آغاز فصل مهم در روابط ایران و چین
آغاز فصل مهم در روابط ایران و چین

رییس جمهور کشورمان در این نشست با بیان اینکه سفر مهم رئیس جمهور چین به جمهوری اسلامی ایران به همراه هیأت بلندپایه همراه را یک رویداد مهم تاریخی می‌دانم، گفت: «مطمئنم از امروز به بعد فصل مهمی میان روابط ایران و چین آغاز شده است.» حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان افزود: هم […]

۲۴۲۳۷۳_۱۶۳رییس جمهور کشورمان در این نشست با بیان اینکه سفر مهم رئیس جمهور چین به جمهوری اسلامی ایران به همراه هیأت بلندپایه همراه را یک رویداد مهم تاریخی می‌دانم، گفت: «مطمئنم از امروز به بعد فصل مهمی میان روابط ایران و چین آغاز شده است.»

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان افزود: هم به دلایل تاریخی که از پشتوانه دوهزارساله برخوردار است و هم به دلیل نزدیکی افکار دو دولت نسبت به مسائل جهانی و همکاری‌های موجود بین دو کشور به ویژه توسعه روابط میان دو کشور رابطه با چین برای ما حائز اهمیت است.

گزیده سخنان روحانی

  • امروز می‌توانیم نسبت به مواردی که مورد علاقه دو کشور است به امضای سندهای نهایی دست یابیم.
  • پیش از این در طول دو و نیم سال اخیر و پس از مذاکراتی که در بیشکک، شانگهای، جاکارتا و نیویورک داشتیم امروز و در پنجمین مذاکره میان روسای جمهور در جلساتی عمومی و خصوصی همه مسائل دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادیم.
  • امروز راجع به روابط راهبردی دو کشور، تنظیم یک سند جامع ۲۵ ساله و همچنین ارتقاء سطح روابط دوجانبه ظرف ۱۰ سال آینده تا ۶۰۰ میلیارد دلار بحث کردیم. همچنین مسائل مالی و بانکی، اعتبارات مورد نیاز، سرمایه گذاری سرمایه‌گذاران دو کشور، مباحث مربوط به قراردادهای بلندمدت در زمینه‌های انرژی و همچنین سرمایه‌گذاری در راه‌آهن، بنادر، صنعت، گردشگری،‌ شهرک‌ فناوری و سایر موارد در جلسه عمومی و خصوصی را مورد بحث و تأکید قرار دادیم.
  • علاوه بر مسائل اقتصادی بحث در زمینه علمی،‌ فناوری‌های نوین، فرهنگی، گردشگری و همچنین در زمینه مسائل امنیتی و دفاعی در دیدار امروز با رئیس جمهور چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
  • موضوع تروریسم و مبارزه با افراطی‌گری و خشونت و همچنین مبارزه با اختلافاتی که دامنگیر منطقه شده از دیگر مباحث مورد تأکید و بحث دوجانبه بود، ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه،‌ رایزنی و کمک در زمینه کشورهایی از جمله عراق، سوریه و یمن که امروز گرفتار تروریسم شده‌اند و همچنین کمک‌هایی فکری و اطلاعاتی در زمینه مبارزه با تروریسم از جمله مباحث امروز میان روسای جمهور دو کشور بود.

گزیده سخنان شی جین پینگ، رییس جمهور چین

  • این اولین سفر من به ایران است، به منظور اینکه همراه با مسئولان ایرانی چشم اندازی برای روابط چین و ایران را ترسیم کرده، همکاری ها در حوزه های مختلف را گسترش دهیم و دوستی بین دو ملت را محکمتر بسازیم.
  • من با آقای روحانی مذاکرات صادقانه و ثمر بخشی هم درباره مسائل فیمابین و مسائل مورد علاقه دو طرف برگزار کردیم و همانطور که آقای روحانی بیان کردند به تفاهم گسترده ای دست یافته ایم.
  • طی ۴۵ سال پس از برقراری روابط ،مناسبات دو طرف از پیشرفت چشم گیری برخوردار و اعتماد سیاسی متقابل تقویت شده وهمکاری ها و مبادلات فرهنگی گسترش یافته است.
  • ایران شریک مهم همکاری چین در خاورمیانه اشت و ارتقای سطح روابط دو جانبه انتخاب مشترک دو کشور می باشد که با منافع دولت و ملت دو کشور مطابقت دارد.
  • توافق کردیم با استفاده از این فرصت، ارتباطات در سطوح عالی مختلف را گسترش داده و اعتماد بین دو کشور را تقویت کنیم؛ کماکان درباره مسائل مهم و منافع اصولی دو طرف از یکدیگر حمایت کنیم.
  • همچنین ما توافق کردیم در چهارچوب ایده کمربند اقتصادی راه ابریشم در قرن ۲۱ ،همکاری با محوریت شبکه پیوندهای راهها ، ظرفیت صنعتی ، راه آهن سریع السیر و شهرک های صنعتی را گسترش دهیم. طرف چین هم فاینانسهای لازم را ارائه خواهد کرد تا همکاری های دو کشور در ابعاد مختلف گسترش یابد.
  • با توجه به اشتراکات تاریخی و ظرفیت های فراوان دو کشوردر زمینه های انسانی و فرهنگی، توافق کردیم همکاری در زمینه فرهنگی، آموزشی، گردشگری، مطبوعات و غیره را تقویت کنیم تا تفاهم و دوستی بین دو ملت را افزایش دهیم.
  • چین و ایران به عنوان دو کشور مهم در حال توسعه هستند که باید کماکان در امور بین المللی و منطقه ای همکاری کنند.
  • باید از طریق همکاری در نهادهای چند جانبه از جمله سازمان ملل متحد،سازمان همکاری شانگ های و سیکا را تقویت کنیم تا باهم از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه دفاع کنیم.
  • از طریق این سفر اینجانب به ایران، اطمینان کامل درباره چشم انداز روابط دو کشور را حاصل کردم و یقین دارم توسعه روابط فیمابین نه تنها به نفع دولت وملت دو کشور، بلکه برای صلح و توسعه منطقه ای و جهانی هم کمک خواهد کرد.

رییس جمهوری چین در پایان بار دیگر از رییس جمهوری،دولت و ملت ایران برای مهمان نوازی قدردانی کرد.

شی جین پینگ شامگاه جمعه در صدر هیاتی عالیرتبه وارد تهران شد و صبح شنبه در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعد آباد مورد استقبال رسمی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری قرار گرفت.

قرار است رئیس جمهوری چین با رهبر معظم انقلاب و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا