اجتماعی شده و مشارکت جمعی را به همراه خواهد داشت؛ ادامه می‌دهد: یکی از پیامدهای انتخابات برای کشور مشارکت گسترده مردم در عرصه انتخابات است و این مشارکت با اعتماد مردمی رابطه مستقیمی دارد.

جبارزاده تاکید می‌کند: اگر تمام اجزای انتخابات از جمله کاندیداها، هواداران، مجریان و مسئولان انتظامی قانون را رعایت کرده و در محدوده وظایف خویش عمل کنند، شاهد پیشرفت حداکثری امور و حضور یکپارچه مردم در صحنه انتخابات خواهیم بود.

این مسئول منش و رفتارهای اخلاقی در انتخابات را در پنج محور اصلی مورد کنکاش قرار می‌دهد و می‌افزاید: «ناظران و عوامل اجرایی» موظف هستند با حفظ بی‌طرفی کامل به اجرای دقیق قوانین و آیین‌نامه‌های انتخاباتی و به دور از اعمال سلیقه‌های جناحی و شخصی پرداخته و با بکارگیری مجریان باتجربه و آموزش دیده و دارای حسن رفتار و سلوک انتخاباتی رقابتی و سالم برگزار کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی ترویج اصول و ارزش‌های اخلاقی در انتخابات، ارتقاء آگاهی‌های عمومی در زمینه انتخابات و تشویق مردم به مشارکت را جزء وظایف «مطبوعات و رسانه‌ها» می‌داند و خاطرنشان می‌کند: رسانه‌ها باید از سیاه‌نمایی یا بزرگ‌نمایی مشکلات و تخریب دستاوردهای انقلاب اسلامی و موفقیت‌های نظام به جد پرهیز کرده و با بکارگیری ادبیات امیدبخش در جامعه وحدت و شور و نشاط را وارد عرصه انتخابات کنند.

وی ادامه می‌دهد: «نامزدها، گروه‌ها و ستادهای انتخاباتی» باید مصالح و منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح دهند و ضمن پرهیز از وعده‌های غیرمرتبط با وظایف و اختیارات نمایندگی و احترام به قانون در همه مراحل انتخابات منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی خود را برای تنویر افکار عمومی شفاف‌سازی کنند.

جبارزاده همچنین اطلاع‌رسانی مناسب به افکار عمومی، عدم استفاده از امکانات دولتی و عمومی، توجه به عزت نفس و کرامت انسانی و پرهیز از هرگونه تهدید یا تطمیع، خرید و فروش رای یا وام‌دار شدن به صاحبان ثروت و قدرت را موارد بسیار مهمی دانست که باید مورد توجه جدی نامزدها و ستادهای آنان قرار گیرد.

این مسئول از «نخبگان و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار» دعوت کرد از فضای تبلیغات انتخاباتی برای جلب همگرایی بیشتر در میان مردم بهره برند و در برخورد با مخالفان نظام و تشویق به مشارکت آگاهانه و حداکثری در انتخابات نهایت هوشیاری را به خرج دهند.

استاندار آذربایجان حضور آگاهانه، شناخت اصلح و احساس مسئولیت در انتخاب اصلح از سوی «مردم» را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: لازم است «انتخاب‌کنندگان» به قوانین و مقررات انتخابات احترام گذاشته و همکاری مناسبی با مجریان انتخابات به عمل آورند.

سوء‌استفاده از مراسم عزاداری و مذهبی مصداق بی‌اخلاقی انتخاباتی/ انواع تبلیغات کاندیداها از زبان رئیس ستاد

سعید شبستری‌خیابانی رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: ایام انتخابات که نزدیک می‌شود شاهد انجام اقدامات بعضا نامتعارفی از سوی برخی از کاندیداها برای جلب رای هستیم که حضور بی‌مورد و سوء‌استفاده از مراسم عزاداری و مذهبی مردم از جمله آنها است.

وی می‌افزاید: به عنوان مثال افرادی که اصلا در طول عمر خود در دستجات عزاداری حسینی حضور نیافته‌اند با نزدیکی به انتخابات در هیئات مختلف حضور یافته و به خودنمایی از این طریق می‌پردازند و حتی تعدادی از کاندیداها به مداحان مراسم عزاداری و هیئات مذهبی سفارش می‌دهند و می‌خواهند هنگام ورودشان به مجلس از این کاندیدا نام برده و با آب و تاب هرچه بیشتر و استفاده از القاب آنچنانی به تعریف و توصیف کاندیدای مورد نظر بپردازند که چنین رفتارهایی شایسته یک مداح و هیئت مذهبی نیست.

