بروز سرطان در اثر خشکی دریاچه ارومیه/ طوفان‌های نمکی دریاچه‌ارومیه در تهران
بروز سرطان در اثر خشکی دریاچه ارومیه/ طوفان‌های نمکی دریاچه‌ارومیه در تهران

خلیل ساعی بعد از ظهر امروز در دومین همایش سازمان‌های مردم نهاد آذربایجان‌شرقی، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: دریاچه ارومیه از سال‌های ۷۴ و ۷۵ تاکنون شاهد کاهش ۸ متری در ارتفاع آب بوده و میزان آب آن نیز به شدت کاهش یافته است. وی ادامه داد: […]

۱۳۹۳۰۷۰۸خلیل ساعی بعد از ظهر امروز در دومین همایش سازمان‌های مردم نهاد آذربایجان‌شرقی، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: دریاچه ارومیه از سال‌های ۷۴ و ۷۵ تاکنون شاهد کاهش ۸ متری در ارتفاع آب بوده و میزان آب آن نیز به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: برنامه ۱۰ ساله احیاء دریاچه ارومیه به نحوی طراحی شده که آرتمیا بتواند در آن حیات مجدد داشته و شوری آن به حد قابل قبول‌تری برسد.

کاسته شدن ۳۳۳ کیلومتر از وسعت دریاچه ارومیه

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: ۳۳۳ کیلومتر از وسعت دریاچه ارومیه کاسته شده و در روزهای آینده با ‌بارش‌های خوب می‌توانیم به تراز مشابه سال قبل برسیم و در این دو سال برنامه‌های احیا را طبق برنامه پیش ببریم.

وی عنوان کرد: تغییرات اقلیمی و خشکسالی اصلی‌ترین علت خشک شدن دریاچه بوده و در کنار این توسعه نامتوازن کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه بر خشک شدن دریاچه افزوده است.

ساعی در ادامه سخنان خود با تاکید بر برداشت متناسب آب از حوزه‌های دریاچه ارومیه گفت: افزایش برداشت آب موجب خالی شدن حوزچه‌های آبریز دریاچه ارومیه شده و با تغییر الگوهای کشت شاهد مصرف زیاد آب در حوزه این دریاچه هستیم.

وجود ۸۸ هزار حلقه چاه در منطقه آبریز دریاچه ارومیه/ کاهس ۵۰ درصدی روان آب‌های ورودی به دریاچه ارومیه

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: ۸۸ هزار حلقه چاه در منطقه آبریز دریاچه ارومیه حفر شده و برداشت زیاد آب موجب شده تا تمام آب‌های دریاچه گرفته شود.

وی تصریح کرد: روند کاهش ۵۰ درصدی روان آب‌های ورودی به دریاچه ارومیه را شاهد هستیم و با وجود اینکه بارندگی خوبی را شاهد هستیم اما این بارندگی‌ها به روان آب تبدیل نمی‌شود.

وی وقوع طوفان‌های گرد و غبار در منطقه را از نتایج خشک شدن دریاچه ارومیه دانست و افزود: این طوفان‌ها می‌تواند موجب بیماری‌های خطرناکی در منطقه شود و عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد.

ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه می‌تواند تا تهران برسد

ساعی در ادامه سخنان خود ادامه داد: وقوع طوفان‌های بزرگ گرد و غبار علاوه بر ایران در کشورهای دیگری نیز به واسطه خشک شدن دریاچه‌ها رخ داده که مشابه این امر در آمریکا رخ داده و ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه می‌تواند تا تهران برسد.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: بروز سرطان‌های مری، سرطان‌های ناشی از فلزات سنگین و بیماری‌های تنفسی می‌تواند در اثر خشک شدن دریاچه ارومیه رخ دهد و بر همین اساس تحقیقاتی در سه روستای اطراف دریاچه ارومیه انجام شد و وقوع بیماری‌های تنفسی مشاهده شد.

وی با اشاره به نقشه راه احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: برای احیای دریاچه ارومیه برنامه ۱۰ ساله پیش‌بینی شده که دو سال اول تثبیت و ۷ سال احیا و سال آخر احیای نهایی را در نظر داریم که بر اساس این برنامه دو سال اول با موفقیت انجام شده است.

ساعی گفت: سالانه باید ۸ درصد صرفه‌جویی در کشاورزی داشته باشیم و در کنار این مسئله حق آبه دریاچه ارومیه را به آن برسانیم تا در برنامه‌ها موفق عمل کنیم.

وی بر ایفای نقش سمن‌ها در احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: آگاه‌سازی و اطلاع رسانی صحیح به مردم، ایجاد محیط حمایتی برای شکل گیری شبکه‌های تخصصی برای احیای دریاچه ارومیه و استفاده از نظرات کارشناسان ضروری است.

ساعی گفت: یک هزار هکتار از اراضی شهرستان بناب به صورت داوطلبانه به گندم و کلزا تغییر یافته و مصرف آب کاهش یافته که نتیجه همکاری مردمی و سمن‌ها بوده و می‌تواند الگویی برای سایر شهرستان‌ها باشد.