شبستری ابراز می‌دارد: توزیع کارت هدیه در برخی از مناطق و روستاها و دادن شام و ناهار از دیگر رفتارهای غیراخلاقی انتخاباتی برخی از کاندیداها است که اگر در این ارتباط مدارک مستندی در دست باشد ضمن برخورد با کاندیدای متخلف مراتب را به دستگاه قضایی ارجاع می‌دهیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح می‌کند: حتی بعضا شاهد هستیم که کاندیداها اقدامات دولت را هم به نام خود تمام می‌کنند و اگر پروژه موفقی در منطقه‌ای اجرا شده و یا اعتباری به آنجا ورود یافته این اتفاقات را حاصل تلاش‌ها و زحمات خود معرفی کرده و با دادن وعده‌های مختلف دیگر مردم را فریب می‌دهند.

مردم چه نماینده‌ای را دوست دارند

این مسئول معتقد است: مردم ما دوست دارند نماینده‌ای که انتخاب می‌کنند مثل خوشان باشد و مانند آنها زندگی و رفتار کند؛ مثلا مثل خودشان نان بخرد، سوار اتوبوس شود و دارای دغدغه‌های مشترک با خودشان باشد که ممکن است برخی از کاندیداها از این ویژگی مردم سوء استفاده کرده و اقدام به عوام‌فریبی کنند.

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی تاکید می‌کند: از اهالی رسانه و اقشار روشنفکر جامعه انتظار داریم در این مقطع مردم را آگاه کنند تا سوابق کاندیداها را به دقت مطالعه کرده و گرفتار تغییر رنگ و رفتار برخی از کاندیداها در این مقطع کوتاه انتخابات نشوند و با هوشیاری تمام از تصمیمات سطحی و عجولانه در انتخاب نماینده اصلح خودداری کنند.

شبستری با اشاره به کارنامه نمایندگان مجلس استان آذربایجان‌شرقی در دوره‌های گذشته یادآور می‌شود: در سال‌های گذشته به دلیل انجام نیافتن یک سری اقدامات زیربنایی کلی عقب ماندگی در استان اتفاق افتاده و جای این سئوال است در حالی که ما همواره در شاخص‌های مختلف جزء ۵ استان برتر کشور بودیم چرا در طول دهه گذشته به رده‌های پانزدهم به بعد افت کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: مشکلاتی مانند تحریم‌ها تنها مختص استان ما نیست و در کل کشور تاثیرگذار بوده است؛ حال باید مردم بپرسند چه اتفاقی افتاده است که حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی فعال استان ما به ۴ هزار واحد کاهش یافته و چه بلایی بر سر ۶ هزار واحد دیگر آمده است؟

قوی‌ترین دوره‌های مجلس آذربایجان از نظر معاون سیاسی استاندار

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی می‌گوید: به نظر بنده در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی قوی‌ترین و موثرترین عملکرد را از خود نشان داده‌اند اما متاسفانه پس از آن رفته رفته عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اند.

این مسئول در عین حال خاطرنشان می‌کند: باید در این دوره نمایندگانی را راهی مجلس کنیم که منافع فردی و جناحی را کنار گذاشته و برای اعتلای استان با همدلی و همراهی کامل حرکت کرده و اقدامات ماندگاری را برای استان انجام دهند.

صرف هزینه‌های کلان در تبلیغات انتخاباتی اسراف و عوام‌فریبی است

رئیس هیئت بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات هفتم اسفند را رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی تمام عوامل اجرایی، هیئت‌های نظارت و کاندیداها می‌داند.

علی نواداد به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: نباید هدف از پذیرش مسئولیت، تنها رسیدن به جاه و مقام باشد و نامزدها باید پیش از ورود به عرصه انتخابات به این بینش و اعتقاد دست یابند که به جای مصلحت‌اندیشی‌ها، مصالح جامعه را در نظر آورده و برای تامین رفاه حداکثری مردم قدم بردارند.

وی با انتقاد از صرف هزینه‌های کلان برخی از نامزدهای انتخاباتی برای امر تبلیغات خاطرنشان می‌سازد: بعضا نامزدها به جای اینکه به اثبات توانمندی‌ها و بیان اهداف و برنامه‌های خود بپردازند مبالغ کلانی را صرف تبلیغات آنچنانی و جوسازی‌های بی‌مورد می‌کنند که چیزی جز اسراف و عوام‌فریبی نیست؛ به طوری که حضرت علی (ع) در این مورد می‌فرمایند «هر که ثروتی دارد، مبادا آن را تباه کند؛ زیرا صرف کردن بی‌مورد آن، ریخت و پاش و اسراف است. این کار، او را در میان مردم بلند آوازه می‌کند، ولی نزد خدا بی‌مقدار می‌سازد.»

نواداد بر لزوم احترام متقابل و دوری از تهمت نامزدها، انصاف در گفتار و رفتار، پرهیز از دادن وعده‌های نامعقول، امانت‌داری و دوری از تنازع و اختلاف نامزدها تاکید و اضافه می‌کند: به فرموده مقام معظم رهبری «فضای خشونت سیاسی و تشنج سیاسی و نفرت، به حال انتخابات مضر است. یک عده را از عرصه حضور در انتخابات بی­زار می‌کند؛ یک عده را دچار تردید می­‌نماید، دل­‌ها را می­‌میراند و امیدها را می­‌کاهد.»

رئیس هیئت بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی با اشاره به وظایف و رسالت سنگین رسانه‌ها و اهالی قلم در عرصه رعایت اخلاق انتخاباتی یادآور می‌شود: هر قلمی موجب شود فضای کشور به سمت ناامیدی و بی‌تحرکی سوق پیدا کند قطعا راه شر و فتنه را  در پیش گرفته و باید در رویه خود تجدیدنظر کرده و راه تقوا را در پیش گیرد.

این مسئول معتقد است: در مقطع کنونی جولان ادبیات غیراخلاقی و تنش‌زا در فضای سیاسی کشور بدون تردید افکار عمومی را هم تحت تأثیر قرار داده و پیامدهایی ناگوار و تبعاتی سنگین برای آینده سیاسی جامعه به جای خواهد گذاشت.

تحمل رقیب و نقدپذیری از اصول مهم انتخابات

رئیس کمیته امنیت انتخابات آذربایجان‌شرقی با اشاره به ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی ابراز می‌دارد: یکی از آرمان‌های امام خمینی(ره) توجه به خواسته‌های مردم که اساس شکل‌گیری انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، است که از نشانه‌های آن حضور همه‌جانبه مردم در صحنه‌ها و نقش آنان در تعیین مسئولان از طریق انتخابات است؛ به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخابات را هدیه الهی می‌دانند و مسئولان را در برابر مردم مکلف به پاسخگویی.

محمود چمنی با بیان اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی نه تنها حرکتی ملی، مذهبی و انقلابی است؛ بلکه حرکتی فراملی است و آینده نظام اسلامی با انتخابات رقم می‌خورد؛ تصریح می‌کند: مهم‌ترین اصل در انتخابات حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای بوده و سه شاخص مهم در انتخابات قانونمندی، حاکمیت اخلاق و رقابت سالم است.

وی می‌افزاید: آنچه رعایت آنها برای همه از مجریان و ناظران انتخابات گرفته تا انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان، ضروری به نظر می‌رسد عبارتند از رعایت منافع ملی در هر شرایطی، رعایت انضباط، صداقت و عدم بدبین کردن مردم به نظام اسلامی (به خاطر چند رای) و پرهیز از بی‌اعتماد کردن مردم به اصل انتخابات است.

فرماندار سابق تبریز با بیان اینکه قوانین انتخابات بسیار عالی تدوین شده‌اند و وظایف مجریان، ناظران و نامزدها مشخص و روشن است، ادامه می‌دهد: اصل دوم بعد از حضور حداکثری مردم، انتخاب اصلح است.

رئیس کمیته امنیت انتخابات آذربایجان‌شرقی خاطرنشان می‌سازد: انتخاب شونده باید آراء مردم را امانت الهی و خود را در برابر خدا متعهد بداند چراکه او حالا مسئولیت تداوم انقلاب اسلامی را دارد؛ پس باید خود را خدمتگزار مردم دانسته طرفدار مظلومان و مخالف ظالمان باشد؛ در حفظ بیت‌المال دقت کند و در گفتار و رفتار خود عدالت را خط مشی خود قرار دهد.

این مسئول تحمل رقیب و نقدپذیری را از اصول مهم انتخابات عنوان و بر لزوم دین‌محوری، ارزشگرایی، قانون‌مداری، انسجام و اتحاد ملی تاکید می‌کند.

چمنی متذکر می‌شود: آنچه در انتخابات موجب ایجاد و نشاط در جامعه می‌شود صداقت و درستی است پس بر ما است که اعتماد اجتماعی را جلب کنیم و این مهم را تکلیف خود بدانیم.

بداخلاقی‌ها انتخابات را به بیراهه می‌کشاند

اما رئیس کمیته اطلاع‌رسانی انتخابات آذربایجان‌شرقی هم موضوع توجه به اخلاق انتخاباتی را نه فقط در میان کاندیداها بلکه در میان هواداران آنان نیز شاخصه‌ای مهم قلمداد می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد نشاط در فضای انتخاباتی کشور شود.

جواد آهنگری به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: در این میان نقش خبرگزاری‌ها، مطبوعات به ویژه رسانه ملی را در ایجاد اعتدال و اخلاق انتخاباتی نباید نادیده گرفت؛ هدفی که این روزها رسانه ملی دنبال می‌کند، ترغیب به مشارکت حداکثری مردم بدون جانبداری از یک گروه یا طیف سیاسی خاص است که خود این موضوع می‌تواند در ایجاد فضای مناسب برای ترویج اخلاق انتخاباتی موثر باشد.

وی با بیان اینکه لازم است همه نامزدها تنها به تبلیغ و ارائه توانمندی‌های خود پرداخته و از اتهام‌زنی و ناتوان خوانی دیگران خودداری کنند، مگر اینکه ادله کافی و مستدل داشته باشند، می‌افزاید: در این صورت نیز باید همه مسائل اخلاقی و امنیتی را مراعات کنند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی ابراز می‌دارد: در یک جامعه اسلامی شایسته نیست نامزدهای انتخاباتی برای کسب آراء بیشتر به خدعه و نیرنگ روی آورند؛ بلکه باید به سان برادران و خواهران دینی برای خدمت بیشتر به مردم و جامعه از هم سبقت بگیرند که توفیق سعادت و رضایت خداوندی جز از این طریق حاصل نخواهد شد.

آهنگری یکی از ابزارهای سالم نگه داشتن فضای انتخابات را پایبندی جدی به قانون از سوی کل جامعه می‌داند و ادامه می‌دهد: ذهنیت سازی‌های دروغین و ناموجه، بداخلاقی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها بر میزان اعتماد و به تبع آن مشارکت مردم در انتخابات تاثیر گذاشته و انتخابات را از اهداف اصلی خود دور می‌کند و به بیراهه می‌کشاند که باید از این امور سخیف به جد جلوگیری شود.

«به عقیده کارشناسان انگیزه شمار قابل توجهی از نامزدها برای حضور در انتخابات راهیابی به مجلس نیست و حتی درصد موفقیتی هم برای خود در این رقابت متصور نیستند. انگیزه‌های دیگری مثل مطرح شدن، کسب محبوبیت، تمرین برای دوره‌های بعدی، سوء استفاده از اشتهاری که در زمان تبلیغات انتخاباتی به دست می‌آورند و … دلایل شرکت این عده را در انتخابات تشکیل می‌دهد. البته همین افراد نیز برای رسیدن به این اموری که ذکر شد رقم‌های کلانی را برای تبلیغات اختصاص می‌دهند؛ حال با یک حساب سرانگشتی اگر هر یک از این افراد به جای حیف و میل کردن منابع این کشور اقدام به راه‌اندازی یک کارخانه و یا سرمایه‌گذاری‌های مناسب دیگر در جهت اشتغالزایی و رفع بیکاری و سایر معضلات ناشی از آن نمایند آیا نمی‌توانند به این اهداف خود زودتر نائل شوند؟»